Ronald6918 Geplaatst: 28 december 2021 Delen Geplaatst: 28 december 2021 Goedemorgen, Mijn systeem (Windows10) is toe aan een upgrade. Mijn moederbord is een Gigabyte Z370 HD3 met de laatste BIOS-update F14. Ik heb de PC-statuscontrole uitgevoerd en geeft de melding dat Mijn PC niet geschikt is voor Windows 11 vanwege 1 issue: 'Deze PC moet beveiligd opstarten ondersteunen'. Na wat Youtube filmpjes te hebben gekeken en wat handelingen uitgevoerd kom ik tot de volgende conclusie: Windows 10 staat nog in MBR- modus en moet in GPT modus staan. MSinfo32 geeft keurig netjes de laatste BIOS-versie aan maar de BIOS-modus staat op 'Verouderd'. Nu vind ik het al heel wat dat ik mijn BIOS heb kunnen updaten maar voor de rest ben ik nogal huiverig. Er bestaat een mogelijkheid om MBR modus om te zetten in GPT modus met de bestaande Windows10. maar als ik dat wil gaan doen ben ik bang dat het BIOS Windows 'niet meer ziet', en dus verder van huis ben. Ik ben op dat gebied nog een leek en weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen. Quote Link naar reactie
Ronald6918 Geplaatst: 2 januari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2022 Hieronder is de situatie verduidelijkt: Quote Link naar reactie
Frank.Schellen Geplaatst: 4 januari 2022 Delen Geplaatst: 4 januari 2022 Deze post werd erkend door Alex! "Dank voor je goede bijdrages" Frank.Schellen werd beloond met 335 punten. Hoi Ronald Maak eerst een backup van al je disks voordat je start met wijzigingen. Zorg dat je een restore uit kunt voeren door een boot device (USB stick) aan te maken waar je vanaf kunt starten en de restore uit kunt voeren. Test dit ook van tevoren. Restore een disk welke zich daarvoor leent. Daarna kun je dit artikel eens proberen: https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-gpt Even goed lezen of jouw PC aan alle voorwaarden voldoet. Kijk ook even of je kunt booten op de modernere UEFI manier (Of je dat kunt kiezen in je BIOS). En dan proberen maar 🙂 Succes! 1 Quote Link naar reactie
Ronald6918 Geplaatst: 4 januari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2022 Bedankt voor je bijdrage. In ieder geval kan ik gewoon booten UEFI Bios, echter ben ik er achter gekomen dat het BIOS in ieder geval zoals op het plaatje deze schijven herkend maar het probleem is dat de systeempartitie op de J-schijf staat en de Bootpartitie op de C - schijf en daar ligt dus het probleem, tijdens het omzetten van mbr naar gpt raakt het systeem hierdoor in de war. Inmiddels heb ik verder gezocht en ben op Youtube exact hetzelfde probleem tegengekomen met een oplossing. In ieder geval ga ik een backup maken zoals u aanbevolen heeft en het andere leesvoer. Ik ga er binnenkort mee aan de slag. 1 Quote Link naar reactie
Frank.Schellen Geplaatst: 4 januari 2022 Delen Geplaatst: 4 januari 2022 Met het filmpje is het erg handig om de omzetting te doen. Ook om jouw huidige disk configuratie te corrigeren. Safety first - zorg dat je al je bestanden veiligstelt. Als alle misloopt kun je je systeem helemaal opnieuw opbouwen indien nodig en heb je al je persoonlijke bestanden nog. 2 Quote Link naar reactie
Manuel Geplaatst: 21 januari 2022 Delen Geplaatst: 21 januari 2022 Hi @Ronald6918, We horen graag van je of het gelukt is! 🙂 Quote IT-er - Applicatiebeheerder - Technologie Liefhebber - Concert Fotograaf - Apple & Windows - Vragen? Stuur me gerust een PM! Link naar reactie
dilbert Geplaatst: 7 maart 2022 Delen Geplaatst: 7 maart 2022 als je pc niet voldoet aan de eisen doe het niet want ze plaatsen straks een watermerk op je bureaublad en er zullen meer maatregels volgen. dus doe het niet bespaar je veel ellende, draai mooi door met win 10, veiligheids updates krijg je wel! Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen