Ga naar inhoud

'Stilzwijgend...'


anoniem

Aanbevolen berichten

Wat versta je onder 'stilzwijgend'? Dat je er weer een jaar aan vast zit? Het is wel heel gebruikerlijk (en toegestaan) dat na afloop van een contractperiode steeds een verlenging van een maand wordt doorgevoerd. Na afloop van je contract kun je dan steeds per de eerste van de volgende maand opzeggen.
Link naar reactie
[quote:283ddf378c="TomK79"]Ik kan het ook niet helemaal plaatsen. Ik weet wel dat een contract (dus een overeenkomst) berust op een aanbod en de aanvaarding van dat aanbod. Je moet er dus altijd mee akkoord zijn gegaan, wil je ergens aan vast zitten.[/quote:283ddf378c] Precies. En als in de algemene voorwaarden staat dat het contract per einde contractperiode stilzwijgend verlengd wordt, voor een bepaalde, of onbepaalde periode, dan heb je daar maar genoegen mee te nemen. Opzeggen van een dergelijk contract moet vaak ruim vantevoren, bijvoorbeeld 3 maanden vantevoren bij een jaarcontract.
Link naar reactie
Het probleem is dat organisaties vaak misbruik maken van zo'n 'overgangsdag': "Indien u niet minimaal 30 dagen van tevoren niets van u laat vernemen, dan zullen wij 'stilzijgend' uw contract met minimaal een jaar verlengen, tegen de op dat moment geldende prijzen". Vaak is erg moeilijk om zo'n 'overgangsdag' te weten, organisaties doen daar geniepig over! Ik ben van mening dat men bij bijvoorbeeld een contract voor de periode van een jaar, tijdig door zo'n organisatie dient te worden geattendeerd op het al dan niet willen verlengen van een contract! Bij energiebedrijven is het zo dat men een 'boete' krijgt bij het te vroeg weggaan, en een 'boete' krijgt bij het te laat vertrekken! http://blog.iusmentis.com/2009/01/28/stilzwijgende-verlenging-aan-banden-gelegd/
Link naar reactie
[quote:fdd52330a7="TomK79"]Ik kan het ook niet helemaal plaatsen. Ik weet wel dat een contract (dus een overeenkomst) berust op een aanbod en de aanvaarding van dat aanbod. Je moet er dus altijd mee akkoord zijn gegaan, wil je ergens aan vast zitten.[/quote:fdd52330a7] Maar dat betekent nog steeds niet dat je dingen in zo'n overeenkomst mag zetten die wettelijk niet zijn toegestaan (zo mag je wel zeggen dat je slechts x dagen garantie bied, maar ben je wettelijk nog steeds verplicht x jaar garantie te bieden ... ). Grootste probleem is dat er gewoon te weinig mensen zich hier over druk maken juist omdat het maar een paar centen is (en als zulke bedragen niks voorstellen bij jullie ... dan is het toch geen moeite om mij dat geld dan te geven? ... ). Ik denk dat men heel anders piept als een contract van een paar duizend euro zo stilzwijgend verlengt zou worden ... En ja ... bedrijven hebben er daadwerkelijk belang bij dat men 'stilzwijgend' verlengd, anders had men al lang een systeem bedacht om mensen van het einde van het contract op de hoogte te stellen.
Link naar reactie
De term 'stilzwijgend' is op zichzelf uiterst mystiek: indien iets 'stil' is, dan is op zich 'zwijgend', en indien iets 'zwijgend' is, dan is het van zelfsprekend 'stil'!!! :roll: Het is het principe van de woekerpolissen: 'Wat niet weet, wat niet deert'. In wezen is het niets anders dan 'de klant' zand in de ogen strooien - want zulks verdient immers het best!!! De dikke bonussen dienen immers -- ergens -- vandaan te komen, of niet soms? Het is net politiek!!! :wink:
Link naar reactie
Ik vind de voorgaande stellingen nogal hypocriet. Je bent immers zelf akkoord gegaan met de algemene voorwaarden, op het moment dat je het contract aanging. In deze voorwaarden staat gegarandeerd wat de opzegtermijn is. Bovendien denk ik dat je zelf verantwoordelijk bent voor het tijdig opzeggen en dit niet van de andere partij af moet laten hangen...
Link naar reactie
Ja en ? Waarom zou die belangrijke datum dan verzwegen moeten worden door die andere partij ? Ze hebben er toch ook belang bij dat de consument zich op tijd afmeld ? Of is het krijgen van geld zo belangrijk dat het niet belangrijk is of de klant uberhaupt nog interesse heeft in het product en het daardoor niet eens serieus neemt ? Het zijn juist die partijen die de consument een oor aan willen naaien die zo geheimzinnig doen. Bij een hypotheek en andere serieuze contracten zijn zulke data niet verstopt in documenten die nooit meer te achterhalen zijn.
Link naar reactie
[quote:5024129e0e="Leo S"]Ik vind de voorgaande stellingen nogal hypocriet. [/quote:5024129e0e]Wet=wet, wat is daar hypocriet aan? ;) Consumenten hebben hier een beschermde status, ze worden geacht onwetend te zijn over zo'n beetje alles en als bedrijf dien je dat als uitgangspunt te nemen in je informatieverstrekking, dat is zo'n beetje de gedachtegang achter dit soort wetgeving. In B2B is het een heel ander verhaal.
Link naar reactie
[quote:478298f8bb="maanvol"]Het probleem is dat organisaties vaak misbruik maken van zo'n 'overgangsdag': "Indien u niet minimaal 30 dagen van tevoren niets van u laat vernemen, dan zullen wij 'stilzijgend' uw contract met minimaal een jaar verlengen, tegen de op dat moment geldende prijzen". Vaak is erg moeilijk om zo'n 'overgangsdag' te weten, organisaties doen daar geniepig over! [/quote:478298f8bb] Waarom zou je die overgangsdag moeten weten om op te zeggen? Op het moment dat ik een dienst wil opzeggen dan stuur ik per direct een opzeggingsbrief met het verzoek om me een bevestiging (incl. laatste leverdatum) te sturen. Veel mensen willen om onduidelijke redenen altijd tot het laatste moment wachten. Ik heb in het verleden zelfs weleens een abonnement op een tijdschrift genomen ivm een welkomstgeschenk (in winkel duurder dan een jaarabbo). De klantenservice keek wel vreemd op toen ik een dag na bestelling al een opzegging stuurde, maar verwerkte het zonder morren. Verder is het zo dat wijziging van de voorwaarden altijd een moment is om op te zeggen, ook als de termijn nog loopt. Dus als je een brief krijgt met bijvoorbeeld een verhoogd tarief voor je internetabbo, mag je per direct opzeggen.
Link naar reactie
Wil men zo'n 'stilzwijgende verlenging' aborteren, dan is het noodzakelijk om te weten op welk moment deze zich zal doen gelden! Bij, bijvoorbeeld, een energiebedrijf dient men z'n contract tijdig te inspecteren, en zelfs dan gaat het vaak mis, omdat de nieuwe leverancier jou te laat overneemt, bijvoorbeeld, een maand later nadat jouw contract bij de oude leverancier is verlopen! De oude leverancier vindt dit prima, immers men laat jou voor zo'n maand extra, extra goed bloeden -- als een soort van 'revanche'!!!
Link naar reactie
Citaat uit een goede energieleverancier: "Naar aanleiding van uw e-mail met betrekking tot overstappen naar energieleverancier 'nieuw' bericht ik u het volgende. U kunt uw contract tot 7 kalenderdagen voor het einde van de contractdatum schriftelijk of per e-mail opzeggen. Wanneer u het contract niet opzegt, wordt dit contract telkens met 1 jaar stilzwijgend verlengd. Uw contract is ingegaan op de dag dat u van ons een e-mail ontving waarin de start van de levering door energieleverancier 'oud' werd bevestigd. Om uw contract per de einddatum van het contract op te zeggen: 1) zegt u het contract met energieleverancier 'oud' schriftelijk of per e-mail op, minimaal 7 kalenderdagen voor het einde van de contractdatum. 2) meldt u zich zelf aan bij de nieuwe leverancier, met als ingangsdatum de einddatum van uw contract met energieleverancier 'oud'. De nieuwe leverancier heeft 2 weken voor einddatum en 2 weken na deze datum de gelegenheid om de levering kosteloos over te nemen. Indien u het contract eerder wenst op te zeggen dan is dit ook mogelijk. Indien dit later gebeurt, zal uw contract stilzwijgend verlengd worden. Beëindigt u uw contract voortijdig, of laat u het contract met de nieuwe leverancier eerder ingaan dan de einddatum bij energieleverancier 'oud', dan verwijs ik u voor aanvullende informatie naar het antwoord op de vraag 'Hoe kan ik mijn contract voortijdig beëindigen?' In alle bovenstaande gevallen dient u zichzelf aan te melden bij een nieuwe leverancier. Energieleverancier 'oud' kan u niet afmelden daar de kans dan bestaat dat u zonder leverancier bekend staat bij het netwerkbedrijf. Het netwerkbedrijf is dan gerechtigd u binnen 20 dagen af te sluiten. Pas nadat de door u gekozen leverancier de levering overneemt, stopt de levering door energieleverancier 'oud'. Tot die tijd zult u de kosten voor energie aan energieleverancier 'oud' moeten betalen. Een uitzondering vormt een verhuizing. Een verhuizing is geen geldige reden om uw contract op te zeggen. Als u gaat verhuizen, verhuist uw contract met u mee naar de nieuwe woning. Een contract is namelijk persoonsgebonden. Het is mogelijk dat u het contract niet kunt meenemen naar uw nieuwe woning. In dat geval is het belangrijk dat u doorgeeft aan ons dat u verhuist, omdat de levering dan wel wordt beëindigd door energieleverancier 'oud'. Geef daarom altijd aan of u verhuist: u voorkomt dan extra kosten".
Link naar reactie
[quote:248b90b05f="JaFO"]Ja en ? Waarom zou die belangrijke datum dan verzwegen moeten worden door die andere partij ? Ze hebben er toch ook belang bij dat de consument zich op tijd afmeld ? [b:248b90b05f]Of is het krijgen van geld zo belangrijk [/b:248b90b05f]dat het niet belangrijk is of de klant uberhaupt nog interesse heeft in het product en het daardoor niet eens serieus neemt ? Het zijn juist die partijen die de consument een oor aan willen naaien die zo geheimzinnig doen. Bij een hypotheek en andere serieuze contracten zijn zulke data niet verstopt in documenten die nooit meer te achterhalen zijn.[/quote:248b90b05f] Waar draait een bedrijf nou om dan.. Af gezien van wat normaal en recht en netjes is; je zou als consument gewoon moeten weten of er van uit moeten gaan dat bedrijven je altijd proberen te naaien, ze zijn immers op winst uit. Die winst moet ergens wegkomen. Ga van het slechste uit met dit soort gevallen, dan kan het slechts meevallen en niet tegenvallen.[/b]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...