anoniem Geplaatst: 22 maart 2008 Delen Geplaatst: 22 maart 2008 Hallo allemaal, Als eerste wil ik melden dat ik niet helemaal zeker ben of dit in het offtopic past of dat't eigenlijk in het topic [b:60154ca398]Beveiliging & privacy [/b:60154ca398]moet. mocht dit zo zijn? dan neem ik aan dat't verplaatst wordt. Op de voorhand mijn excuses voor de overlast. Dan nu.... [i:60154ca398]Beveiliging of aantrekkingskracht[/i:60154ca398]. Er zijn een boel mensen die mij soms helemaal voor gek verklaren op't gebied van beveiling voor de pc. Echter heb ik nog nooit in mijn hele computer carrière een probleem op dat gebied gehad! (alleen als ik iets deed waarvan ik wist dat er iets heel erg fout zou kunnen gaan) Je word tegenwoordig dood gegooit met allerlij anti virusscanners en anti spyware, Het kan niet op! Het kost daarbij allemaal een vermogen en de een troeft de ander weer af. Een groot concept waar vele miljoenen in omgaan. En waarbij ik mij afvraag of de gebruiker eigenlijk wel enig idee heeft van wat er geinstalleerd word? Als ik zo over het forum scrol en alle onderwerpen over virusscanners en anti spy lees? word ik helemaal dol! Maar wat mij met name erg opvalt, is dat de topics van mensen waar de virus en spyware problemen zich voor doen? allemaal anti virus en spyware hebben geinstalleerd! en soms zelfs meerdere! Zoals ik al aangaf Dat mensen mij soms helemaal voor gek verklaren omtrend beveiliging, Want ik draai nog steeds SP1 en heb geen enkele anti scanner. Maar problemen heb ik ook nooit. Dat wil niet zeggen dat ik alles voor lief neem, want ik scan zo nu en dan met een online scanner deze: http://support.f-secure.com/enu/home/ols.shtml Om daarmee op mijn manier de veiligheid in de gaten te houden. Maar virussen heb ik zonder mijn mede weten nog nooit gehad! Spyware zo nu en dan maar niet in ernstige mate. Toch doe ik alles met mijn pc en kom ik werkelijk overal! [b:60154ca398]Wat ik absoluut niet doe is[/b:60154ca398]: 1- een bijlage openen waarvan ik niet weet van wie het komt en als ik het krijg vraag ik via sms, telefoon of mail of hij of zij mij iets gestuurd heeft? 2- mijn e-mail adres invullen op een willekeurige website (zoals newyork pizza bijvoorbeeld) Daar heb ik een apart hotmail adres voor waar ik niet naar om kijk. 3- online games en dan vooral die van arcade zal ik ten allertijde vermijden! Ik kijk regelmatig met Ctrl, Alt, Del wat er allemaal loopt in mijn taakbeheer. mocht er een exe bestand tussen staan wat ik niet begrijp dan weet ik dat't niet klopt! In mijn msconfig startup folder staat alleen Deamantools en cledx (cubase key stick) aan. De rest staat uit! en is ook pure onzin om dingen automatish te laten starten als je het toch niet gelijk gebruikt. In services heb ik OA de [b:60154ca398]firewall, Adobe, clipbook, office source engine, system restore service, messenger en automatic updates [/b:60154ca398]uitstaan. Ik doe en kan alles met mijn pc en alle programma's werken zoals ze moeten doen. Als iets het niet doet is dat omdat ik zelf ergens een instal fout heb gemaakt. Ook internet werkt zoals het moet en alle sites doen het gewoon met IE6. Als laatste heb ik nog [b:60154ca398]regcleaner Expert[/b:60154ca398] En die laat ik om de 2 dagen ff scannen, dat kost hooguit 5 minuten werk. dan vind het een zooitje fouten, repareert het en whoala! Ik kom vaak bij mensen thuis om een computer probleem op te lossen, En ik schrik ook vaak wat voor enorme rotzooi sommige mensen op de pc hebben staan! anti dit, anti dat, anti zus, anti zo etc. etc. En toch moet ik komen om een probleem op te lossen... :? En wat zie ik als eerste? jawel! een virus! :lol: Daarnaast word de pc enorm traag van al die anti software en zorgt vaak ook nog eens voor conflicten. Mijn mening is dan ook dat al die anti dingen meer virussen aantrekken dan dat ze het oplossen. Als ik zelf een virusmaker zou zijn? dan zou ik ook een virus ontwikkelen die juist opzoekt waar er anti programma's geinstalleerd zijn. Nou dan heb je daarnaast nog alle SP's... Met maarliefst meer dan 70 updates! die er voor zorgen dat er bijna helemaal niets meer werkt op je pc! :roll: Het eerste wat ik mensen vaak zie vragen is: [i:60154ca398]heb je wel SP2??[/i:60154ca398] Waarom is dat zo belangrijk? Ik draai SP1 en alles werkt. ook schijven van 500GIG of meer. Sata schijven? geen probleem! ohwja.. er is 1 ding wat niet draaid... de nieuwste versie van itunes! Maar daarom bewaar ik alles :wink: Kortom, Ben ik nou echt zo gek?? of zit er toch wel een kern van waarheid in wat ik hier vertel? Ik ben benieuwd. :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 maart 2008 Auteur Delen Geplaatst: 23 maart 2008 [quote:7c06b5a4b6="eduard33"]Mijn mening is dan ook dat al die anti dingen meer virussen aantrekken dan dat ze het oplossen. Als ik zelf een virusmaker zou zijn? dan zou ik ook een virus ontwikkelen die juist opzoekt waar er anti programma's geinstalleerd zijn.[/quote:7c06b5a4b6] De beste beveiliging is een kundige gebruiker. Ik herinner me een interview met een directiesecretaresse die haar systeem met het "I love you" virus had geïnfecteerd, ondanks dat ze was gewaarschuwd tegen het openen van een attachment met die naam. "Because, you know, I love you, giggle". Het overgrote merendeel van de computergebruikers is onkundig en heeft geen enkele interesse om daar verandering in te brengen. Voor die mensen is anti virus software geen perfecte oplossing, maar het helpt wel. Verder lees ik dat jij nogal actief bent met zoeken naar malware, en allerlei online activiteit vermijdt. Zelf lijkt me dat veel te veel gedoe, ik heb een virusscanner en doe waar ik zin in heb zonder omkijken en zonder last te krijgen van virussen. Het idee dat antivirus makers zelf virussen maken is absurd, omdat als het ooit uit zou komen het bedrijf vrijwel onmiddelijk aangeklaagd zou worden tot het bankroet is. En aangezien elke andere antivirus maker (plus Microsoft zelf) een motief heeft om de concurrentie definitief uit te schakelen zouden ze gek zijn om het te proberen. Overigens geloof ik jou niet op je woord dat je pc virusvrij is zolang je geen virusscan hebt uitgevoerd. En persoonlijk zou ik geen online bankzaken op die machine durven regelen. Sommige malware geeft praktisch geen indicatie dat het geïnstalleerd is. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 maart 2008 Auteur Delen Geplaatst: 23 maart 2008 [quote:a1afc448de]Overigens geloof ik jou niet op je woord dat je pc virusvrij is zolang je geen virusscan hebt uitgevoerd[/quote:a1afc448de] Ik scan zo nu en dan met de online scanner (de link die in mijneerste bericht staat) Maar dat doe ik alleen wanneer ik het vermoeden heb dat er iets loos is. Een goede indicatie of er iets loos is kun je zien aan de computertjes rechts onder in de taakbalk. Die horen zo nu en dan even op te lichten. Zodra die dingen te veel gaan branden en knipperen gooi ik er ff een scan overheen. En dan komt het wel eens voor dat er een trojan zit. Echter had ik dat vermoeden dan al voordat ik het aan de indicatie kon zien, Want dan heb ik iets geinstalleerd waarvan ik weet dat er wat in kan zitten. Ik ben er van overtuigt dat ik virus vrij ben. Er is geen enkele indicatie om aan te nemen dat ik ergens een virus heb. Verder beschuldig ik geen antivirus bedrijven ervan dat ze virussen in je programma gooien, Ik bedoel met die opmerking de virus maker. De personen die de virussen online zetten. een hacker zegmaar. Persoonlijk zou ik dus virussen maken die actief opzoek gaan naar anti scanners. Ik regel mijn bankzaken gewoon online Zolang je maar weet wat je doet! Zover ik weet is er nog geen virus wat niet onaangekondigd komt. het zit in een bijlage of een dubieuze website. En vooral messenger is een bron van rotzooi! Waar het mij vooral om gaat is dat ik zie dat al die anti dingen geen enkele garantie geven dat je virus vrij bent. Maar in feite betaal je wel voor die garantie. Mijn ervaring in anti programma's is dat het 1 garantie geeft, en dat is dat het systeem jou verteld wat wel en niet mag ipv andersom. Ik ben niet actief opzoek naar malware, Ik draai al minstens 6 jaar zo. En nog nooit problemen. Dan kun je zeggen: ja maar als je 100 keer door het rooie ligt loopt? gaat het een keer fout. Da's waar.. Maar door groen lopen geeft ook geen garantie dat je niet onder een auto terecht komt. Zelf goed opletten is daarbij de enige garantie. Zo ook met computers dus. Waar mij deze discussie overgaat is dus inderdaad dat mensen niet geloven dat ik virusvrij ben. Dergelijke programma's zijn dus al zo ingeburgerd. En onderhand lopen de meningen over wat een goeie scanner is behoorlijk uiteen. in iedergeval op in die zin dat daar ook discussies over gaan. Dat geeft mij een indicatie dat het net zo min een garantie geeft dat ik veilig kan bankieren. Het geeft mij echter wel een garantie dat mijn systeem er trager van word en dat het bij de minst geringste website toeters en bellen gaat geven. Verder vraag ik mij af of ik nu echt de enige ben die er zo over denkt(niet dat ik daarom mijn pc gebruik zou veranderen) maar gewoon voor de weet en wellicht kunnen we wat van elkaar leren. Vandaar ook dat ik't bij offtopic gezet heb. Want van het een kom je op het ander :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 maart 2008 Auteur Delen Geplaatst: 23 maart 2008 [quote:9737edb738="eduard33"]En dan komt het wel eens voor dat er een trojan zit.[/quote:9737edb738] Ok, jij gebruikt dus ook virusscanners. Dat ze online zijn in plaats van lokaal geïnstalleerd is onbelangrijk, een lokale scanner waarbij je auto protectie uitschakelt heeft precies hetzelfde effect. En die kun je nog gebruiken als internet problemen geeft. [quote:9737edb738]Ik bedoel met die opmerking de virus maker. De personen die de virussen online zetten. een hacker zegmaar. Persoonlijk zou ik dus virussen maken die actief opzoek gaan naar anti scanners. [/quote:9737edb738] Wat is daar het voordeel van? Afgezien van je antipathie tegen scanners, waarom zou je je specifiek op die groep richten? [quote:9737edb738]Zover ik weet is er nog geen virus wat niet onaangekondigd komt.[/quote:9737edb738] Ik herinner me een worm die dat deed, volgens mij was het Blaster. Zodra je online kwam zonder firewall was je gemiddeld binnen vijf minuten geïnfecteerd, tenzij je de betreffende Windows update installeerde. [quote:9737edb738]Het geeft mij echter wel een garantie dat mijn systeem er trager van word en dat het bij de minst geringste website toeters en bellen gaat geven.[/quote:9737edb738] Dat ligt eraan welke scanner je gebruikt en hoe je die instelt. Van een goede scanner merk je vrijwel niets. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 maart 2008 Auteur Delen Geplaatst: 23 maart 2008 [quote:04d0b32bda="egslim"][quote:04d0b32bda="eduard33"]En dan komt het wel eens voor dat er een trojan zit.[/quote:04d0b32bda] [quote:04d0b32bda]Ok, jij gebruikt dus ook virusscanners. Dat ze online zijn in plaats van lokaal geïnstalleerd is onbelangrijk, een lokale scanner waarbij je auto protectie uitschakelt heeft precies hetzelfde effect. En die kun je nog gebruiken als internet problemen geeft.[/quote:04d0b32bda] Alleen wanneer ik het idee heb als er iets loos is. Of als ik in mijn taakbeheer iets zie wat er niet in thuis hoort. [quote:04d0b32bda]Ik bedoel met die opmerking de virus maker. De personen die de virussen online zetten. een hacker zegmaar. Persoonlijk zou ik dus virussen maken die actief opzoek gaan naar anti scanners. [/quote:04d0b32bda] Wat is daar het voordeel van? Afgezien van je antipathie tegen scanners, [quote:04d0b32bda]waarom zou je je specifiek op die groep richten?[/quote:04d0b32bda] Omdat 90% van de pc gebruikers een anti scanner gebruikt. Ik ga er van uit dat een virusmaker up to date moet blijven. En daarom lijkt me die doelgroep aantrekkelijker. [quote:04d0b32bda]Zover ik weet is er nog geen virus wat niet onaangekondigd komt.[/quote:04d0b32bda] [quote:04d0b32bda]Ik herinner me een worm die dat deed, volgens mij was het Blaster. Zodra je online kwam zonder firewall was je gemiddeld binnen vijf minuten geïnfecteerd, tenzij je de betreffende Windows update installeerde.[/quote:04d0b32bda] Die is inderdaad eenmalig geweest. Maar trof ook mensen die wel een scanner geinstalleerd hadden. En ook die kwam dus niet onaangekondigd. En legde zelfs je systeem plat. typish voorbeeld van een plaag virus zegmaar. [quote:04d0b32bda]Het geeft mij echter wel een garantie dat mijn systeem er trager van word en dat het bij de minst geringste website toeters en bellen gaat geven.[/quote:04d0b32bda] [quote:04d0b32bda]Dat ligt eraan welke scanner je gebruikt en hoe je die instelt. Van een goede scanner merk je vrijwel niets.[/quote:04d0b32bda][/quote:04d0b32bda] Dat ben ik wel met je eens. De kunst is dan ook om een goeie scanner te vinden. Wat ik mij dan wel afvraag is hoe goed doet zo'n scanner zijn werk als je er vrijwel niets van merkt? Omdat ik toch met zeer grote regelmaat bij mensen kom die een virus hebben ondanks de anti scanner. Ik laat iedereen in zijn waarde wat dat betreft hoor. Ik heb vorrige week nog bij iemand norton geinstalleerd omdat hij dat wilde hebben. [i:04d0b32bda]Prima! Waar jij je goed bij voelt zeg ik altijd.[/i:04d0b32bda] Dat brengt mij een beetje een andere richting op. Want hoe goed word men nu eigenlijk geinformeerd? Als je bijvoorbeeld bij een willekeurige computerzaak binnen loopt (bijvoorbeeld dixons :lol: ) Dan smeren ze je werkelijk alles aan! Als het maar verkoopt toch? Dat is het eerste motto van een winkel. Ik stel hier dus deze discussie open, met name omdat ik al 7 jaar zonder SP2 draai en geen enkele anti scanner installeer. En toch draait het als een zonnetje! Ik begrijp heel goed dat mensen anti scanners installeren. (mijn moeder moet het bijvoorbeeld[b:04d0b32bda] echt [/b:04d0b32bda]hebben! :lol: ) Maar het ontbreekt vaak aan goede informatie over wat te gebruiken, en vooral [b:04d0b32bda]waarom[/b:04d0b32bda]. Ik denk dat er een heleboel onzinnige systeem vertragende updates zijn, waar meer een commercieel doel achter zit dan echt de gebruiker van dienst te zijn. Bijvoorbeeld als MS het perfecte besturingssysteem zou ontwikkelen (waarvan ik overtuigt ben dat ze dat kunnen) Dan ligt het daarna plat. Waarom nog een systeem ontwikkelen als iets goed werkt? En dat is eigenlijk de rede dat ik nog altijd met SP1 draai zonder anti proggies. Voor mij dus het perfecte besturingssysteem tot nu toe :wink: Wat ik zie is dat er een soort enorme commerciele oorlog gaande is tussen ontwikkelaars. Neem bv Vista? Nog voor het in de winkel lag wist men al te vertellen dat er een service pack aan kwam. Nu is SP1 er nog niet eens (of nog maar net) en praat men al over SP 2 of 3 voor Vista.. :? Verdere discussies over hoe het werkt blijven eigenlijk alleen bij: [i:04d0b32bda]bij mij werkt het Goed!, Bij mij werkt het niet!, Echt bagger! etc. etc. [/i:04d0b32bda] Ik zou zo graag willen zien wat men doet met zijn of haar pc om uberhaubt een good oordeel te kunnen geven of't wat is of niet. Dan heb je nog drivers die niet werken, printers die je als kas kan gebruiken voor plantjes omdat ze het niet doen, een legio dingen werken anders en men snapt het niet meer... En ondertussen Hakken de anti makers er goed op in. Het tijdperk waarbij de hardware ontwikkeling sneller gaat dan de software lijkt voorbij. En ik moet dan mensen gaan vertellen wat goed of niet goed is... Een bijna onmogelijke opgave! Ik ben ontzettend leergierig op het gebied van pc's. Maar tot nu toe heb ik nog nergens een goede motivatie gekregen waarvoor ik aan SP2 of 3 moet beginnen, Ik anti scanners moet gaan gebruiken of zelfs maar te denken over Vista. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 maart 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 maart 2008 Het zijn niet de anti-dingen die de virussen, maar het gedrag van de gebruikers die zich onkwetsbaar voelen dat dit fenomeen veroorzaakt. Kijk maar eens naar de statistieken bij de invoering van diverse veiligheidsmaatregelen in het verkeer. Eerst loopt het aantal ongelukken vrij sterk terug ... en na een tijdje stijgt het weer. En de reden ? Men raakt er aan gewend en denkt "ik heb x nu dus mij gebeurd niks" (ik heb abs dus mijn auto stopt wel op tijd ... ). Het is dus niet zo dat een anti-virus programma de virussen lokt, maar de gebruiker die denkt dat hem niks kan gebeuren en er op vertrouwt dat zijn AV-programma hem wel zal beschermen ... Men installeert een firewall (of gebruikt die van Windows), maar ergert zich ondertussen aan al die 'overbodige' meldingen en klikt ze daardoor blindelings weg (waardoor men net zo goed geen firewall had kunnen installeren) Helaas is een pc zo complex dat je op zulke automatische programma's wel moet gaan vertrouwen. Wat dat betreft is er maar een oplossing : gebruikers pas een pc laten kopen als ze bewezen hebben dat ze weten hoe ze het ding kunnen onderhouden. Of op zijn minst stoppen met het doen alsof pc's "eenvoudig" zijn. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 maart 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 maart 2008 [quote:2ae4c1d50c]Alleen wanneer ik het idee heb als er iets loos is. Of als ik in mijn taakbeheer iets zie wat er niet in thuis hoort. [/quote:2ae4c1d50c] Ik gebruik mijn geïnstalleerde scanner op precies dezelfde manier. Geplande scans schakel ik uit of gebruik ze op een tijdstip dat ik er zelf geen last van heb. [quote:2ae4c1d50c]Omdat 90% van de pc gebruikers een anti scanner gebruikt. Ik ga er van uit dat een virusmaker up to date moet blijven. En daarom lijkt me die doelgroep aantrekkelijker.[/quote:2ae4c1d50c] Waarom laat je dan de overige 10% met rust? Die mensen zijn juist de gemakkelijkste doelwitten. [quote:2ae4c1d50c]Maar trof ook mensen die wel een scanner geinstalleerd hadden.[/quote:2ae4c1d50c] Klopt, maar met een firewall was je veilig. [quote:2ae4c1d50c]Dat ben ik wel met je eens. De kunst is dan ook om een goeie scanner te vinden.[/quote:2ae4c1d50c] Zeker. En 1 van de belangrijkste criteria vind ik dat de scanner niet opdringerig mag zijn en het systeem niet zwaar belast. Op dit moment gebruik ik AVG en Avast, waarbij die eerste mijn voorkeur heeft. Van Norton ben ik lang geleden afgestapt, en ik zou iemand die Norton wil installeren ook eerst een andere scanner aanbevelen. Kaspersky vond ik overigens ook een goede. Als je voor goed computeradvies op Dixons rekent is de anti virus de minste van je problemen. :P [quote:2ae4c1d50c]Bijvoorbeeld als MS het perfecte besturingssysteem zou ontwikkelen (waarvan ik overtuigt ben dat ze dat kunnen)[/quote:2ae4c1d50c] Dat ben ik niet met je eens, allereerst om de eenvoudige reden dat verschillende gebruikers het oneens zijn over de kenmerken van het perfecte OS. De 1 wil alles zelf configureren, voor de ander moet alles geautomatiseerd. Bovendien bestaat een ontzagwekkend aanbod van verschillende hardware en software, om nog te zwijgen over wat in de toekomst beschikbaar komt. Het is praktisch onmogelijk om met dat alles bugvrij om te gaan. [i:2ae4c1d50c]Nothing is foolproof, fools are ingenious.[/i:2ae4c1d50c] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 maart 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 maart 2008 [quote:ce0306894d="JaFO"]Het zijn niet de anti-dingen die de virussen, maar het gedrag van de gebruikers die zich onkwetsbaar voelen dat dit fenomeen veroorzaakt.[/quote:ce0306894d] Klopt, net zoals in de potdichte mist van afgelopen oud en nieuw praktisch geen ongelukken gebeurden omdat iedereen zo voorzichtig deed. Het ergst zijn de gebruikers die zich veilig voelen omdat ze een scanner hebben, maar deze niet updaten. Een ongeupdate scanner is bijna waardeloos. [quote:ce0306894d]Wat dat betreft is er maar een oplossing : gebruikers pas een pc laten kopen als ze bewezen hebben dat ze weten hoe ze het ding kunnen onderhouden. Of op zijn minst stoppen met het doen alsof pc's "eenvoudig" zijn.[/quote:ce0306894d] En in dat geval is de oplossing misschien wel erger dan de kwaal. Voordeel van XP SP2 is dat deze onwetende gebruikers ontzettend pusht om hun beveiligingsoftware up to date te houden. Wat enigzins irritant is voor gevorderde gebruikers, maar het grootste deel ervan is uit te zetten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 maart 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 maart 2008 Op dat punt zou het goed zijn als er bv een onderscheid in besturingssystemen voor beginners en gevorderden zou komen. Ik ben blij dat ik het Dos tijdperk nog heb meegemaakt :wink: De hele basis tussen beginner en gevorderden ligt in feite in Dos. Het enige onderscheid nu is eigenlijk met Pro, Ultimate, Home etc. Verschillende elementen in vrijwel het zelfde systeem. Waarvan alle updates op een manier van [b:d473f783eb]niet zeuren maar doen [/b:d473f783eb]worden opgedrongen. Grappig is ook dat ik op elk besturingssysteem nog altijd gebruik maak van windowscommander of totalcommander (da's het zelfde) Een soort Dos basis in de hedendaagse systemen. Als ik zo deze reacties terug lees, Ben ik het wel erg eens met [b:d473f783eb]JaFO[/b:d473f783eb] Het gevoel van veiligheid is vaak hetgeen wat gevaarlijk is. Zo ook bij mij waarschijnlijk :lol: Omdat ik van mezelf overtuigt ben dat ik weet waar ik mee bezig ben, Zou dat op termijn nadelig kunnen uitpakken. Echter houd ik daar toch stiekem rekening mee, Door ten alle tijden een clone van mijn HD in de kast te hebben. En belangrijke dingen zoals documenten, muziek, films en mail op andere schijven zet en ook daar ten aller tijde een backup van heb. Ik ben wel heel erg nieuwschierig wat men op school leert over pc's eigenlijk. Wat is daar de basis? Het zou heel niet verkeert zijn Om ook eens een soort les te ontwikkelen over hoe een pc aan te schaffen! [quote:d473f783eb]gebruikers pas een pc laten kopen als ze bewezen hebben dat ze weten hoe ze het ding kunnen onderhouden. Of op zijn minst stoppen met het doen alsof pc's "eenvoudig" zijn.[/quote:d473f783eb] Daar sla je een spijker direct op zijn kop :wink: Echter zou dat beperkingen opleggen in je vrijheid, Zoiets zou dan door de overheid vastgelegt moeten worden in de vorm van een soort computer rijbewijs. Het grappige is dan dat de mensen die eventuele lessen zouden ontwikkelen voor zo'n rijbewijs, Zelf waarschijnlijk nog geen Dos van Vista kunnen onderscheiden :lol: [quote:d473f783eb]Waarom laat je dan de overige 10% met rust? Die mensen zijn juist de gemakkelijkste doelwitten.[/quote:d473f783eb] Misschien vallen die in het vergeet hoekje :lol: Nee haha Wellicht is dat puntje van mij wat kortzichtig. En zal het waarschijnlijk meer liggen in dat ik weet wat ik moet vermijden :wink: Ik heb in een ver verleden ooit een keer het woordje [b:d473f783eb]CRACK[/b:d473f783eb] ingevult bij google. De ultime test of je anti virusscanner of je kennis goed werkt! :lol: [quote:d473f783eb]1 van de belangrijkste criteria vind ik dat de scanner niet opdringerig mag zijn [/quote:d473f783eb] En zo ook met besturingssystemen eigenlijk. En daarom draai ik geen SP2 of hoger. Ik heb het vaak geprobeerd Maar langer dan een week heb ik het nooit volgehouden. Ik klik op een website omdat ik die informatie van daar nodig heb op dat moment. Als ik dan eerst 20 keer op allerlij toestemming gevende icoontjes moet klikken ben ik er al helemaal klaar mee! :evil: :lol: toen ben ik eens gaan kijken wat ik allemaal kan uitschakelen? Dat ging goed! :D totdat ik elke keer een ballonnetje in beeld kreeg wat mij vrolijk vertelde dat ik alles heb uitgeschakeld! Joh?? je meend het? [i:d473f783eb]zeg ik dan tegen mijn pc... [/i:d473f783eb] En in een poging ook die balonnetjes uit te schakelen werd mijn pc boos op mij geloof ik.... ik vond't goed... back to SP1 :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 maart 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 maart 2008 [quote:916ee1cd49="eduard33"]Op dat punt zou het goed zijn als er bv een onderscheid in besturingssystemen voor beginners en gevorderden zou komen.[/quote:916ee1cd49] Rationeel gezien heb je gelijk, maar ik denk dat de menselijke natuur in opstand zou komen tegen een OS voor dummies. In de praktijk is het al mogelijk het overgrote deel van de opdringerigheid in XP en Vista uit te schakelen, je moet alleen even zoeken. [quote:916ee1cd49]Als ik zo deze reacties terug lees, Ben ik het wel erg eens met [b:916ee1cd49]JaFO[/b:916ee1cd49] Het gevoel van veiligheid is vaak hetgeen wat gevaarlijk is.[/quote:916ee1cd49] Klopt, maar onderschat ook niet de groep gebruikers die het gewoon geen moer kan schelen. Ik denk dat dat te maken heeft met abstractie. Iedereen kan zich de bloederige massa voorstellen die het gevolg is van onveilig gedrag op de weg, maar de gevolgen van onveilig computergedrag zijn veel minder voorstelbaar voor digibeten. [quote:916ee1cd49]Ik ben wel heel erg nieuwschierig wat men op school leert over pc's eigenlijk. Wat is daar de basis? Het zou heel niet verkeert zijn Om ook eens een soort les te ontwikkelen over hoe een pc aan te schaffen![/quote:916ee1cd49] Eerlijk gezegd betwijfel ik of men daar veel bruikbaars leert. De verkeerslessen die wij op de basisschool kregen waren ook vrij suf, en dat was stof die alle leerkrachten ten minste goed begrepen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 maart 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 maart 2008 Dat is volgens mij ook de belangrijkste reden waarom 'men' het allemaal niet zo nauw neemt met 'beveiliging'. Het is tenslotte niet 'echt'. Reken er maar op dat als een pc net zo spectaculair ontplofte als de beeldschermen van een ruimteschip (ik bedoel maar ... ) dan werd men al gauw een stuk voorzichtiger. Je merkt zowiezo dat diegenen die zelf iets kostbaars (zoals een werkstuk) zijn kwijtgeraakt vaak al iets beter beginnen op te letten dan diegenen die nog nooit problemen hebben gehad. Misschien moeten we wachten op het echte Cyberspace-gebeuren compleet met virussen die van mensen zombies kunnen maken zoals Gibson dat beschreef ... (en ondanks het feit dat 'iedereen' zich die 'bloederige' massa kan voorstellen rijden er nog genoeg *biep*-figuren rond in hun moordmachines ... maar dat terzijde) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 maart 2008 Auteur Delen Geplaatst: 25 maart 2008 [quote:b19ef4daad]Dat is volgens mij ook de belangrijkste reden waarom 'men' het allemaal niet zo nauw neemt met 'beveiliging'[/quote:b19ef4daad] Dat zou heel goed kunnen, Maar wat is de defenitie van beveiliging op een pc? In't verkeer is het op dat punt iets makkelijker denk ik. Je hebt verkeerslichten, ABS (zoals je al aangaf) Rechts heeft voorang, snelheidslimiet etc. Maar hoe defineer je de veiligheid voor je pc? Ik heb op dat punt dus geen enkele actieve beveiliging. Ik handhaaf mijn veiligheid vooral in het maken en hebben van backups. En uiteraard heb ik dat geleerd door ernstig falen in het verleden :lol: [quote:b19ef4daad]Misschien moeten we wachten op het echte Cyberspace-gebeuren compleet met virussen die van mensen zombies kunnen maken zoals Gibson dat beschreef ...[/quote:b19ef4daad] In hoeverre zijn we al zombies? Als ik een euro zou krijgen voor elk uur wat ik door de jaren achter mijn pc heb gezeten? Dan kan ik er nu de rest van mijn leven achter blijven zitten... Maar het is wel grappig om te zien dat er feitelijk geen enkel programma kan waarborgen dat je geen ellende krijgt op je pc. Net zoals geen enkele verkeersmaatregel kan voorkomen dat er toch ongelukken gebeuren. En dan is de pc op dat gebied toch net iets veiliger.. Ik heb een backup in mijn kast, Maar er zit geen 2de Eduard in de kast :D Althans.... Hij is dan nog niet uit de kast gekomen :lol: [quote:b19ef4daad][b:b19ef4daad]Egslim zegt:[/b:b19ef4daad] ik denk dat de menselijke natuur in opstand zou komen tegen een OS voor dummies[/quote:b19ef4daad] In welk opzicht denk je dat dat zou gebeuren? Ik zou het wel leuk vinden. En als zo'n systeem gebruiksvriendelijk is voor mensen die er wat minder handig in zijn of voor mensen die er geen omkijken naar hebben, Dan word zoiets misschien zelfs wel aangeprezen. Maar misschien is de groep die het geen moer kan schelen wel groter... Op dat punt had ik ook gehoopt op wat meer reacties op dit topic :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 maart 2008 Auteur Delen Geplaatst: 25 maart 2008 [quote:967376423c="eduard33"]In welk opzicht denk je dat dat zou gebeuren?[/quote:967376423c] Doordat veel dummies toch het geavanceerde OS zouden kiezen, omdat ze zichzelf niet (willen) beschouwen als dummies. Ego versus gezond verstand... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 maart 2008 Auteur Delen Geplaatst: 25 maart 2008 [quote:585b4749ee]Ego versus gezond verstand...[/quote:585b4749ee] :lol: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 maart 2008 Auteur Delen Geplaatst: 25 maart 2008 [quote:8a54d3353f="egslim"][quote:8a54d3353f="eduard33"]In welk opzicht denk je dat dat zou gebeuren?[/quote:8a54d3353f] Doordat veel dummies toch het geavanceerde OS zouden kiezen, omdat ze zichzelf niet (willen) beschouwen als dummies. Ego versus gezond verstand...[/quote:8a54d3353f] Daarom kopen diezelfde dummies ook 'Vista Ultimate' ipv 'Vista Basic' ;) (of wat de 'normale' versie ook mag wezen. [size=7:8a54d3353f]Maar op dat punt werkt MS het wel in de hand door net 'belangrijke' dingen weg te laten.[/size:8a54d3353f] Het is vreemd ... bij een mobiele telefoon maakt zo goed als niemand zich druk welk OS/Firmware er in zit (op de Linux-freak na zoekt niemand naar Symbian bv), maar bij een pc wordt het ineens wel als 'belangrijk' ervaren. Zou dat komen door het idee dat je (in theorie) zelf een pc zou kunnen bouwen ? In die zin is een blad als C!T hetzelfde als 'Eigen Huis&Tuin' voor de doe-het-zelvers ... men laat zien dat het in theorie mogelijk is waardoor een heleboel onhandige klussers denken dat ze het ook maar even moeten proberen (met als gevolg het programma 'help, mijn man is klusser' ... ). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 maart 2008 Auteur Delen Geplaatst: 25 maart 2008 [quote:1959fb254a="JaFO"]met als gevolg het programma 'help, mijn man is klusser' ... .[/quote:1959fb254a] :lol: Of zoals op't forum: Deze>>> http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=177603 "Wat is je grootste computer blunder" Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 april 2008 Auteur Delen Geplaatst: 2 april 2008 [quote:ecf0ac2061="eduard33"]De personen die de virussen online zetten. een hacker zegmaar. Persoonlijk zou ik dus virussen maken die actief opzoek gaan naar anti scanners. [/quote:ecf0ac2061]Met als reden??? [quote:ecf0ac2061="eduard33"]Ik regel mijn bankzaken gewoon online Zolang je maar weet wat je doet! Zover ik weet is er nog geen virus wat niet onaangekondigd komt. het zit in een bijlage of een dubieuze website. [b:ecf0ac2061]En vooral messenger is een bron van rotzooi! [/b:ecf0ac2061]Waar het mij vooral om gaat is dat ik zie dat al die anti dingen geen enkele garantie geven dat je virus vrij bent. Maar in feite betaal je wel voor die garantie. Mijn ervaring in anti programma's is dat het 1 garantie geeft, en dat is dat het systeem jou verteld wat wel en niet mag ipv andersom.[/quote:ecf0ac2061] Van die uitspraak wordt ik zo ziek he. Risico is exact hetzelfde als bij internetten: zolang jij geen "look i made some sexy pictures" link opent die een nerd naar je stuurt die normaal alleen nederlands spreekt is er niets aan de hand, evenals er niets aan de hand is zolang jij bij internet explorer nooit op yes install klikt terwijl je op slechte porno of warez sites zit. En dan nog het verhaal over hoe traag het je pc wel niet maakt.. als jij echt zoveel dingen uitgeschakeld hebt als je zegt en je maakt je dan nog druk om heoveel geheugen een virusscannertje wel niet in beslag zou nemen (want ze zijn er al van 1mb bij wijze van)... dan vraag ik me af hoe oud jou pc is? Pentium 2? Edit: ja sorry dat dit een reactie is op een post zo ver omhoog maar wou er toch even op inhaken.. vooral dat msn Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen