Ga naar inhoud

Laptop ziet NAS niet


Kruimeltje
Ga naar oplossing Opgelost door Kruimeltje,

Aanbevolen berichten

De situatie is: 1 desktop en 1 laptop  en 1 nas en 1 smart tv en 1 printer. Laptop en printer zijn via wifi aangesloten op het internet, desktop, nas en smart tv bekabeld. Allemaal zitten ze in dezelfde werkgroep.

Desktop ziet printer, smart tv en NAS maar niet de Laptop.
Laptop ziet desktop, smart tv en printer maar niet de NAS. Niet als deze via wifi of via utp is aangesloten.

Router is een FritzBox.

Ik heb op de laptop al de beveiliging uitgeschakeld maar het lukt me niet om via de laptop de (Synology) NAS te benaderen. Dit heeft in het verleden wel gewerkt, vorig jaar zijn we verhuisd, enkele maanden geen thuis opstelling gehad. Desktop werkte gelijk weer na de installatie, maar bij de laptop krijg ik het niet werkend.

Wie weet raad?

Link naar reactie

Hoi Kruimeltje,

ik zit aan een aantal zaken te denken waarvan ik hier eerst de 2 belangrijkste op ga noemen. Heb zelf 2 synology nassen en alles werkt bedraad als ook draadloos

1. op je laptop staat bestands en printer deling uitgeschakeld, waardoor de laptop niet gevonden kan worden door dekstop. de andere kant op (laptop ziet desktop) betekend dat op je desktop dus bestands en printer deling aan staat (hij kan gevonden worden)

2. laptop ziet niet de nas: kan je via je laptop wel de nas benaderen via de webinterface ?

ik hoor graag of dit al vast lukt. na je terugkoppeling ga ik verder met je kijken.

Link naar reactie
1 uur terug, Kruimeltje zei:

Dit heeft in het verleden wel gewerkt, vorig jaar zijn we verhuisd, enkele maanden geen thuis opstelling gehad. Desktop werkte gelijk weer na de installatie, maar bij de laptop krijg ik het niet werkend

door de verhuizing heeft je nas een ander ip gekregen waardoor de laptop de nas niet meer gevonden kan krijgen

je kan de nas weer gevonden krijgen door een link van synology zelf:

https://find.synology.com/

daar zie je meteen je nieuwe ip van de nas vermeld staan

Link naar reactie
6 minuten geleden, Gast zei:

door de verhuizing heeft je nas een ander ip gekregen waardoor de laptop de nas niet meer gevonden kan krijgen

je kan de nas weer gevonden krijgen door een link van synology zelf:

https://find.synology.com/

daar zie je meteen je nieuwe ip van de nas vermeld staan

Find gedaan en krijg dan te zien: geen diskstation te vinden in LAN. Ik zit nu via de wifi, beter bekabeld?

Link naar reactie

ok, bestand en printer deling staat aan, dus de laptop zou gevonden moeten kunnen worden door je desktop.

"desktop ziet de laptop niet" ik vermoed dat er beveiligings software op je desktop dan draait die verhinderd dat de laptop gevonden kan worden.

3 minuten geleden, Kruimeltje zei:

Ik kan op de laptop wel de nas benaderen in de browser via het ip adres.

ok, dus de webinterface werkt naar behoren, dat is al vast goed. dan betreft het niet zo zeer het netwerk maar de toegang in het lokale lan netwerk. heb je netwerkmappen aangemaakt in windows ? zo ja hoe zie je jouw shares ? of zie je ze alleen via netwerk in de verkenner ?

welke windows draait er op je desktop en welke op de laptop ?

 

3 minuten geleden, Kruimeltje zei:

Find gedaan en krijg dan te zien: geen diskstation te vinden in LAN. Ik zit nu via de wifi, beter bekabeld?

als je nas via de synology link niet gevonden kan worden, dan draait er op je nas beveiliging actief zoals een vpn. ik heb op mijn beide nas-sen ook vpn draaien waardoor beide nas-sen ook niet gevonden kunnen worden. als ik echter de vpn uit zet, dan worden beiden nas-sen gewoon gevonden.

wifi of bekabeld maakt op zich niet zo veel uit, immers je zit in dezelfde werkgroep op je netwerk en alles is op die Fritzbox aangesloten er zit verder geen andere router tussen ?

Link naar reactie

Laptop draait op Windows 10 Pro. Alles zit in dezelfde werkgroep. Desktop zit direct in Fritzbox, NAS zit in een TP link die direct in Fritzbox zit.

Voor mij nog geen probleem dat desktop de laptop niet ziet. Vind het belangrijker dat de Laptop de NAS te zien krijgt vanwege bestanden overzetten etc.

Ik heb geen netwerkmappen aangemaakt, ik zie alles, behalve de NAS zie bijlage.

netwerk.GIF

Link naar reactie
2 minuten geleden, Kruimeltje zei:

Desktop zit direct in Fritzbox, NAS zit in een TP link die direct in Fritzbox zit.

die TP link is dat een router of een switch (ik heb daar een switch van in gebruik)

 

4 minuten geleden, Kruimeltje zei:

Voor mij nog geen probleem dat desktop de laptop niet ziet. Vind het belangrijker dat de Laptop de NAS te zien krijgt vanwege bestanden overzetten etc.

duidelijk, je wil allereerst met je nas kunnen communiceren

5 minuten geleden, Kruimeltje zei:

Ik heb geen netwerkmappen aangemaakt, ik zie alles, behalve de NAS zie bijlage.

klopt ik zie geen netwerk mappen. als je in de verkenner linksonder op netwerk klikt wordt je nas niet getoond (zoals je foto) maar klik eens met de rechtermuisknop op netwerk vanuit de verkenner uit het menu eigenschappen en vervolgens netwerkverbinding maken. geef daar de locatie op van 1 gedeelde share die op je nas staat, tenminste als je shares hebt aangemaakt anders kan je ze ook niet gevonden krijgen.

 

andere vragen:

welke DSM versie draait er op je nas ?

gebruik je het standaard "admin" synology account ?

Link naar reactie
1 minuut geleden, Kruimeltje zei:

De TP link is een switch, puur omdat we LAN poorten tekort kwamen ?

switch is goed, zo heb ik dat ook, kwam ook aansluitingen te kort ?

 

1 minuut geleden, Kruimeltje zei:

De NAS is een DS210J met DSM versie 5.2-5967 update 9, datum 26/12/2018

2-bay nas uit 2010DSM 5.2 is zwaar veroudert. mijn beide nas-sen draaien op DSM 7.0 )foto)

3 minuten geleden, Kruimeltje zei:

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met shares, maar als ik intik //server#NAAM#/ dan kan die niet vinden.

share is een gedeelde hoofdmap op je nas daar kan je in de verkenner verbinding mee maken middels een "netwerkverbindg maken-->netwerkmap" let wel, dit zijn hoofdshares en geen losstaande mappen. dus met andere woorden, in je synology kan je vanuit "filestation" op "maken" klikken en vervolgens heb je de keus uit een niet gedeelde map en een wel gedeelde map (share wordt dat ook wel genoemd) een gedeelde map kan je dus gevonden krijgen via de windows verkenner (netwerkverbinding maken)

je locatie van jouw gedeelde share-voorbeeld staat niet goed beschreven

een locatie is zoals deze: \\NAS\Share   

(dus niet slash  "/" maar back-slash "\") en tussen server en naam hoort ook een backslash "\"

12 minuten geleden, Kruimeltje zei:

Ik ben nu ingelogd als admin, heb ook een ander account.

elke gebruiker van synology heeft een mail gekregen dat "admin" uitgeschakeld dient te worden vanwege het standaard inlog account en deze is heel makkelijk te kraken/omzeilen het advies wat iedereen heeft meegekregen vanuit synology is een eigen account aan te maken maar wel met "admin-rechten" en vervolgens daar naartoe over te schakelen en vervolgens na de overschakeling direct de originele "admin" uit te schakelen.

Schermafbeelding 2021-10-16 215518.png

Link naar reactie

Wouter heel erg bedankt tot zover. Bedoeling is een nieuwe NAS te gaan kopen omdat deze inderdaad erg verouderd is en ook erg traag. Misschien dit nu wel versneld gaan doen. Neem aan dat ik de harde schijf met data in de nieuwe NAS kan overzetten, ik zit te denken aan een NAS met 4 schijven, de 2 oude schijven en 2 nieuwe schijven.

Ik ga morgen de admin account veranderen/deactiveren.

Ik ga nu even de computer afsluiten, ben er al de hele dag mee bezig. Tijd voor ontspanning.

Link naar reactie
10 minuten geleden, Kruimeltje zei:

Even gezocht naar Share, mapje op share gezet, uitgeprobeerd en krijg een foutmelding, zie hieronder.

netwerk2.GIF

tja, je zal je nas moeten updaten de technologie is in windows verder gegaan dan je nas waardoor jij nu deze problemen ervaart.

SMB1 is de netwerkshare (lees windows verkenner) toegang en deze wordt op jou nas in de huidige windows niet meer ondersteund waardoor je geen toegang hebt. als je de nas update naar DSM 6 of DSM 7 is dat probleem opgelost zie mijn foto SMB2

Schermafbeelding 2021-10-16 220827.png

Link naar reactie
16 minuten geleden, Kruimeltje zei:

Wouter heel erg bedankt tot zover. Bedoeling is een nieuwe NAS te gaan kopen omdat deze inderdaad erg verouderd is en ook erg traag. Misschien dit nu wel versneld gaan doen. Neem aan dat ik de harde schijf met data in de nieuwe NAS kan overzetten, ik zit te denken aan een NAS met 4 schijven, de 2 oude schijven en 2 nieuwe schijven.

Ik ga morgen de admin account veranderen/deactiveren.

Ik ga nu even de computer afsluiten, ben er al de hele dag mee bezig. Tijd voor ontspanning.

goede snelle en redelijk betaalbare nas van synology is de DS420J

link tweakers: https://tweakers.net/netwerkopslag/synology/ds420j_p1092570/vergelijken/

 

harde schijven kan je niet zomaar 1-op-1 overzetten helaas. de nas geeft wel aan dat ze "migreerbaar" zijn, maar voorkomen is beter dan genezen. bij mij lukte migreren dus niet en kon zodoende alles weer vanaf "scratch" opbouwen (lees data verlies)

beter is dan het volgende: je wil toch een nieuwe nas aanschaffen en de oude doet het via de desktop maar niet via de laptop. schaf naast je nas 1 nieuwe HDD aan (grotere kapaciteit  als budget toe laat)

kopieer nu de data 1-op-1 van oude naar nieuwe nas, zo raak je geen data kwijt

kies bij voorkeur IronWolf PRO schijven deze hebben een rotatiesnelheid van 7200RPM en zijn gevult met helium ipv lucht (zoals bij vele andere schijven) Door helium ontstaat er veel minder wrijving door lage luchtweerstand en blijven schijven ook koeler. bovendien worden deze schijven ondersteund door synology zelf en draait er speciale firmware software in IronWolf Pro schijven die de gezondheid monitort en bewaakt en dit rechtstreeks communiceerd met de software van de nas zelf (DSM dus)

 

verder zijn niet zomaar elke HDD-schijven geschikt voor elke nas. je kan geschikte schijven voor een specifieke nas  systemen vinden op de compatibiliteits-lijst op de ondersteuningspagina van synology vinden voor elk specifieke nas-uitvoering.

link:

https://www.synology.com/nl-nl/compatibility

 

De PRO schijven staan daar vaak als ondersteund voor vele nas-sen bij vermeldt

 

 

aangepast door Gast
Link naar reactie

via usb kan je inderdaad data ook overzetten en dat gaat heel snel. (mits behuizing en kabel usb 3.0 zijn) verder hoeft daar dan ook geen computer voor aan te blijven wat wel het geval is als je data over gaat zetten van nas naar nas met tussenkomst van een windows verkenner.

 

suc6 ermee, bedankt voor de snelle terugkoppelingen. het is altijd even zoeken wat het precieze probleem is. maar door je foto met foutmelding was het in 1 klap duidelijk haha

en fijn dat ik je heb kunnen helpen

Link naar reactie

als je oude schijven geschikt blijken te zijn en je gaat nieuwe (grotere) schijven aanschaffen kun je heel eenvoudig met de Synology RAID calculator inzien wat je nas er van kan maken (in SHR bijvoorbeeld = Synology Hybrid Raid) als ook of er ongebruikte ruimte over blijft en hoe je beveiliging er uit komt te zien. Eigenlijk gevisualiseerd dus vooraf.

let op

de beveiliging wordt geactiveerd vanaf de 2e schijf die je toe gaat voegen. schaf je dus 2 schijven van bijvoorbeeld 14Tb aan kan je maar 14Tb gebruiken de overige 14Tb wordt in SHR verdeeld (zoals alles wat verdeeld wordt in een nas) over de 2 schijven. Dus je beveiliging is niet (wat veel mensen denken) echt 1 fysieke schijf

ok, bekijk de calculator daar kan je vrij mee spelen om te zien wat er gebeurd

Link: https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator

 

verder kan je de oude nas waarschijnlijk wel updaten naar DSM 6 (misschien 7 maar dat is afhankelijk of je model dat ondersteund)

link: https://www.synology.com/nl-nl/support/download

aangepast door Gast
Link naar reactie

Welkom op de community Kruimeltje.

Fijn dat Wouter je op weg heeft kunnen helpen met zijn antwoorden. Succes met de opvolging mocht je een update hebben, laat het hier vooral weten. Dan hebben andere bezoekers van dit topic er ook iets aan.

Off-topic. Leuk dat je een vraag hebt gesteld op de community. Deze maand kun je te gekke prijzen winnen door een vraag te stellen en jij maakt nu kans. Meer informatie vind je hier

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...