Ga naar inhoud

Andere eisen Windows 11 bij installatie in virtuele omgeving


Has1
Ga naar oplossing Opgelost door markgamble,

Aanbevolen berichten

Een van mijn laptops, draaiend op Windows 10 Pro, voldoet niet aan de eisen van Windows 11. Redenen geen GPT, geen Tpm 2.0, legacy BIOS, geen DirectX12. Toch draait Windows 11 wel op deze laptop in een virtuele omgeving, zo waar ook worden er updates geïnstalleerd. Ik heb het niet getest, maar is het in zo’n situatie ook denkbaar dat een verse installatie dan wel upgrade ook werkt op een dergelijke laptop?
 

Has1

Link naar reactie
  • Oplossing

Hoi Has1, 

Ik vermoed dat je in je virtuele machine nog een previewversie van Windows 11 hebt draaien. Voor die versie is de controle op TPM en secure boot uitgeschakeld zodat meer mensen die nieuwe versie van het besturingssysteem kunnen testen.

Zou je nu de RTM-versie (Released to Manufacturing) ofwel de uiteindelijke voltooide versie van Windows 11 installeren in je virtuele machine, zul je nu zien dat je wél een melding krijgt dat je systeem niet aan de eisen voldoet. Voor de geïnteresseerden; de uiteindelijke versie van Windows 11 is hier (ook als ISO) te downloaden: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11

Ben overigens wel benieuwd of het je misschien toch lukt om deze versie in een virtuele machine te installeren, het was mij in ieder geval vanwege die TPM-chip en Secure boot niet gelukt. Eventueel kun je nog een trucje proberen zoals hier beschreven bij Toms Hardware:

https://www.tomshardware.com/how-to/bypass-windows-11-tpm-requirement

 

  • Thanks 1
Link naar reactie

Inmiddels heb ik de laatste beschikbare Windows 11 Preview iso geïnstalleerd in een virtuele omgeving, Hyper-V. Met succes, zonder problemen, ondanks het feit dat deze laptop niet voldoet aan de eisen van processor, tpm, uefi, gpt en directx12. Ook zijn in Hyper-V alle beschikbare updates geïnstalleerd, eveneens probleemloos. Dat roept dan toch vraagtekens op: waarom wel onder Hyper-V en niet rechtstreeks op de laptop zonder een virtuele omgeving.

  • Like 1
Link naar reactie

Dat is op zich vreemd. Ik heb het nog eens op een andere laptop die eveneens niet voldoet aan de eisen van processor, tpm, secureboot, uefi, gpt en directx12 voldoet. Ook daar is de installatie onder Hyper-V vlekkeloos verlopen. Een healtcheck heeft vervolgens ook geen signalen gemeld dat niet aan de eisen is voldaan. Die laptop (en de andere heeft overigens wel tpm 1.2, niet de 2.0, maar geen gpt, uefi en de andere eisen.

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...