Ga naar inhoud

2 de Nas kopen of niet ?


Ga naar oplossing Opgelost door jeroenboer,

Aanbevolen berichten

Hallo, ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Ik kan 2 de hands aan een interessante prijs een WD My Cloud EX4 Nas kopen. Daarin zitten 4 WD RED schijven van telkens 3 TB.  Nu heb ik reeds een DS420J NAS met 1 HDD van 12 TB. Probleem dat hem hier stelt, in mijn huidige Nas heb ik dus slechts 1 HDD en dus als die stuk gaat ben ik alles kwijt wat daar op staat want ik heb geen beveiligde HDD zeg maar.

Eigenlijk wil ik die 2 de handse Nas kopen dan heb ik dacht ik 3 X 3 TB = 9 TB opslag en 1 X 3 TB beveiliging.  Nu kan ik kiezen :

ofwel koop ik een 2 de HDD voor mijn Nas maar die kost rond de 400 € en heb ik 12 TB beveiliging

ofwel laat ik deze zo en spaar verder maar koop ik ondertussen toch die 2 de handse en zet ik voorlopig alles daarop

ofwel zet ik 3 HDD's van die WD Nas over in mijn DS420J en sluit ik ééntje via een dockingstation aan op één van die Nassen.

Die DS420J Nas heb ik aan de praat gekregen maar dat heeft me zweet en tranen gekost want dat is via je netwerk en de vraag is hoe kan ik mijn ipadres vinden en hoe gebeurt dat dan die 2 de Nas aansluiten ?

Dus hopelijk is hier wel iemand die mij daar wegwijs in kan maken.

aangepast door Alex
Link naar reactie

Je vraag is niet heel concreet, maar ik zal je proberen te helpen. Als ik het zo lees, wil je dat de opslag op je NAS beschermd wordt tegen het falen van een schijf. Als je nu 1 schijf in je Synology-NAS hebt zitten van 12 TB, dan ontkom je inderdaad niet aan een extra 12TB-schijf voor databeveiliging als je dezelfde capaciteit wil houden. Dan kun je een RAID-1-configuratie bouwen met 12 TB opslagcapaciteit. Dat is inderdaad wel een prijzige schijf, ik zie dat bijvoorbeeld een WD Red Plus van 12 TB zo’n 349 euro kost. Maar omdat je al zo’n schijf hebt, lijkt me dat wel de handigste optie om zoveel mogelijk opslag te krijgen. Dat kan eigenlijk ook niet goedkoper als je al zo’n schijf bezit en 12 TB wil hebben.

Mocht je een route gaan bewandelen met 3TB-schijven, dan kun je er drie toevoegen en die gebruiken voor een RAID-5 configuratie van 6 TB plus 12 TB onbeschermd. Je kunt ook een RAID-5-configuratie bouwen op basis van de 12 TB-schijf plus drie keer een 3TB-schijf, maar dan heb je nog maar 9 TB opslagcapaciteit. Mocht je die vier 3TB-schijven echt kopen, dan kun je ze het beste alle vier in je Synology zetten voor een RAID-5-configuratie van 9 TB. Die 12 TB-schijf kun je dan extern gebruiken voor een volledige back-up van je NAS. Je hebt dan wel minder opslagcapaciteit dan je nu hebt en je werkt met vermoedelijk oude schijven. Zelf zou ik een gebruikte NAS en gebruikte schijven om die reden niet kopen. Die WD My Cloud EX4 is al jaren op de markt, dus de kans is groot dat de schijven ook al oud zijn. Harde schijven worden er niet betrouwbaarder op als ze ouder worden en je weet natuurlijk niet hoe oud het geheel precies is.

Denk er in ieder geval ook aan dat RAID nooit een back-up is, maar bedoeld is om je NAS operationeel te houden na het crashen van een schijf. RAID beschermt niet tegen bijvoorbeeld gebruikersfouten en ransomware. Een externe back-up van belangrijke data op een externe schijf of clouddienst blijft dus altijd noodzakelijk.

Het ip-adres van je NAS en ook een tweede NAS vind je in je router. Daarin moet je zoeken naar de dhcp-server en hier zie je welk ip-adres aan een apparaat is toegewezen. Vaak kun je het ip-adres daar reserveren zodat het altijd gelijk blijft. Je kunt het ip-adres ook in je NAS vast instellen, maar dat is lastiger als je wisselt van router. Synology heeft een tooltje om het ip-adres van de Synology-NAS op te sporen, WD heeft hier ook een toolje voor.

  • Thanks 1
Link naar reactie

Hey jeroenboer, bedankt voor je antwoord alhoewel ik je reactie " Je vraag is niet heel concreet " ik dacht dat ik duidelijk was maar dat even terzijde. Je hebt inderdaad een punt als je zegt dat die WD Nas oude schijven heeft. Plus ik weet niet wat er vroeger mee gebeurd is, kan goed onderhouden geweest zijn. Maar evengoed dikwijls verhuist van hier naar daar mee gegooid zelfs, is nu extreem maar ja je weet het niet.

Dus volgens jou beter investeren in een nieuwe 12 TB harde schijf voor in mijn bestaande Nas ?

Weet je ook toevallig de naam van dat tooltje van Synology om je ipadres te vinden ?

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...