Ga naar inhoud

Computer aanpassen voor Windows 11 of een nieuwe PC kopen


Ga naar oplossing Opgelost door Gast,

Aanbevolen berichten

Op dit moment heb ik een Medion PC uit 2012. Het is een i7 processor die het, ondanks het feit dat het opstarten niet meer zo snel gaat, in principe nog prima doet. Er blijken echter een paar hardware en beveiligings aanbevelingen te zijn vanuit Microsoft waardoor de PC geen upgrade voor Windows 11 krijgt.

Is het toch raadzaam om de PC aan te passen en te upgraden of wordt het tijd voor een nieuwe met Windows11?

Link naar reactie
  • Oplossing

wat wil je zelf ? wil je naar Windows 11 ? dan dien je te weten welke processor er in je computer zit (dus model is hier belangrijk) i7 - ..... ?   je kan deze op de officiële Microsoft lijsten terugvinden als die ondersteund wordt. 

voor Intel processoren: https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-intel-processors

voor AMD processoren: https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-amd-processors

 

staat je processor vermeld op de lijsten ? dan wordt deze officieel ondersteund voor het gebruik met Windows 11

 

en voor de snelheid zou je kunnen overwegen een hardware upgrade naar een SSD in plaats van een conventionele HDD die vele malen langzamer is natuurlijk. wat voor type schijf gebruik je momenteel ?

Link naar reactie

verder kan je Windows 10 blijven gebruiken tot oktober 2025. deze krijgt gewoon de beveiligingsupdates en blijft ondersteund tot 2025. daarna gaat de "stekker" eruit. de update komt als "optionele-update" binnen in Windows 10, je kan deze dus ook overslaan als je niet wil upgraden naar 11 maar gewoon bij Windows 10 wil blijven.

Link naar reactie

als je processor ondersteund wordt maar toch je systeem (volgens Microsoft) niet voldoet, dan staat in je UEFI/bios TPM2.0 uitgeschakeld. (standaard staat dat uit) je dient dan in je UEFI/bios TPM2.0 (Intel Trusted Platform Module )(en ptt) in te schakelen zodat je wél in aanmerking komt voor de upgrade naar Windows 11.

maar zoals gezegd, dan dient je processor ondersteund te worden.

kort samengevat komt het erop neer dat vanaf de 8e generatie procesoren Windows 11 geschikt is om naar te upgraden. Langzamere processoren worden niet ondersteund, maar dat wil niet zeggen dat je Windows 11 dan helemaal niet kan installeren. er zijn wel degelijk methoden om alsnog Windows 11 te kunnen installeren, alleen dan dus zonder ondersteuning vanuit Microsoft. dit is niet aan te bevelen omdat je hierdoor ook geen beveiligings-updates vanuit Microsoft binnen krijgt.

het is dus wel mogelijk om Windows 11 op niet ondersteunde computers te kunnen installeren

Link naar reactie

Mijn advies is om zolang de computer het goed doet deze gewoon te blijven gebruiken met Windows 10.
Windows 10 zal worden ondersteund tot 14 oktober 2025. En zal dus tot dan ook gewoon beveiligingsupdates krijgen.
Wil je echter echt graag Windows 11 zou ik een nieuwe computer kopen waarop W11 geïnstalleerd staat.
 

  • Thanks 1

IT-er - Applicatiebeheerder - Technologie Liefhebber - Concert Fotograaf - Apple & Windows - Vragen? Stuur me gerust een PM!

Link naar reactie
5 minuten geleden, Manuel zei:

Mijn advies is om zolang de computer het goed doet deze gewoon te blijven gebruiken met Windows 10.
Windows 10 zal worden ondersteund tot 14 oktober 2025. En zal dus tot dan ook gewoon beveiligingsupdates krijgen.

wat ik reeds heb aangegeven

 

6 minuten geleden, Manuel zei:

Wil je echter echt graag Windows 11 zou ik een nieuwe computer kopen waarop W11 geïnstalleerd staat.
 

als je een beetje handig bent, ben je met 1 of 2 upgrades gewoon klaar voor Windows 11 en scheelt dat enorm veel geld om dan maar een complete nieuwe computer aan te schaffen terwijl je voor veel minder je huidige systeem kan blijven (her)gebruiken maar dan met Windows 11.

het is maar net wat je zelf wil, zoals mijn 1e zin in mijn 1e antwoord.

Link naar reactie

Welkom op de community Japiejo,

Ik denk dat Wouter en Manuel je al het antwoord hebben gegeven waar je wat mee zou moeten kunnen. Heb je er wat aan gehad?

Off-topic. Leuk dat je een vraag hebt gesteld op de community. Deze maand kun je te gekke prijzen winnen door een vraag te stellen en jij maakt nu kans. Meer informatie vind je hier

  • Like 1
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...