Ronald6918 Geplaatst: 28 december 2021 Delen Geplaatst: 28 december 2021 Goedemorgen, Mijn systeem (Windows10) is toe aan een upgrade. Mijn moederbord is een Gigabyte Z370 HD3 met de laatste BIOS-update F14. Ik heb de PC-statuscontrole uitgevoerd en geeft de melding dat Mijn PC niet geschikt is voor Windows 11 vanwege 1 issue: 'Deze PC moet beveiligd opstarten ondersteunen'. Na wat Youtube filmpjes te hebben gekeken en wat handelingen uitgevoerd kom ik tot de volgende conclusie: Windows 10 staat nog in MBR- modus en moet in GPT modus staan. MSinfo32 geeft keurig netjes de laatste BIOS-versie aan maar de BIOS-modus staat op 'Verouderd'. Nu vind ik het al heel wat dat ik mijn BIOS heb kunnen updaten maar voor de rest ben ik nogal huiverig. Er bestaat een mogelijkheid om MBR modus om te zetten in GPT modus met de bestaande Windows10. maar als ik dat wil gaan doen ben ik bang dat het BIOS Windows 'niet meer ziet', en dus verder van huis ben. Ik ben op dat gebied nog een leek en weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen. Quote Link naar reactie
Ronald6918 Geplaatst: 2 januari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2022 Hieronder is de situatie verduidelijkt: Quote Link naar reactie
Frank.Schellen Geplaatst: 4 januari 2022 Delen Geplaatst: 4 januari 2022 Deze post werd erkend door Alex! "Dank voor je goede bijdrages" Frank.Schellen werd beloond met 335 punten. Hoi Ronald Maak eerst een backup van al je disks voordat je start met wijzigingen. Zorg dat je een restore uit kunt voeren door een boot device (USB stick) aan te maken waar je vanaf kunt starten en de restore uit kunt voeren. Test dit ook van tevoren. Restore een disk welke zich daarvoor leent. Daarna kun je dit artikel eens proberen: https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-gpt Even goed lezen of jouw PC aan alle voorwaarden voldoet. Kijk ook even of je kunt booten op de modernere UEFI manier (Of je dat kunt kiezen in je BIOS). En dan proberen maar 🙂 Succes! 1 Quote Link naar reactie