anoniem Geplaatst: 23 februari 2008 Delen Geplaatst: 23 februari 2008 Wie regelmatig op internet rond snuffelt in ICT fora heeft waarschijnlijk wel al gemerkt dat er een groot oorlog heerst. Met name op het gebied van besturingssystemen en over of we nu opensource of closed source software moeten gebruiken. De verschillende kampen grijpen elk nieuws bericht aan om elkaar in de haren te vliegen, verwijten te maken en hun geloof te verkondigen. Mijn mening is dat het niet uit mag maken welk OS je gebruikt, elk OS heeft zijn voor- en nadelen en een slecht besturingssysteem bestaat tegenwoordig echt niet meer. Hoewel sommige mensen erg veel emotionele gevoelens hebben bij een besturingssysteem is dit stukje software eigenlijk niets meer dan een basis platform om de software op te installeren waarmee je echt werkt. Taak van het besturingssysteem is zorgen dat je hardware goed word ondersteund en dat je een veilig en stabiel platform hebt om je programma's op te draaien. Een programma dat alleen geschikt is voor Windows is net zo fout als een programma dat alleen geschikt is voor Linux of MAC. Waar het echt omgaat is op welk systeem jij je als gebruiker het beste thuis voelt. Hetzelfde geld voor andere software, het gaat erom dat jij als gebruiker je doel kan bereiken en tevreden bent over de software die je gebruikt. Of dit dan open- of closedsource software is mag niet uitmaken. Wat wel belangrijk is is dat de data uitwisselbaar is tussen software, kortom dat afgesproken standaarden worden gevolgd. Dit zorgt er namelijk voor dat jij als gebruiker de keuze hebt om dat gene te gebruiken wat jij wilt en dat je toch je gegevens kan blijven uitwisselen met ieder ander die een andere keuze heeft gemaakt. Daarom ben ik een groot voorstander van open standaarden. Elk programma open of closed source dient zich aan deze standaarden te ondersteunen. Software dient ook zoveel mogelijk platform onafhankelijk te zijn. Als je gebruik maakt van platform onafhankelijk software is het makkelijker om over te stappen of te switchen tussen verschillende besturingssysteem. Als gebruiker dien jezelf alle voor- en nadelen op een rijtje te zetten en zelf te bepalen bij welk programma jij je het beste thuis voelt. Echter goede, onbevooroordeelde informatie vinden is erg moeilijk op internet. Veel informatie is met een gekleurde bril geschreven, met de voorkeur voor het ene of het andere programma. Naast de technische aspecten spelen ook veel ideologisch zaken mee, wat ook een reden kan zijn voor het kiezen voor een bepaald stuk software. Niet ieder mens is hetzelfde en niet iedereen heeft dezelfde eisen, daarom is er gelukkig keuze, zodat iets kan kiezen wat bij je past. Veel mensen proberen de andere te veranderen naar hun eigen verlangen. Ze proberen iedereen te doen denken en voelen zoals zij doen. Ze proberen je hun ideeën en gedachten op te dringen en als je daar niet naar luistert word je als snel als dom en naïef afgeschilderd. Laat je hierdoor niet te veel leiden, maar oriënteer je goed en maak zelf een besluit waar jij je zelf goed bij voelt en laat vooral en en andere in zijn eigen waarde en dus zijn eigen keuzes te maken. Denk niet in termen van goed en foute software. Laat ieder de software kiezen die bij hem/haar past, dan pas is er sprake van keuzevrijheid. Zo dat moest ik even kwijt :D Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 februari 2008 Auteur Delen Geplaatst: 23 februari 2008 TS schreef: "Taak van het besturingssysteem is zorgen dat je hardware goed word ondersteund en dat je een veilig en stabiel platform hebt om je programma's op te draaien." Ja, dat is nog steeds mijn droom en ik ben bang dat het ook wel een droom zal blijven. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2008 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2008 Ik dacht dat die flamewars nou wel tot het verleden behoorden... Imho ist gemiddeld penisvergrotende waan. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2008 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2008 [quote:90a8b3c1ab="Phaldmmor"]Software dient ook zoveel mogelijk platform onafhankelijk te zijn. Als je gebruik maakt van platform onafhankelijk software is het makkelijker om over te stappen of te switchen tussen verschillende besturingssysteem.[/quote:90a8b3c1ab] Maar ja, dat wordt natuurlijk moeilijk als de ontwikkelaar van het besturingssysteem ook veel van de software maakt die op het besturingssysteem moet draaien. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2008 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2008 Speelt deze discussie nog steeds? Ik hoor weleens vervente linux-gebruikers klagen over dat iets niet werkt op linux (overigens terechte klacht) maar verder hoor ik er weinig meer over. Er zijn volgens mij nog maar weinigen die zeggen dat dit of dat besturingssysteem "de aller-aller-allerbeste" is. (wel voorkeuren, maar da's wat anders). Het is een andere zaak als je het hebt over browsers, daar is meer om te doen volgens mij. Dat is ook iets dat veel meer mensen raakt. Websites die niet goed te bekijken zijn, zijn gewoon een kriem. (probeer bijvoorbeeld maar niet de site van de belastingdienst te openen in Opera, en het Citrix-systeem voor werken op afstand gaat alleen via IE) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2008 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2008 Ja, het is jammer dat er een redelijke hoeveelheid programma's zijn, vooral commerciele programma's, zoals Photoshop/Dreamweaver/AutoCAD en Reference manager/Pymol/sygmaplot... die niet op linux werken, het is een belangrijk struikel blok voor mij en de reden dat ik niet volledig op linux kan overstappen. Maar ook al hebben de meeste besturingssystemen hun voor en nadelen en zijn we er eigenlijk wel over uit welk besturingssysteem waar goed in is, is er zeker nog wel beweging. De bewering dat MS veel documentatie gaat vrijgeven om de interoperabiliteit (?) te bevorderen kan wel iets teweeg brengen... Of dit er ook voor gaat zorgen dat er meer windows progs naar linux/mac komen weet ik niet maar misschien is het een start. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2008 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2008 Vind MS / Mac er wel gelikter uit zien dan Linux plus dat de meeste games/commerciële software niet op linux draait houdt mij tegen. Ik werk alleen met windows, maar mac os x zou ik ook nog wel kunnen gebruiken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 februari 2008 Auteur Delen Geplaatst: 26 februari 2008 [quote:7879885267="Drewster"]Ja, het is jammer dat er een redelijke hoeveelheid programma's zijn, vooral commerciele programma's, zoals Photoshop/Dreamweaver/AutoCAD en Reference manager/Pymol/sygmaplot... die niet op linux werken, het is een belangrijk struikel blok voor mij en de reden dat ik niet volledig op linux kan overstappen. [/quote:7879885267] Als je precies *die* programma's moet hebben dan heb je inderdaad een probleem. Ik zie zelf ook binnen het Windows-platform zelf genoeg mensen (ik zou zelfs zeggen 'de meerderheid') die maar achter de 'grote jongens' (ie : Photoshop) aanhobbelen omdat ze te lui zijn om naar (goedkopere) alternatieven te kijken. [quote:7879885267] Maar ook al hebben de meeste besturingssystemen hun voor en nadelen en zijn we er eigenlijk wel over uit welk besturingssysteem waar goed in is, is er zeker nog wel beweging. [/quote:7879885267] Nee hoor. Die strijd is al lang en breed door MS gewonnen. Zeker voor consumenten is er geen keuze meer als je ook maar iets met iemand anders wilt uitwisselen. Er zijn weliswaar distributies die makkelijk genoeg zijn om nieuwelingen te winnen (Ubuntu bijvoorbeeld), maar het is alleen voor echte fanatici vol te houden. Vooral ook door het feit dat je eigenlijk geen pc zonder een voorgebakken versie van Windows kunt kopen, tenzij je er serieus moeite voor doet. Eigenlijk is het alleen voor servers alleen nog maar de vraag wanneer die op Windows overstappen ... En dan is er nog Apple. Het buitenbeentje dat eigenlijk alleen overleeft omdat ze een 'hippe' uitstraling weten te behouden. Of dat nog lang duurt is nog maar de vraag. Ze doen in ieder geval wel hun best om in de diverse advertenties tegen 'de pc' aan te schoppen. (of dat werkt weet ik niet, maar mij irriteert dat soort gedrag als je het het merk zelf ziet doen). [quote:7879885267] De bewering dat MS veel documentatie gaat vrijgeven om de interoperabiliteit (?) te bevorderen kan wel iets teweeg brengen... Of dit er ook voor gaat zorgen dat er meer windows progs naar linux/mac komen weet ik niet maar misschien is het een start.[/quote:7879885267] Ten eerste doet MS dat alleen maar omdat het in een rechtzaak is afgedwongen (na jaren van gezever en commentaar op hun eerste poging die onvoldoende zou zijn geweest). Ten tweede gaat MS zo hard op het gebied van ontwikkeling (Visual Studio 2008, Silverlight 2.0, hun nieuwe taal F#, .Net 3.5, WPF, WFC, LinQ, etc.) dat zelfs als de concurrentie de volledige documentatie van de huidige stand van zaken krijgt deze al lang en breed achterhaald is. Om maar te zwijgen over het feit dat een heel groot deel al door middel van reverse engineering is 'ontdekt'. btw : wisten jullie dat MS hun kennis-experts/vertegenwoordigers als 'evangelisten' noemt ? Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen