Ga naar inhoud

Nieuwe windows installatie met behoud van oude data


CoosV

Aanbevolen berichten

L.S.

Mijn huidige zefbouwsysteem is intussen aardig oud en met de release van windows11, waarvoor het niet geschikt is, wil ik een nieuw moederbord inbouwen. Mijn huidige SSD, grafische kaart en harde schijf voldoen nog prima, alleen hoe bewaar ik alle relevant data zoals mijn mail en een aantal programma's die ik in de loop der tijd heb gekocht of gedownlaod en waar ik aan gewend ben geraakt.
Ik wil dus mijn huige SSD opnieuw formateren, ik heb hem nu gesplitst in twee schijven, daar wil ik er weer 1 van maken en daarop W11 installeren, en alle programma's op mijn harde schijf zetten. Daar staan de meeste al op, maar de het starten ervan gaat via de C schijf, dus hoe herstel ik die koppelingen zonder alles opnieuw te moeten installeren. Want dat wordt nogal een klus.
Verder ik heb een licentie voor W10 gekocht, geen OEM, ik neem aan dat ik die dus ook weer kan gebruiken voor mijn nieuwe pc.

Is er ergens een stappenplan dat je kunt volgen dat iemand weet?

 

Link naar reactie

Ja da’s inderdaad een flinke klus: indien je Windows opnieuw plaatst dan zul je het opnieuw moeten inrichten. Hierom hebben ze waarschijnlijk de upgrade mogelijkheid uitgevonden.

Heb je niet de mogelijkheid dit toch te doen (de upgrade) m.b.v. de hier en daar gepubliceerde omzeiling van de checks op cpu, secure boot en tpm die Windows11 uitvoert? Mij is het zo (toch) gelukt om een W10 op een Asus P5 met Core2Duo cpu (uit 2007!) te upgraden naar W11.

  • Thanks 1
Link naar reactie

Nee, niet echt. Mijn systeem is ongeveer even oud met dezelfde configuratie, maar ik heb geen zin in workarounds omdat mijn ervaring is dat mijn systeem net weer hard- of softwarematig anders in elkaar zit dan wordt beschreven en dat ik dan weer eindeloos aan het knoeien ben om het in de lucht te krijgen en te houden nu of in de toekomst.

Ik heb een nieuw moederbord geïnstalleerd maar het systeem start niet op en nu krijg ik van de fabrikant te horen dat mijn SSD ws op de verkeerde manier is geformatteerd en dat ik toch een naar een schone windows installatie zal moeten?.

Wat op zich niet verkeerd is want ik wilde de SSD toch al anders inrichten zoal eerder gepost, maar het wordt een hoop extra werk

Het enige wat voor mij echt belangrijk is zijn mijn mailbestanden en ik vraag me na al die jaren af waarom ze die toch zo diep en en ongelukkig verstoppen. Waarom niet gewoon een map met mail en dat daar alles instaat ipv van onduidelijike .ost bestanden ed.

Nou ja, we knoeien maar gewoon door. 

Link naar reactie

Zoals gezegd heb ik geen stappenplan om een schone Windows de mogelijkheden te geven die u vraagt, wel zat ik te denken aan het programma MailView misschien is dat iets?

Een bestaande Windows op een nieuw moederbord plaatsen is inderdaad ook een idee, dat heeft c’t ooit geprobeerd met name om te zien wat daar de voetangels bij zijn en of er is te tweaken om het aan de praat te krijgen. U zult begrijpen dat het b.v. met stuurprogramma’s voor de andere hardware te maken kan hebben, als ik me het goed herinner was het belangrijkste het aanpassen op de nieuwe controller voor de disk. Zij schreven dat het een ingewikkelde klus blijkt te zijn met geen garantie op succes.

aangepast door Homer
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...