Ga naar inhoud

Miele W 3241 SoftCare watertoevoer


Ga naar oplossing Opgelost door boembees,

Aanbevolen berichten

Hallo, 

Ik heb deze machine zo'n jaar of 8. Sinds deze week draait hij echter geen nieuw programma meer, omdat het watertoevoer lichtje gaat knipperen en je inderdaad ook geen water hoort stromen.

Volgens instructies heb ik het volgende gedaan:

- Kraan gecheckt, deze loopt goed door en de druk is goed

- Knikken in de slang of verstopte slang gecheckt, dit blijkt niet het geval, het water loopt er goed door heen

- Filtertjes gecheckt aan de voorkant van de waterslang en bij het inlaatventiel, deze ook schoon gemaakt, maar ze waren sowieso niet vies of vervuild 

- Machine even naar voren gekieperd om te kijken of er water uit kon lopen, dit las ik ergens op een ander forum

Daarnaast heb ik ook het zeepbakje en de filter schoongemaakt, deze waren beide best vies.

Maar: geen enkele van bovenstaande acties heeft geholpen.

Op dat andere forum las ik dat het eigenlijk alleen het inlaatventiel zelf of de printplaat nog kan zijn. In beide gevallen ben ik echter bang dat alleen een monteur dit kan oppakken, en ik denk dat ik in dat geval maar gewoon voor een nieuwe machine ga, omdat de kosten van montage en componenten al boven de € 500 zullen lopen.

 

Heeft iemand anders nog advies om te checken?

N.B. het gebeurde op het moment dat ik zowel het wasverzachter gedeelte als het hoofdwas gedeelte van de zeepbak had gevuld, dit had ik nog niet eerder gedaan. Kan daar nog een probleem zijn veroorzaakt...?

 

Link naar reactie

Je bent toch wel heel erg somber over jouw probleem, want ik weet een Miele is duur, maar zo duur?
Nee hoor!

Begin eerst eens met de zaak goed te testen

Inlaatventiel testen

Om de aansturing vanuit de electronica uit te sluiten, gebruik ik een snoer wat ik daarvoor gemaakt heb, om het ventiel regelrecht van stroom te voorzien.

1103617109_VreemdevoedingRA.thumb.jpg.fb04aca0ed8eea0c6344cb0c7106bf01.jpg

Doet het ventiel het dan nog niet, dan weet je zeker dat je de juiste vervanger moet bestellen.

En de montage is echt geen raketwetenschap, want met een minimum aan gereedschap, is dit zo gefikst.

Inlaatventiel van wasmachine vervangen

Dan hou je ruim geld over, om nog een keer uit eten te gaan.

Of noemde je de prijs zo hoog, omdat je graag een nieuwe machine wilt?
Jammer, die ondersteuning bieden wij niet, wij gaan voor duurzaam, degelijk en ook nog eens goedkoop.?

aangepast door Lampje
  • Thanks 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Met een multimeter kun je alleen maar bepalen of de ohmse weerstand van de spoel ergens in de buurt is.

En als de spoel oneindige weerstand heeft, dan weet je zeker dat hij stuk is.

Maar niet, of het geheel werkt.

Want de spoel kan wel goed zijn, maar wat denk je, als het anker van het ventiel verkalkt is?

Dan kun je bekrachtigen wat je wil, het mechanisme zit vast en beweegt dus niet.

En juist dat bewegen wil je testen, en dat kan alleen door er de juiste spanning op te zetten.

aangepast door Lampje
  • Like 1
  • Thanks 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

En met het alternatieve inlaat ventiel  ben je voor € 15,00 klaar.

Als het inlaat ventiel niet stuk is dan heb je wel een serieus probleem.

Bij deze machine word het water via een stappen motor in het bovendeksel van de zeepbakhouder verdeeld naar de juiste doorstroom gaatjes en dus de bakjes voorwas, hoofdwas en wasverzachter.

Ik weet niet welke bij jou gebruikt is, model 5969593 of model 6271993

Staat op het deksel zelf "Miele teil nr"

 

Controleer dan eerst of de stekker er wel goed op zit en of je het motortje hoort lopen. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie

Een update - het begint me een beetje te duizelen ?

Voor het ventiel ben ik nog niet verder gekomen dan de multimeter, maar daar gebeurt iets geks mee. Hij lijkt eerst kort continuïteit aan te geven, maar bij alle volgende keren komt hij niet verder dan een constante van 1 (heb de meter zelf nog eerst getest, die is in orde). Heeft iemand daar ervaring mee? Is het ventiel dan toch stuk?

Maar dat toevoerventiel ziet er wel wat anders uit dan ik tot nog toe had verwacht. Lijkt ook wat minder makkelijk te vervangen. Zie foto

IMG_0017.HEIC

Het component is wel te vinden op de Miele website zelf, bij deze wasmachine als 'toevoerventiel': https://www4.miele.de/msd/MSD#/device/23700/etd/365806787202

Volgens diezelfde website lijkt de stappenmotor overigens 6271993 te zijn. 

Link naar reactie

Dan heb je of slecht contact op je pluggen of de spoel heeft een los contact.

Met de lage meetspanning is het vaak moeilijk om wat corrosie te overbruggen, vandaar dat ik je ook adviseerde om de spoel aan te sluiten op 230 volt en je in een klap kunt constateren of klep werkt of niet.

Dus begin daar eens mee.

Ook al zou het ventiel wat afwijken het blijft simpel te vervangen.

  • Like 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Kun je mij misschien dan uitleggen hoe ik het ventiel zou kunnen uitnemen? Het lukt mij wel om hem van de achterkant van de wasmachine los te krijgen, maar het component waarmee hij vast zit aan die motor weet ik niet los te krijgen. 

Op de website van Miele lijkt het zelfs anders in elkaar te zitten. Met slang en slangklemmen, die zie ik niet bij mij terug.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...