Ga naar inhoud

Bosch wasmachine Profutura 1400 geeft foutcode F23


Ga naar oplossing Opgelost door DespairLord,

Aanbevolen berichten

Onze Bosch geeft fout F23. Deze fout treed op, circa 1 minuut na starten programma.

(WAE284F1NL/08)  

Ik heb gelezen dat de aquastop dan in werking is getreden, maar er is geen lekkage, bak is schoon/droog: de schakelaar / vlotter onderin de kuip is niet geactiveerd.
Verwarmingselement geeft weerstand van ca. 27 ohm. de NTC 4,4 kOhm (en daalt als je m vasthoud).
Als ik op niveauregelaar "blaas" hoor ik 1 klik, de slang de andere kant op is open: ik hoor "bubbels" als ik daarop blaas.
Als ik de niveauschakelaar losmaak (grijze OF (kleine) bruine stekker), begint de machine het programma, maar draait alleen, en pakt geen water.

Weet iemand wat hier mee aan de hand kan zijn?

 

bvd,

 

mvgr,

 

Leon Krouwel

Link naar reactie
  • Alex wijzigde de titel naar Bosch wasmachine Profutura 1400 geeft foutcode F23
  • Oplossing

Opgelost!

Een aantal zaken uitgevoerd:

- Verwarmingselement ontkalkt (vaas met ontkalkingsoplossing en element daarin gezet zodat aansluitdeel NIET in de oplossing kwam)
- temperatuurmeter (ntc) ontkalkt (doekje met ontkalkingsoplossing en metalen behuizing schoonpoetsen)
- zeepbak, en met name ook aan de machine kant, de bovenkant goed gereinigd (veel vetluis)
- slang-waterslot en inlaathuis gereinigd zodat vlotterbal en inlaathuis geen vetluis meer hadden
- vlotterschakelaar op bodem losgehaald alle vervuiling (roest(!) en stof) onder de vlotter verwijderd

Dat was nog niet genoeg om de storing op te lossen, maar na de volgende acties werkt de machine weer:

- elektronisch bord gereinigd en contacten naar stekkers van koolborstelstof ontdaan
- alle connectoren nagelopen dat deze op de juiste plek aangesloten waren en goed contact maken
 

Veel te weten gekomen:

Weerstand verwarmingselement moet tussen de 26 en 50 Ohm zijn (was 27,2 Ohm na reiniging)
Volgorde aansluitingen (zie foto), van rechts naar links: 

1. temperatuur ntc (heeft weerstand van ca 4.3 kOhm op kamertemperatuur en wordt lager als deze warm wordt)

Let op: er is een connector 'leeg' tussen de 1e en 2e connector in dit geval. Heb dus eerst foto gemaakt en met dvd marker de stekkers genummerd.
Ook opletten: Er zitten nokjes op de stekkertjes, maar het is toch mogelijk om ze op andere plaats te steken.

2. inlaat / waterstop
3. waterlekschakelaar (vlotter) onderin bak (moet gesloten zijn: schakelaar wordt geopend als vlotter geactiveerd wordt)
4. inlaat / waterstop
5. niveaumeter (deze werkt op luchtdruk die vanuit inlaathuis wordt opgebouwd)
6. pomp

 

Ik hoop dat iemand anders hier wat aan heeft die met deze problematiek worstelt:
intussen staat de machine een was-achterstand in te halen :-)

 

Bosch_profutura_aanlsuitingen.jpg

  • Thanks 1
Link naar reactie

Hoi Despairlord,

Wat ontzettend goed dat je het uiteindelijk opgelost hebt. En complimenten voor de uitgebreide omschrijving van je probleem en met name ook de oplossing. Fijn dat je de moeite hebt genomen. Hierdoor hebben andere bezoekers van de community er ook iets aan.

Ik hoop dat je genoeg reservekleding had om in de tussentijd aan te gebruiken ?

Fijne avond en veel wasplezier!

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...