Ga naar inhoud

Asrock Z390 extreme 4 moederbord


duchesse
Ga naar oplossing Opgelost door Gast,

Aanbevolen berichten

Is er hier toevallig iemand die een Asrock Z390 extreme 4 moederbord heeft of misschien een ander van Asrock in die serie ?

Ik krijg mijn 2 geheugenmodules niet juist geconfigureerd via XMP. Zouden beiden op 3600Mhz moeten komen te staan maar vindt niet in bios hoe dit juist te doen.

Indien er foto's nodig zijn kan ik die eventueel maken en hier bijvoegen later.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Oplossing

hoi Duchesse,

we hebben inmiddels via teamviewer reeds diverse malen contact gehad over dit onderwerp. jij hebt op jouw beurt weer contact gehad met de service-desk van asrock (mijn oplossingen voorgedragen aan asrock) die feitelijk met dezelfde antwoorden reageert als de oplossingen die ik aangedragen heb maar ook met andere "mogelijke" oplossingen komen. maar zoals ik je heb uitgelegd en heb laten zien ook met behulp van het benchmark programma, zit er toch ergens iets niet geheel goed.

het sterke vermoeden is, volgens asrock, dat de processor zwaar overclocked is geweest (je hebt hem 2e hands en kent de historie niet van de processor, dus zou zomaar kunnen) en dat de controller die in de processor ingebouwd zit.... die het MHz van het RAM reguleert. niet meer geheel volledig de 3600MHz kan ondersteunen (dat is een nette manier van aangeven dat dus de processor aan het aftakelen is).

Inmiddels zijn wij wel reeds op de 3500MHz beland waarmee je alsnog een stabiel systeem hebt. niet de bedoeling om lager te gaan zitten natuurlijk maar beter dan op 3600MHz en dan met een instabiel systeem te werken,.... voor zover dat je daar tussen de crashes nog kan blijven werken.

het advies wat asrock je gaf om dan de boel maar meer spanning te gaan geven om alsnog die laatste ontbrekende 100MHz eruit te persen heb ik je juist ZWAAR afgeraden ! je gaat als iets niet op de normale manier werkt niet de boel lopen forceren door overal dan maar meer stroom op te gaan zetten en zo ook nog eens de kans loopt (die echt wel serieus aanwezig is in deze situatie) dat je jouw nieuwe RAM letterlijk op gaat blazen door te veel spanning erop te gaan zetten.... zo... die zin moest ik ff 3x nalezen haha

dat gaan we dus niet doen.

goed, ... een bios update had je op aanraden van mij uitgevoerd om zo nieuwe geheugenmodules (en dus MHz) te kunnen laten ondersteunen door hetzelfde moederbord. aangezien de originele bios oorspronkelijk maar snelheden ondersteund tot max 2666MHz en niet hoger. door dus de bios upgrade worden dus ook hogere snelheden inmiddels toegestaan, waaronder de 3600MHz. dus technisch zou hiermee het probleem wat jij ervaart opgelost moeten zijn. alleen praktijk zegt toch echt iets anders.

het vermoeden wat ik had,.... "het zou nog een fout in de firmware van de bios kunnen zijn, ga eens downgraden naar een versie lager" werd helaas bevestigd als zijnde: "daarbij heeft de computer nog steeds hetzelfde probleem"   wel uitgevoerd door jou maar, jammer, maar helaas. ik heb dit wel eens meegemaakt bij een ander moederbord waar ook "niet verklaarbare zaken" aan de orde waren. op aanraden van de supportmedewerkers (in dit geval gigabyte) werd mij destijds dit advies meegegeven wat in mijn situatie dan leidde tot dé oplossing van mijn probleem. ach, nooit geschoten is altijd mis, toch ? ok, inmiddels weer ge-upgraded naar de nieuwste bios firmware met helaas nog steeds hetzelfde probleem aanwezig.

je hebt inmiddels op aanraden van mij een betere voeding geplaatst die stabieler is, meer vermogen heeft en veel beter gecertificeerd is dan de voeding die voorheen in je systeem zat. dus dat probleem is ook uitgesloten. tja 450Watt voor een gaming computer met zware dedicated video-kaart en overige uitmuntende hardware specificaties volstaat niet met een dergelijk ondermaats vermogen, dat is vragen om voedings-problemen. je had een verkeerd advies (van iemand anders) uit een ver verleden onthouden, over laag-vermogen voedingen. inmiddels heb ik aan jou bewezen als ook die fabel uit de wereld geholpen, waardoor je over stag bent gegaan en mijn advies hebt opgevolgd. je ervaart hierdoor nu ook veel minder problemen.

tja, en de overige aangedragen mogelijke oplossingen die we besproken hebben zal ik hier maar niet verder op in gaan want dan wordt dit bericht wel heel erg uitgebreid.

je bent er inmiddels ook al achter gekomen waar je precies XMP2 in kan stellen als ook dat het bios niet geheel doordacht is door asrock, zoals ik je heb verteld. want zeg nou zelf, 1 bank instellen op 3000MHz (profiel 1) en de 2e bank op 3600MHz (profiel 2) wie in hemelsnaam bedenkt deze optie in een bios ? dat gaat dus niet werken, 2 RAM modules en elk een eigen snelheid, zoals ik je al veel eerder heb verteld en wat jij aan den lijve hebt ervaren inmiddels.

Het geheugen van Kingston RGB HyperX Fury met een kloksnelheid van 3600MHz heb je ook op aanraden van mij aangeschaft en daar is geen probleem mee. ikzelf gebruik in mijn gaming computer exact hetzelfde geheugen (alleen een grotere capaciteit 64Gb ipv 32Gb in jouw systeem) maar altijd beter nog dan het geheugen en de hoeveelheid die er voorheen in zat gebouwd.

tja, en om nou ook nog een processor te gaan vervangen van een paar honderd euri,...... 

dat gaan we niet doen. je bent op dit moment "tevreden" (onder voorbehoud) van een iets lagere kloksnelheid van 3500MHz maar waarmee je dan, zoals gezegd, wel een stabiel systeem hebt draaien.

ik vermoed dan ook dat we al het mogelijke uit deze situatie hebben weten te halen. het weekeinde hebben we weer "live" contact middels teamviewer. je wil mij ook nog andere zaken daarin laten zien.

* video-kaart temps, zoals ik deze op afstand voor je heb overclocked naar stabiele waarden en waarmee de kaart veel beter presteert, als ook de fan curve handmatig ingesteld. dat wil zeggen éérder inschakelen en snéller koelen bij lágere temperaturen dus. dat werkt volgens jouw laatste berichtgeving nu volledig goed ? (jeeeej de aanhouder wint) je weet inmiddels ook zoals ik je "live" heb laten zien en toegelicht, hoe je het benchmark programma goed kan uitlezen, gezien er best veel factoren zijn die tijdens de metingen automatisch aangepast en bijgesteld worden. ik heb jouw computer op afstand 5x onderworpen aan deze test met telkens hogere waarden (als ook deze meetgegevens in een tekst bestandje op jouw computer laten bewaren) en waarbij tests 4 als instabiel bleek. blijkbaar een grenswaarde ergens overschreden. daarna nét onder die grenswaarde ingesteld en wat blijkt ? jeeeeej ook hier geldt: de aanhouder wint. we hebben een stabiele video-kaart hiermee gekregen ?  en gelukkig heb je zelf ontdekt dat het niet goed is als 1 van de 3 fans geblokkeerd staat door een gpu-beugel..... oooops ?

* dan zit je nog met een windows 11 "bug" betreffende die *piep*-taakbalk die maar niet op zijn plaats blijft staan ?

* en ik heb je een schematische tekening gestuurd over hoe je een veel betere airflow in die systeem-kast van jou kan creëren. tja er gaat niets boven zo'n Corsair 4000D airflow behuizing natuurlijk, die dingen zijn juist gemaakt om als "wind-turbine-tunnel" te fungeren hahaha zoals je hebt kunnen zien en horen hoe dat bij mij thuis allemaal werkt. maarja,.... we gaan hier niet een complete computer vervangen door allerlei nieuwe onderdelen toe te gaan passen ?

* verder heb ik je video-kaart fans nu ingesteld dat ze ten alle tijden draaien en niet, zoals standaard was, dat die dingen alleen draaien als de kaart "denkt" dat koeling vereist is, want vind de kaart dat niet nodig dan staan die fans dus stil. dus ook daar hebben we aan zitten sleutelen.

toch vermoed ik nog steeds dat je last hebt van een andere "bug" in windows 11 en zoals reeds aangegeven denk ik dat dit probleem opgelost is vanaf 5 oktober wanneer dan de officiële windows  11 op de markt verschijnt, en je via een opstartbare installatie usb stick windows 11 schoon kan gaan installeren. immers je werkt nu met een insider versie over een windows 10 heen. windows 11 is nog steeds niet compleet af, en ook de officiële is niet compleet af (zoals je reeds in diverse filmpjes op mijn kanaal hebt kunnen constateren) 

 

ok, ik wilde deze info even hier kwijt, aangezien het op dit moment lijkt alsof er niemand reageert of dat niemand jou helpt, maar achter de schermen is er ondertussen al heel erg veel aangepakt in jouw  (noem het maar zo) "probleem-pc"

misschien krijg ik het computer-RAM-probleem niet geheel feilloos opgelost, maar ik weet zeker (en blijf daarbij) dat ik met een gerust hart, en met mijn service, wel een stabiel systeem achterlaat waarmee jij nog jaren mee vooruit kan. 

 

ok, dan nu de vervolg vraag hahahaha, komt ie:

heb ik met dit antwoord jouw probleem/vraag opgelost ? (ook gezien er verder niemand gereageerd heeft)

Link naar reactie

de officiële windows  11 Inderdaad, deze " probleem " pc draait nu voor 99,9 % goed tot uitstekend, dankzij jou meerdere tussenkomsten Wouter.

Toen ik hem kocht, wist ik dat ik een risico nam, door iets te kopen dat misschien door anderen gepusht is geweest tot het uiterste. Beetje bij beetje, met veel, heel veel geduld van jouw kant is het een uitstekend stabiel systeem geworden. Ik heb meerdere keren de pc willen " buiten gooien " maar door jou inzicht en geduld is het toch goed gekomen.  Dat het taakbalk probleem misschien opgelost geraakt door de officiële windows  11 release.

Maar misschien kan je me ook weer zeggen na een teamviewer sessie, ooh maar hier zit het probleem. Ben ondertussen weer een paar rare zaken aan het neerpennen die mij opvallen.

Link naar reactie
6 uren geleden, duchesse zei:

"Inderdaad, deze " probleem " pc draait nu voor 99,9 % goed tot uitstekend" 

"dat het taakbalk probleem misschien opgelost geraakt door de officiële windows  11 release" 

"Maar misschien kan je me ook weer zeggen na een teamviewer sessie, ooh maar hier zit het probleem" 

"Ben ondertussen weer een paar rare zaken aan het neerpennen die mij opvallen" 

dank je wel voor jouw terugkoppeling @duchesse dat doet een mens goed ?

99,9% dat is erg goed natuurlijk en zeker als je kijkt op welk nivo de computer ten tijden van aankoop zat. ok, jij wist dat (nog) niet, maar ik heb dan ook zowel die conputer als ook jijzelf een "computer-cursus" gegeven hahaha

ik hoop dat met de officiële windows 11 die "kinderziektes" waar jij nu tegen aan loopt, eruit zijn natuurlijk. afwachten, meer kun je niet doen. weet dat ik sta te "popelen" en dat mijn "handen jeuken" om hier "in te duiken" ?

soms wordt een probleem en dus de bijbehorende oplossing ineens duidelijker door een bepaalde instelling, klopt. dat ineens "na het zoeken van de speld in de hooiberg" "het kwartje valt" ?

 

"rare zaken aan het neerpennen"? ok ? kom maar op ? ben benieuwd ?

Link naar reactie

Vandaag weer "live" contact gehad met @duchesse middels Teamviewer.

daarbij zijn OBS ingesteld dat zowel zijn truck simulator in triple screen opgenomen kan worden inclusief audio van het spel, als ook MSI Afterburner. dus 2 schermen in 1 OBS opname ingesteld. we hebben dezelfde overclock-instellingen aangehouden en duchesse heeft naderhand (zonder onze teamviewer-verbinding) een opname laten lopen en diverse tests uitgevoerd in het spel zelf.

Daarna zijn we weer "live" bij elkaar terug gekomen om alles door te spreken en te bekijken aan opname materiaal.

zijn computer draait echt fantastisch ? zijn RAM weliswaar op 3500MHz (ipv die beoogde 3600MHz) maar de opname en het spel ziet er indrukwekkend uit als ook dat ik nergens in de opnames haperingen of wat dan ook ben tegengekomen. Let wel,.... de opname vraagt ook een flink deel van de grafische kracht dus het spel zou daar "last" van kunnen ondervinden.

Ik heb dat zoals in mijn uitgebreide post hierboven "automatisch" ondervangen door tesamen met onze teamviewer verbinding op afstand zijn computer in te stellen, waarbij onze verbinding natuurlijk ook een deel van de grafische kracht (en dus de benchmark-resultaten) afsnoept.

ik heb de video-kaart zoals beschreven nét onder de grenswaarden ingesteld van test 4.

wat inhoud dat hij nu dus veilig een opname kan laten lopen naast dat hij tegelijkertijd het spel kan spelen ?

Had ik de kaart dus "lokaal" bij hem thuis ingesteld zónder de teamviewer verbinding ertussen, dan was waarschijnlijk zijn kaart nog nét iets hoger in te stellen geweest, maar door het met een verbinding op afstand in te stellen, heb ik hiermee automatisch een "veilige marge" in weten te bouwen, waardoor nu alles soepeltjes verloopt en op 3500MHz RAM ?

 

Mijn vermoeden is, en dat heb ik met duchesse besproken, dat zodra windows 11 op 5 oktober op de markt is en hij een schone installatie kan uitvoeren op zijn "probleem-pc die voor 99,9% tip-top is" wellicht ook de kinderziektes eruit zijn en de pc alle informatie uit een ECHTE windows 11 installatie op zich gaat halen en niet (zoals nu is) uit een windows 10 waar een insider 11 overheen gezet is (die bovendien nog foutjes bevat)

 

bovendien heb ik een tip aan de hand gedaan om eerst het RAM profiel op 3600MHz in te stellen in de bios en DIRECT DAARNA een schone install windows 11 uit te voeren, zodat windows 11 meteen al "ziet" dat er echt wel 3600MHz geheugen in zit gebouwd en niet 3500MHz

 

voor nu is duchesse heel tevreden, maar bovenal ben ik tevreden over het behaalde resultaat, gezien het feit dat het een pc was met goede specs, maar waar van alles "fout" aan was,.... tot aan losse stekkertjes en kabelmanagement aan toe ???

aangepast door Gast
Link naar reactie
2 minuten geleden, duchesse zei:

Kan ik enkel maar beamen. Nogmaals dikke dank U wel Wouter. We blijven verder contact houden en misschien lukt het ons ooit mijn systeem op de volledige 100 % te laten draaien ?

ik ben benieuwd als er een ECHTE schone Windows 11 installatie op draait, wat het gehele systeem dán gaat doen ?

Link naar reactie
Ja Wouter,
 
had weer dat " rare " met het nvdia icoontje zojuist. Kijk maar in de bijlages.
 
1/ is de taakbalk; nergens te bespeuren
2/ zie je het overloopmenu, waar ik volgens jou dan dat schuifbalkje moest aanzetten. Staat er ook nergens bij
3/ Dan zou je denken, ik klik rechts op het bureaublad en krijg dan via beeldscherminstellingen ofzo die nvdiainstelling te zien, ook niet enkel dat zandlopertje.
 
Hoop dat dit ook nog zo'n bug is endat dit opgelost geraakt met de release op 5 okt. Of zie jij iets dat ik niet zie.
 
Oh ja en er nog bijvermelden. Heb nu die speciale kabels hdmi naar displayport. Dus zonder tussenstukje. Dus daar ligt het ook niet meer aan.

20210926_051439.jpg

20210926_051722.jpg

20210926_051746.jpg

Link naar reactie

hey @duchesse,

ok, dit is 1 van die dingen die je hebt neergepend ?

Tja ik zie wat je bedoeld, er ontbreekt een icoontje of beter gezegd zo aan jouw foto's te zien, de complete nvidia software is in dit geval niet ingeladen waardoor jij een icoontje mist en zelfs met een "rechter-muis-klik" niet de software te zien krijgt maar een zandloper. Windows 11 "weet" dat er de software op staat maar "vindt" deze dus niet.

ok, dat is waarschijnlijk 1 van die "bekende bugs" in Windows 11.

 

er zijn een paar "scenario's" in dit geval.

1.

de beste is: download vanaf onderstaande site de windows 11 drivers..... ja dat lees je goed..... Windows 11 drivers. er zijn inmiddels drivers van nVidia die inmiddels voor een aantal kaarten Windows 11 ready zijn. Maar voor je dat gaat doen adviseer ik om EERST(!) de reeds geïnstalleerde drivers (lees: software) van nVidia met bijvoorbeeld "Revo uninstaller" compleet te verwijderen en DAARNA(!) dus vanaf onderstaande even "handmatig" jouw model kaart op te geven en dan de software voor Windows 11 te downloaden en opnieuw te installeren. Dat is dus iets anders dan vanuit de (windows 10) nVidia software te upgraden naar de Windows 11 software. Immers,.... hier geldt hetzelfde als voor windows 11,...... je hebt een insider over windows 10 gezet, maar we willen juist een schone install hebben van Windows 11 op het moment dat deze officieel gereleased wordt. Het truckje wat ik je hier omschrijf is dat we nu op deze manier "net doen alsof" er reeds een ECHTE Windows 11 op staat en gaan daarmee dus niet een Windows 10 driver upgraden (lees: overheen zetten) naar een Windows 11 driver ?

link: https://www.nvidia.com/Download/index.aspx

 

ok, dat zou het probleem op moeten lossen. een ander scenario is

2.

je kan proberen wat ik gedaan heb, om in je taakbalk overloop menu (foto2) ALLE schuifjes op "aan" te zetten, daarmee "vertel" je Windows 11 dat jij gewoon ALLE icoontjes wil blijven zien die rechtsonder in beeld (foto 1) horen te staan. Je verteld dat je in het instellingen menu van je taakbalk bij "overloopmenu" op dit moment daar ook geen schuifje bij ziet staan en dus zodoende niet kan aanzetten.

Op het moment dat je weer wél de software werkend hebt moet je dan even daar ALLE schuifjes op "aan" zetten zodat je dat dus aan Windows 11 "verteld"

 

3.

een andere mogelijkheid is dat je handmatig het software icoontje (je kan eerst een snelkoppeling op je buroblad plaatsen) op je taakbalk (lees: dus niet de systeem balk) kan zetten. er zijn daar helaas ook een paar Windows 11 "bugs" aanwezig. Hoe je dit dan het beste aan kan pakken laat ik je in onderstaande video op mijn kanaal zien.... een "workaround" over hoe je deze "bug" in Windows 11 kan omzeilen:

Link:

 

4.

verder kan je ook nog de software (iets meer geforceerde methode) handmatig in de map "opstarten" van Windows 11 plaatsen zodat je Windows 11 "verplicht" dat deze software geladen dient te worden. Hoe je dat precies aanpakt kan je in onderstaande video weer zien:

Link:

 

aangepast door Gast
Link naar reactie

Gaat het zo lukken denk je ?

laat nog even weten welke methode voor jou het beste heeft gewerkt dan hebben andere daar ook iets aan ?

en uiteraard zoals reeds gezegd is het natuurlijk het beste om een schone Windows 11 install toe te gaan passen, maar die komt pas op 5 oktober uit, dus nog even geduld. voor nu zijn dit de meest "haalbare workarounds" die je kan proberen

Link naar reactie
1 minuut geleden, duchesse zei:

ok dank je, ga al het eerste proberen. Zogauw ik meer weet laat ik het weten want gebeurt niet altijd. Dus kan een paar dagen goed werken tot het plots weer opduikt.

rustig aan, ik hoor het nog wel ?

Link naar reactie
1 uur geleden, duchesse zei:
Oh ja en er nog bijvermelden. Heb nu die speciale kabels hdmi naar displayport. Dus zonder tussenstukje. Dus daar ligt het ook niet meer aan.

aaah, goed zo ?

zoals ik je geadviseerd heb. is hiermee dan jouw taakbalk probleem (het boven in de monitor verschijnen) opgelost of maakt het, nu de monitoren beter aangesloten zijn, nog steeds geen verschil ?

Link naar reactie

ok, dus toch een echte hardnekkige Windows 11 "bug" waar zelfs Microsoft jou in de feedback-Hub afscheept met:

"waarschijnlijk iets incidenteels" 

en daar kan je het dan volgens Microsoft mee doen. (zucht)

aangepast door Gast
Link naar reactie
5 minuten geleden, duchesse zei:

Ondertussen dus die nvdiadriver geïnstalleerd. Ben ook hier benieuwd.

ah zoals ik heb aangegeven, de oude verwijderen en de nieuwe (Windows 11 driver dus) handmatig geïnstalleerd ?

ok,.... ben benieuwd hoe jij dat gaat ervaren de aankomende week. ik vermoed dat jouw "icoon probleem" hiermee wel opgelost is ?

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...