Ga naar inhoud

Ervaring met plaatsen van TPM 2.0 module op moederbord connector


Aanbevolen berichten

ik heb uw moederbord gevonden het is deze:

https://www.gigabyte.com/nl/Motherboard/GA-B150-HD3P-rev-10/sp#sp

 

daar zit een processor socket 1151 op. deze is geschikt voor de modernere processoren waar wél TPM2.0 op ingebouwd zit. misschien handiger om in plaats van een losse TPM2.0 module die je (waar?) op het moederbord moet aansluiten en dan (welke?) software te vinden voor Windows 11 ?

in mijn ogen te veel factoren waarvan je afhankelijk bent. dus mijn advies is om dan een upgrade processor uit te voeren met socket 1151 maar dan eentje waar een TPM2.0 module op ingebouwd zit 

welke processoren officieel ondersteund worden kan je in de officiële Microsoft lijsten vinden:

voor Intel: https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-intel-processors

voor AMD: https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-amd-processors

 

om verder informatie te geven hoe Windows 11 te installeren (ook op niet ondersteunende processoren zie mijn video:

 

aangepast door Gast
Link naar reactie

Hoi, ik heb geen antwoord, maar ongeveer hetzelfde probleem, ik heb zelf een vrij nieuwe PC in elkaar geknutseld, maar bij mij zat er dus wel TPM op, maar die was uitgeschakeld. Ik heb het geactiveerd op 2.0 Als ik nu die PC status controle mijn PC weer laat doorzoeken geeft ie weer aan dat ik geen TPM zou hebben, met als gevolg dat ik dus geen Windows 11 zou kunnen installeren. Wat zou ik kunnen doen.

Link naar reactie
29 minuten geleden, Camthelion zei:

Ik heb het geactiveerd op 2.0

status controle mijn PC geeft aan geen TPM 

gevolg geen Windows 11 installeren.

Wat zou ik kunnen doen.

hoi, 

TPM2.0 zet je om te beginnen aan of uit naar niet óp 2.0. je kunt daar niet in kiezen. je hebt TPM2.0 of niet, heb je wel TPM maar is het de oudere versie (1.0) dan voldoe je niet aan de hardware eis van Microsoft voor het gebruik van Windows 11, aangezien dit 2.0 moet zijn. 

dus, kijk even na of het 2.0 is. 

verder, als je mijn video had bekeken had je al het antwoord geweten hoe je toch Windows 11 kan installeren, ook op niet ondersteunde processoren. 

dus, kijk dan even de complete video, daar bespreek ik zo ongeveer alle variabelen en oplossingen. 

 

wat voor processor gebruik je? 

dus type en model

aangepast door Gast
Link naar reactie

Hoi, ik kon dus wel kiezen TPM 1.2 of 2.0

Ik heb een MSI moederbord, ik heb 3 mogelijkheden om te kiezen, ik weet nu niet meer welke, maar wel uit aanzetten op een bepaalde manier en dan dus 1.2 0f 2.0, maar ik had ergens gelezen dat je beter 2.0 kan doen, maar het werkt ook onder 1.2

Mijn processor is een Intel Core i7-9700K CPU 3.60GHz, 3.66GHz

Geheugen 16384 MB Ram

Nvidia GeForce GT 710 voor 3 beeldschermen

Je video was me nog niet opgevallen, zal ik zeker even bekijken.

Camthelion

Link naar reactie

bedankt voor de terugkoppeling. 

je processor daar ligt het niet aan (zie foto) deze wordt officieel ondersteund door Microsoft. 

raar dat er op jouw systeem meerdere versies van TPM in te stellen zijn, dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. maar inderdaad dient deze wel op TPM2.0 te staan, om zo aan de minimale hardware eis van Windows 11 te voldoen. 

om er voor nu dan achter te komen waar de oorzaak precies ligt waardoor de health check app van Microsoft u een negatieve uitslag geeft, adviseer ik om dan even "WhyNotWin11" check uit te voeren

link: https://github.com/rcmaehl/WhyNotWin11

 

deze geeft een duidelijker overzicht waarom je systeem niet geschikt zou zijn, dan alleen "ja" of "nee" geschikt zoals Microsoft's app doet 

 

fijn zou zijn als je daar dan een screenshot of knipsel van zou kunnen plaatsen. 

IMG_20211013_180041.jpg

Link naar reactie

je video-kaart is ook geschikt ik gebruik toevallig op een andere computer dezelfde uitvoering, waar reeds Windows 11 op draait. ik heb daar alsnog even de "WhyNotWin11" check op los gelaten en dit is het resultaat

Schermafbeelding 2021-10-13 183817.png

Link naar reactie

Het is me gelukt, blijkt dat ik het verkeerd ingevoerd had. Bij Security Device Support, en dan dus TPM Device Selection kon ik kiezen uit 2 mogelijkheden: 1. dTPM en 2. PTT, vanwege de naam koos ik dus dTPM, wat dus niet goed was, na wat gegoogled te hebben vond ik dus de goeie en dat was dus PTT (voor Intel processors en die andere was dus voor AMD processors) Nu is alles dus wel goed.  Hierbij alle twee de afdrukjes.image.png.b2c946a28d9fd54e77402faf5664918c.pngafbeelding_2021-10-13_224011.png.479f2a6c2251348b1d43c79f46440a91.png

  • Like 2
Link naar reactie

ah, geweldig te horen dat het is opgelost. en bedankt voor de terugkoppeling met foto's ?

maar voor AMD heet dat toch fTPM ? of is dat verandert ? maar zoals ook aangegeven in mijn filmpje TPM2.0 en PTT dienen aan te staan, net zoals "secure boot" overigens. ?

tja, al deze technieken zijn nodig in de huidige cyber-security-en-aanvallen-samenleving, helaas. en dat is ook de reden waarom er zulke hoge eisen gesteld worden aan de hardware om met Windows 11 te kunnen werken. Niet om mensen op kosten te jagen en dat iedereen maar lekker een nieuwe computer moet gaan kopen (wat ik veel hoor) maar gewoon dat deze technologie niet op " verouderde hardware" aangestuurd, ondersteund en dus gebruikt kan worden om dergelijke aanvallen een "halt" toe te roepen.

Windows 10 is nog op "oude technologie" gebouwd en de ontwikkeling is ondertussen voor hardware in rap tempo doorgegaan waardoor ook daar Windows 10 niet meer overweg kan met al deze nieuwe hardware technieken, technologie  en prestaties, alles bij elkaar opgeteld,..... vandaar dat Windows 11 is verschenen.

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...