Ga naar inhoud

Zo blokkeer je een onbekend telefoonnummer


Alex

Aanbevolen berichten

iStock-1351635095.thumb.jpg.94f699f19d61c8ce8d0135427c371cfb.jpgWord je lastig gevallen door iemand of een bedrijf? Vaak wordt je dan gebeld door een onbekend telefoonnummer of iemand die anoniem belt. Op je telefoon kun je instellen dat onbekende telefoonnummers je niet meer kunnen bellen.

 

 

 

 

 

 

Onbekende nummers/anonieme nummers blokkeren

iPhone apple-logo.thumb.jpeg.7bd93ce5340d9a5afe97295346b2c5c9.jpeg

  • Open 'instellingen'
  • Navigeer naar 'Telefoon'
  • Schakel de optie 'Houd onbekende bellers stil' in

 

Onbekende nummers/anonieme nummers blokkeren

Android   Android-Logo-2014-2019.thumb.png.2e08e3d7efcada7e1d62b5abbe5bef0e.png

  • Open de 'telefoon'-app
  • Druk rechtsboven op de drie puntjes
  • Druk op 'intellingen'
  • Kies 'Nummers blokkeren'
  • Schuif de slider naast 'onbekende/privénummers blokkeren' naar rechts

Let op! Voor zowel iPhone als Android geldt: nadat je deze functie hebt ingeschakeld, zal je telefoon niet meer overgaan en ontvangen bellers direct jouw voicemail (indien je deze hebt ingesteld). Je krijgt wel een melding van een gemiste oproep en kunt zodoende wel zien van welk telefoonnummer de oproep afkomstig is. Overheidsinstanties en ziekenhuizen bellen ook vaak anoniem. Houd hier rekening mee.

Hoe ga jij om met ongewenste oproepen?

aangepast door Alex
Foto toegevoegd
Link naar reactie
5 uren geleden, Alex zei:

Overheidsinstanties en ziekenhuizen bellen ook vaak anoniem. Houd hier rekening mee.

Maar dat is nu juist het probleem, ik zou graag de geheime nummers blokkeren, maar kan mijn huisarts niet bewegen, dit te veranderen.

En dat kan erg belangrijk zijn.

Men zou dat anoniem bellen moeten verbieden.

Ook dat er mogelijkheden zijn om een nummer van het vaste net te hebben, dat werkt en je helemaal niet in Nederland woont.

Ook dat een boevenbende oudere mensen kunnen bellen met het nummer van de bank zichtbaar, dat moet toch onmogelijk gemaakt worden?

  • Like 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Op 17-12-2021 om 22:03, Lampje zei:

Maar dat is nu juist het probleem, ik zou graag de geheime nummers blokkeren, maar kan mijn huisarts niet bewegen, dit te veranderen.

En dat kan erg belangrijk zijn.

Men zou dat anoniem bellen moeten verbieden.

Ook dat er mogelijkheden zijn om een nummer van het vaste net te hebben, dat werkt en je helemaal niet in Nederland woont.

Ook dat een boevenbende oudere mensen kunnen bellen met het nummer van de bank zichtbaar, dat moet toch onmogelijk gemaakt worden?

Goede opmerking. Het is tegenwoordig wel wat lastiger gemaakt voor bedrijven om jou te mogen bellen. Voorheen moest je je hiervoor inschrijven bij het bel-me-niet register. Maar tegenwoordig ben je als consument beter beschermt tegen ongewenste telefoontjes. Jij moet als consument eerst toestemming hebben gegeven voordat bedrijven jou mogen benaderen. Zie ook: https://www.consuwijzer.nl/telemarketing

Link naar reactie

Dacht je nou dat het boeventuig zich iets aantrekt van een bel me niet register?

Want ook meneer Microsoft uit India heeft daar weinig zaken mee.

Ook dat tuig wat oude mensen tracht te plunderen via de bankpasjes. 

Het moet technisch onmogelijk worden gemaakt, dat je zonder jouw identifier mee te sturen een verbinding tot stand kunt brengen.

En al zeker niet dat je je kunt melden met de identifier van een ander, zoals dat bij de bankfraude gebeurt.

Want al die flauwe kul met privacy.

Als jij in mijn bubbel in wilt breken, want dat is het, dan wil ik gewoon weten met wie ik van doen heb, zodat ik "de deur" dicht en op slot kan laten.

Want alleen mensen die zich voorgesteld hebben komen bij mij over de vloer.

Dat is privacy!

Me kunnen wapenen tegen welke indringer dan ook.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Op 19-12-2021 om 15:10, Alex zei:

Goede opmerking. Het is tegenwoordig wel wat lastiger gemaakt voor bedrijven om jou te mogen bellen. Voorheen moest je je hiervoor inschrijven bij het bel-me-niet register. Maar tegenwoordig ben je als consument beter beschermt tegen ongewenste telefoontjes. Jij moet als consument eerst toestemming hebben gegeven voordat bedrijven jou mogen benaderen. Zie ook: https://www.consuwijzer.nl/telemarketing

 Ook nu wordt ik nog steeds lastig gevallen voor telemarketing van zogenaamde energiebedrijven waar ik nog nooit zaken mee heb gedaan of de zogenaamde Microsoft updates.

Dan een ander punt dat een ziekenhuis of huisarts anoniem belt scheelt heel veel telefoontjes van mensen die terugbellen.  Ik zit aan de kant waar deze bellers weer naar toe bellen en dan wilt men doorverbonden worden met degene die gebeld heeft. Wie dat geweest is zal men zelf aan moeten geven het gaat vaak om honderden zo niet duizenden die gebeld kunnen hebben. Deze terugbellers blokkeren dan weer de mensen die wel weten waar ze voor bellen.

Link naar reactie
8 minuten geleden, Berry7025 zei:

Wie dat geweest is zal men zelf aan moeten geven het gaat vaak om honderden zo niet duizenden die gebeld kunnen hebben. Deze terugbellers blokkeren dan weer de mensen die wel weten waar ze voor bellen.

dat is niet juist, want ook de grote centrales van een ziekenhuizen kunnen gewoon het doorkiesnummer zichtbaar maken en kun je exact zien, vanaf welk toestel er gebeld is.

En als je dat telefoontje gemist hebt, dan is het hooguit even op de betreffende afdeling zoeken, onder het zeer beperkte aantal mensen die van deze specifieke telefoonaansluiting gebruik maakt.

Dus die motivatie gaat mank. En is de centrale gewoon verkeerd ingesteld.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Wat een klantvriendelijkheid zeg. Je mag echt wel wat doen voor je salaris.

 

Wat ik veel erger vind, is dat mensen door dit eigenwijs gedoe niet bereikt kunnen worden, ook als het belangrijk is.

Want velen nemen gewoon het toestel niet op, als er geen nummer zichtbaar wordt.

En dit als gevolg van dit soort gebrek aan transparantie.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Even een kleine aanvulling:
Het Bel Mij Niet Register is sinds 1 juli 2021 niet meer in gebruik.

Deze telemarketing bedrijvende commerciële, ideële of charitatieve (goede doelen) organisaties mogen alleen nog bellen:

  • als u vooraf toestemming heeft gegeven (dit heet opt-in),
  • of als u (al) klant bent van de bellende organisatie (klantrelatie).

Een klantrelatie houdt in dat u in het verleden producten of diensten heeft gekocht van de betreffende organisatie. Het telemarketingbedrijf mag alleen bellen als:

  • u bij het eerder kopen van een product of dienst uw telefoonnummer hebt achtergelaten
  • u op dat (koop-)moment is verteld dat uw telefoonnummer gebruikt zal worden om u ook later te bellen
  • u bij het doorgeven van uw telefoonnummer de mogelijkheid is geboden om bezwaar te maken tegen telefonische benadering (dit heet opt-out)
  • het vervolgcontact gaat over producten of diensten die passen bij de producten of diensten die u eerder heeft gekocht

Nette bedrijven zijn daarnaast verplicht om hun nummer mee te sturen (alhoewel het boeventuig zoals Lampje dat noemt dat mogelijk nog niet zal doen ?). Doen ze dat niet dan kunnen ze grote problemen krijgen; bij een klacht is nl. wel degelijk na te gaan wie jou precies gebeld heeft: Carriers en Telecom providers krijgen nl. in het anonieme telefoongesprek wat via hun platform loopt 2 dingen mee:

  1. Het nummer van de afzender (altijd!)
  2. En een property die weergeeft dat de afzender anoniem wil blijven

Zonder het nummer van de afzender zal het hele gesprek niet eens meer doorgezet worden. Die property die weergeeft dat de afzender anoniem wil blijven betekend alleen maar dat de ontvanger het nummer niet ziet.

 

Klusser - Motormuis - IT-er - Fotograaf - Gadgets liefhebber - Techneut - Nieuwsgierig - ...

Link naar reactie
3 minuten geleden, HaZee zei:

Carriers en Telecom providers krijgen nl. in het anonieme telefoongesprek wat via hun platform loopt 2 dingen mee:

  1. Het nummer van de afzender (altijd!)
  2. En een property die weergeeft dat de afzender anoniem wil blijven

Ik zit me toch wel af te vragen, waar het nummer van de beller vandaan komt? als mensen, die niet van de bank zijn, vooral ouderen er in luizen om hun bankpas, liefst met pincode aan een medewerker van de bank mee te geven.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
1 minuut geleden, Lampje zei:

Ik zit me toch wel af te vragen, waar het nummer van de beller vandaan komt? als mensen, die niet van de bank zijn, vooral ouderen er in luizen om hun bankpas, liefst met pincode aan een medewerker van de bank mee te geven.

Ik kan een vast nummer bijv. op mijn mobiel instellen om te laten zien waarvandaan ik bel. net als spammail je krijgt vanaf je eigen e-mailadres. Alles is wel dmv onderzoek weer te achterhalen. maar of je daar blij mee bent?

 

Houd 1 ding voor ogen dat een bank nooit je pas ophaalt of je pincode vraagt.

Link naar reactie

Om in Nederland te kunnen bellen heb je een carrier nodig. Die carrier kan jou één of meer nummers geven. Kan jij dus kiezen tussen nummers dan is dat omdat jouw provider aan jou meer nummers heeft gegeven. Dit gebeurt zakelijk bijvoorbeeld veel: een bedrijf neemt 5 nummers af en mag dus met al die 5 nummers als afzender bellen naar anderen.

Alleen carriers kunnen dat afzender nummer zien en doorgeven als er anoniem wordt gebeld.

Bijvoorbeeld ik bel anoniem met mijn 06-nummer 0612345678 bij T-Mobile naar 0361234567 bij Ziggo

Mijn carrier T-Mobile ziet:
van: 0612345678
naar: 0361234567
type: 'Anoniem'

Het 0361234567 nummer was echter van een klant van Ziggo. Ziggo is ook carrier en heeft dus een 'trusted domain' relatie met T-Mobile. Ziggo ziet dus bij binnenkomst:
van: 0612345678
naar: 0361234567
type: 'Anoniem'

Bij het doorschakelen naar 0361234567 wordt het 'van'-nummer aangepast want het nummer mag niet doorgegeven worden. De ontvanger van het gesprek krijgt dus:
van: 
naar: 0361234567
type: 'Anoniem'

Klusser - Motormuis - IT-er - Fotograaf - Gadgets liefhebber - Techneut - Nieuwsgierig - ...

Link naar reactie
1 minuut geleden, Berry7025 zei:

Op de iphone ga je naar instellingen dan naar telefoon mijn nummer

En daar zie je het nummer van je mobiel staan. Die is daar aan te passen

Dat nummer bepaalt echter niet wat 'de andere kant' ziet!

De ontvanger van een gesprek wat jij opzet vanaf jouw toestel, ziet het nummer wat gekoppeld is aan jouw SIM-kaart (tenzij jij dus anoniem uitbelt natuurlijk ?

Klusser - Motormuis - IT-er - Fotograaf - Gadgets liefhebber - Techneut - Nieuwsgierig - ...

Link naar reactie

Overigens een kleine toelichting op de terminologie:

Met een carrier wordt vrijwel altijd een officieel goedgekeurde partij met een eigen netwerk en koppelingen ('interconnects') bedoeld die met minimaal één andere carrier(s) is verbonden.

Met een provider bedoel je meestal de partij die een dienst levert. Voor telefonie betekend dat dus een 'aansluiting' waarmee je kan bellen via de carrier(s) waar die provider zaken mee doet.

 

Een carrier zal dus meestal ook provider zijn (bijv. T-Mobile voor mobiel of Ziggo voor vaste telefonie)

Een provider hoeft dus niet zelf carrier te zijn (bijv. Ben die gebruik maakt van het T-Mobile netwerk of Hollandsnieuwe wat via Vodafone de mobiele diensten aanbied)

 

aangepast door HaZee
Aangepast: Ben = T-Mobile netwerk

Klusser - Motormuis - IT-er - Fotograaf - Gadgets liefhebber - Techneut - Nieuwsgierig - ...

Link naar reactie

Aanvullend. Het is voor een consument erg lastig om te achterhalen wie de anonieme beller is. De belgegevens zijn wel bij de provider bekend, maar mogen niet zomaar worden prijsgegeven aan de consument. Naar ik meen, alleen aan de politie. En ook dan moet daar een goede reden voor zijn. Je kunt dus niet via je provider achterhalen wie jou lastig valt.

Link naar reactie

Ha ha dat klopt en wist ik eigenlijk ook wel. Ik heb het gelijk aangepast!

Ik wilde een opvallend voorbeeld gebruiken als 'HEMA mobiel' (wel KPN netwerk) maar toen ik het nog even checkte bleek dat ze net per 1 mei gestopt zijn...

Met dat in het achterhoofd was de tikfout dus snel gemaakt ?

Klusser - Motormuis - IT-er - Fotograaf - Gadgets liefhebber - Techneut - Nieuwsgierig - ...

Link naar reactie
1 uur terug, HaZee zei:

Dat nummer bepaalt echter niet wat 'de andere kant' ziet!

De ontvanger van een gesprek wat jij opzet vanaf jouw toestel, ziet het nummer wat gekoppeld is aan jouw SIM-kaart (tenzij jij dus anoniem uitbelt natuurlijk ?

Wat heeft het dan voor nut? Of is dit als gevolg van lokale regelgeving dat dit hier geblokt is?

Van de I-phone heb ik geen weet, want ik zit in het andere kamp?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...