Ga naar inhoud

Wasmachine draait niet meer (maar doet verder wel alles)


Aanbevolen berichten

Sinds gisteren hebben we een probleem met onze wasmachine. Het betreft een Bosch Logixx Varioperfect met typenummer WAS28444NL/45. De machine draait niet meer.

Er verschijnen geen storingscodes in het display. Afpompen doet hij prima. De deur was ook niet open te krijgen maar dit opgelost door de noodontgrendeling te gebruiken. Die werkt keer op keer prima. Vandaag een halve dag naar het probleem gezocht maar nog niet kunnen vinden. Ergens halverwege het proberen na het opnieuw inschakelen verschenen twee codes. E61 en E80 maar ik krijg ook niet helemaal duidelijk wat dat dan is in de handleiding. Aanvankelijk werd gemeld dat E61 een storing in de deur is. Die hebben we twee jaar geleden ook al gehad en toen is het handvat met sluiting vervangen. Omdat hij vandaag genoeg vergrendelde en ook 1 keer ontgrendelde denk ik niet dat dit daar mee te maken heeft. De storingscodes zijn daarna niet meer opnieuw verschenen.

Als ik een programma start voegt hij zoals gewoonlijk water toe, de teller van het programma begint te lopen maar de trommel draait niet. Er komt geen beweging in. Vervolgens zet ik hem weer uit. Aan... afpompen. Dit werkt allemaal naar behoren.

Tijdens het controleren vandaag ook geprobeerd of de trommel draait met de hand, maar ook dat wil prima lukken. Omdat de pomp ook draait vervolgens gekeken of er een obstructie zat bij het filter o.i.d. maar ook dit was niet het geval. De wasmachine is ongeveer 7 a 8 jaar oud.

Omdat ik dus geen eenduidige storingsmelding krijg kan ik dus ook niet precies duiden waar het probleem ligt.

Heeft iemand hier ervaring mee en enig idee wat er aan de hand is?

aangepast door Pim74
Link naar reactie

Pim,

Als ik naar de onderdelen van jouw machine kijk, heb je een machine met modernere technieken.

Mijn eerst gedachten gingen richting koolborstels, maar die heeft jouw machine niet.

Het is een 3 fase draaistroommotor die gestuurd wordt vanuit  de vermogensprint.

In jouw machine zitten twee printen achter elkaar in het bedieningspaneel.

Daarachter de vermogensprint, met zijn statische omzetter voor de motorvoeding . Op deze print zal wel het probleem zitten. Kun je van de print wat foto's maken met veel licht en die in de originele grootte plaatsen op bijv. Google Photo en de linken hier plaatsen.

Want om de print goed te kunnen beoordelen, moet hij soms extreem uitvergroot worden om wat te kunnen vinden en is elke compressie dodelijk. 

Wat de storingsmelding betreft kom ik toch weer uit bij de deursluiting.

E61 E80-32 Onaannemelijk deursignaal

Deur is vergrendeld en open, noodontgrendeling is geactiveerd.

Slot, mechanica, kabelboom controleren

Dat een pomp het doet, als de deur open is lijkt me logisch, maar dat een motor geblokkeerd wordt, als er een deur open gesignaleerd wordt, lijkt me ook logisch.

Nu ik er verder over na denk, met deze vage klachten, ga ik voorlopig richting deurvergrendeling en het resetten van het foutgeheugen.

aangepast door Lampje
Storingscode toegevoegd , verdenking gewijzigd

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Wat een uitgebreid en goed antwoord (voor zover ik dat kan beoordelen). Dank je wel.
Ik had zojuist pas tijd om de foto's te maken dus bij dezen.

https://photos.app.goo.gl/EmXa76XR5EutipuU8

 

Overigens las ik na het maken van de foto's pas dat je schreef dat het wellicht toch aan de deur lag.

Het bevreemd me dan wel dat het deurmechanisme gewoon kan schakelen en er (op 1 keer na) geen enkele keer een storingscode naar voren is gekomen. Niet als ik de deur via noodontgrendeling open, of het apparaat spanningsloos maak en opnieuw weer inschakel. 

 

Nu de foto's van de printplaat gemaakt zijn ben ik benieuwd of dit uit te sluiten is en ik verder moet zoeken naar iets anders. 

Link naar reactie

Inmiddels het deurmechanisme ook los gehaald. Om te controleren of het aan de losse schakeling ligt dacht ik om 1+2 met elkaar door te verbinden om te achterhalen of het de schakeling van de deur was maar dan komt de E61 storing wel prominent in beeld. Machine begon met een wasprogramma overigens wel meteen met afpompen etc.

Is dit op een andere manier vast te stellen (of tijdelijk te omzeilen)?

Link naar reactie

Ja Pim, dat zag ik intussen.
Ik weet niet hoe Samsung het circuit bewaakt. Misschien moet de borgspoel er ook aanhangen, om geen alarm te maken.
Of moet het circuit juist open gegooid worden om te reageren, ik weet het niet.

Wel zie ik een verdacht punt op de print, ik weet niet welke functie hier loopt.418497142_Slechteverbinding.thumb.png.7e660bf15875b0e89d28e455bd542ed7.png

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Als ik op emz >PA-GF< 2 type 881 zoek dan zie ik dat dit slot in heel veel apparaten en merken zit, en daar staat vaak magneetslot op.

Bosch Siemens 00638259 638259 Original Locking Relay Door Relay Magnetic Closure Rold Washing Machine Also Balay Constructa Neff Profilo

Want hij vergrendelt hoorbaar denk ik.

Dus 1 aansluiting voor de gemeenschappelijke (spoel en contact) En 1 voor het geschakelde deurcontact en de andere voor de andere kant van de spoel. 

Dus als je een multimeter op ohms neemt, dan moet je ergens een weerstand meten en ergens een te schakelen contact.

Ik gok, dat 2 en 3 het contact is en de spoel tussen 1 en 2 zit.

Omdat je door het kortsluiten van 1 en 2 toch alarm krijgt.

Dus even zeker stellen waar het contact tussen schakelt, want verbindt je twee verkeerde contacten door, dan zou je de spoelvoeding wel eens op kunnen blazen. Ik hoop niet, dat dat al gebeurd is.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
36 minuten geleden, Pim74 zei:

En hoe kom ik er achter welke functie Bosch bedacht had op deze printplaat?

Ik heb geen flauwe notie wat er op deze plaats op de print gebeurt en of dit in relatie gebracht zou kunnen worden met het probleem.

Klopt het, dat dit misschien een breuk zou kunnen zijn en wat voor component steekt er achter?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Het probleem is een beetje dat ik (nog) geen multimeter heb. Staat al jaren op mijn lijstje van nog aan te schaffen gereedschap. Is er nog een andere manier om dit te testen? Anders ga ik er ergens een kopen. (advies hierin over welke is zeker welkom, mocht je die zo hebben)

Deur vergrendeld hoorbaar inderdaad. 


1+2 geeft inderdaad alarm. De E61. Voor zover ik hoor/weet is er niets doorgebrand. Ik heb hem daarna weer snel uitgezet toen ik merkte dat de storing bleef en hij weer begon met pompen. 


Ik ga een poging wagen om ook die printplaat los te halen om te kijken welke component hier achter zit. 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Lampje zei:

Klopt het, dat dit misschien een breuk zou kunnen zijn en wat voor component steekt er achter?

Ik heb geprobeerd om hem los te halen maar aangezien er zeer veel bedrading op aangesloten zit welke nog met extra borgingen en tiewraps vast gemaakt zit dacht ik dat het veiliger was om dit niet te doen.

Ik ben op het nummer van de vermogensprint gaan zoeken en heb een afbeelding toegevoegd welke als het goed is exact deze print is. Wellicht schept dat iets meer duidelijkheid.  (aangezien ook nog niet zeker is of het hier aan ligt)

Link naar reactie

Dan is het Bingo,

 

want deze verzorgt de stroom voor de hele voeding van de electronica.

Wat zijn de kleurringen die er op zitten?

Als de voeding van de regeling gammel is dan krijg je de meest rare verschijnselen.

Dus goede flux op de punten en doorsolderen al die 4 punten.

aangepast door Lampje

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Op welke van de 4 punten die ik aanwees zit de grote weerstand aangesloten?

 

Bekijk dit filmpje maar eens goed het gebruikte soldeerflux is heel bijzonder en werkt uitstekend.

Koop je eenmalig en zeker bij oudere verbindingen, die slecht zijn, heft het de corrosie perfect op.

 

LNK/TNY Solderen - de techniek van slepend solderen bij vervanging van LNK/TNY, verschil in schone en niet schone printsporen

Soldeerfluxpasta

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Nu ik het goed wil begrijpen:

Is het uit te sluiten dat het de deurmechaniek is aangezien hij niet open gaat en enkel sluit? En ligt het daadwerkelijk aan de aansturing vanuit de vermogensprint ondanks dat hij kan pompen, programma starten (zonder draaien v.d. trommel) etc?

Deurrelais gisteren ook helemaal los gehaald en hier kwam een los onderdeel uit gevallen. Soort van half nietje. Geen idee waar die thuis hoort.

Ik heb de foto map geüpdate met enkele goede foto's van de print. Wellicht is dat duidelijker dan dat ik het hier uit leg. 

Link naar reactie

Nee uit te sluiten is er niets, zeker omdat je losse onderdelen tegenkomt, die je niet thuis kunt brengen.

Maar het stotteren van de voeding zeker bij het centrifugeren is te verklaren, dat als het trillingsniveau hoger is de kans op problemen ook hoger is.

Zo lang als ik de print niet zelf in handen heb ben jij mijn ogen.

Alleen jij kunt kijken waar de component uitkomt aan de andere kant zolang als ik geen foto's zie met een maatlineaal en dus geen oriëntatiepunt heb. Ik zal kijken of de foto's mij uitsluitsel geven.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik heb zojuist nog een rood kader gezet aan de andere zijde van de print waar jij ook een rood kader getekend had. Dan weet je precies waar je de lijn getekend had.


Ik weet niet of de voeding stotterde met centrifugeren omdat hij überhaupt niet meer gecentrifugeerd heeft sinds de storing. Wellicht verhinderd een beveiliging dat hij dit kan doen.

Zoals gezegd kan hij wel de deur vergrendelen (maar niet meer ontgrendelen), water toevoegen, afpompen, programma klok laten lopen. En dit alles zonder storingsmeldingen te geven. 

Link naar reactie

Het was dus niet de weerstand die in de drainleiding van de TNY267GN de voeding verzorgt.

De trafo is alleen aangesloten aan de buitenste contacten, of deze geen haarscheuren hebben, is aan de hand van de foto niet zeker te stellen. Dit soort zware componenten willen wel eens losbreken bij trillingen. Dus nu hij los ligt, alle aansluitingen doorsolderen.

Helaas kan ik geen datasheets vinden van de gebruikte Triacs en andere halfgeleiders daar in de buurt.

Dit segment zorgt wel voor de electronica voeding van het geheel.

Je zou moeten meten  of er wel signaal naar de electronica gaat of de deur gesloten is.

Je had geen meter, voor eenvoudig meetwerk zijn ze bij de Action te koop voor nog geen 10 euro.

Maar als je goed wilt meten in dit soort omgevingen dan moet je kiezen voor een meter die ook capaciteit kan meten. Want een verminderde capaciteit is vaak bij het witgoed het verschil tussen wel en niet draaien.

Maar die zijn wel wat duurder.

Maar de voorrijkosten van een monteur zijn duurder.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Omdat aanvankelijk ook het 'deurprobleem' een optie was en ik geen tijd had om al te lang te wachten op een werkende wasmachine had ik alvast een nieuw deurrelais gekocht. Deze heb ik zojuist gemonteerd om uit te sluiten dat het daar aan ligt maar geeft geen enkele verandering in het probleem.
Ook dit nieuwe relais schakelt prima. Trommel draait nog steeds niet.


Wordt deze via een apart relais aangestuurd of komt dat van de vermogensprint?

Ik ben nu wel heel benieuwd waar het hem in zit.

aangepast door Pim74
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...