Ga naar inhoud

Is dit legaal?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik zie niet in wat er illegaal is aan het verkopen van apparatuur via marktplaats, zo lang het maar niet van de vrachtwagen is gevallen :wink: . Informeer wel vooraf even bij de belastingdienst, ik kan me zo voorstellen dat zo'n handeltje op een gegeven moment gevolgen heeft voor dingen als inkomstenbelasting, btw, etc.
Link naar reactie
waar om niet . natuurlijk is het legaal . alles ik legaal op marktplaats :lol: . ben je bang dat er op een gegeven moment op de voor deur word geklopt . dat er iemand in een carnaval pak met een mooie pet op met zo een raar embleem . en zegt goede dag ik ben van de politie . man we leven in het jaar 2007 maak je niet druk
Link naar reactie
In principe heb je gelijk dat de pakkans voor een internethandelaar gering is. de fiscus controleert echter wel op sites als marktplaats, dus als jouw handel serieuzere vormen gaat aannemen dan krijg je er toch mee te maken. Misschien is dit een informatief artikeltje: [url]http://www.planet.nl/planet/show/id=101419/contentid=663398/sc=56f67b[/url]
Link naar reactie
[quote:9c8901b6fe="FTI"]Zeker een handig artikel! Alleen ik begrijp hieruit dat de grenzen nogal vaag zijn... [/quote:9c8901b6fe] niks vaags aan. Als je nog steeds blijft afvragen of het legaal is dan is het dus illegaal. Er is een kans dat het gedoogd wordt, maar daar zou ik niet te lang op rekenen. Bovendien vraag ik me af hoe je met winst kunt verkopen als je bij een normale winkel je spullen koopt. Alleen bij een webwinkel heb je een beetje kans om wat marge te hebben. En aangezien je met webwinkels zelf concurreert is de kans groot dat je alleen de allergrootste sukkels zover krijgt om je spullen zonder ook maar enige vorm van bescherming (garanties, retour-mogelijkheden, etc.) te kopen.
Link naar reactie
[quote="JaFO"][quote:e6abfe11d3="FTI"]Zeker een handig artikel! Alleen ik begrijp hieruit dat de grenzen nogal vaag zijn... [/quote:e6abfe11d3] [quote:e6abfe11d3] niks vaags aan. Als je nog steeds blijft afvragen of het legaal is dan is het dus illegaal. Er is een kans dat het gedoogd wordt, maar daar zou ik niet te lang op rekenen. [/quote:e6abfe11d3] Tsja, -Is het behalen van voordeel een doel op zich? Nouja, het liefst wel natuurlijk, dus JA (maar is dat niet in 99% van de gevallen zo?) -Is er redelijkerwijs voordeel te verwachten? Wat is redelijkerwijs voordeel? 50%? 100%? -Doe je investeringen? Ik koop spullen, dit lijkt me dus een ja, echter ik doe het risicovrij (ik bestel pas als ik een koper heb) -Adverteer je? Ja, marktplaats (gratis) -Zijn de verdiensten in overeenstemming met de tijdsinvestering? Geen idee?? [quote:e6abfe11d3] Bovendien vraag ik me af hoe je met winst kunt verkopen als je bij een normale winkel je spullen koopt. Alleen bij een webwinkel heb je een beetje kans om wat marge te hebben. En aangezien je met webwinkels zelf concurreert is de kans groot dat je alleen de allergrootste sukkels zover krijgt om je spullen zonder ook maar enige vorm van bescherming (garanties, retour-mogelijkheden, etc.) te kopen.[/quote:e6abfe11d3] Laten we het erop houden dat het legale spullen zijn, dat ik daar goedkoop aan kan komen, en dat ik garantie geef dat het werkt.
Link naar reactie
[quote:4fe915213b="FTI"] -Is het behalen van voordeel een doel op zich? Nouja, het liefst wel natuurlijk, dus JA (maar is dat niet in 99% van de gevallen zo?) [/quote:4fe915213b] Die ene procent zijn bijvoorbeeld hobbyisten die hun maaksels tegen een symbolisch bedrag doorverkopen. Stel dat je wollen truien gaat breien en die verkoopt. Dan heb je na aftrek van materiaalkosten misschien vijf euro verdiensten. Die staan echter niet in verhouding tot de vele uren die je aan het breien bent geweest. In dat geval is er dus niet sprake van ondernemerschap. [quote:4fe915213b] -Is er redelijkerwijs voordeel te verwachten? Wat is redelijkerwijs voordeel? 50%? 100%?[/quote:4fe915213b] In jou geval dus 100%, je verkoopt immer eerst en koopt dan pas in. In principe heb je dus altijd voordeel. [quote:4fe915213b] -Zijn de verdiensten in overeenstemming met de tijdsinvestering? Geen idee?? [/quote:4fe915213b] Zie het voorbeeld van de trui, je bent niet uren bezig om een stukje hardware te verkopen, dus lijken de verdiensten me wel in overeenstemming tot de tijd die je eraan kwijt bent (anders zou je er niet aan beginnen) Jouw idee vertoont mijn inziens alle kenmerken van ondernemerschap. Enige uitzondering zou misschien zijn als je eigenlijk nauwelijks verkoopt, maar ik neem aan dat het de bedoeling is om regelmatig te verkopen. :wink:
Link naar reactie
[quote:4dabc1594b="FTI"]... Laten we het erop houden dat het legale spullen zijn, dat ik daar goedkoop aan kan komen, en dat ik garantie geef dat het werkt.[/quote:4dabc1594b] definieer 'goedkoop' ... Bij dvd/cd-rw's e.d. heb je een bepaald minimum bedrag aan rechten af te dragen (ik meen 20 cent/stuk, maar ik kan op het werk ff navragen). Als je onder dat bedrag kunt kopen dan kun je er donder op zeggen dat er geen rechten zijn afgedragen. En waarom zou diegene waarvan je die schijfjes 'krijgt' niet zelf verkopen via marktplaats of een eigen webshop (die slechts 20 euro/maand kost bij een bedrijf als http://www.system4.nl/ ) ? En vergis je niet in het werk. Het klinkt o zo makkelijk (ff op marktplaats zetten en kassa!), maar je zult merken dat je door de actievere concullega's wordt tegengewerkt. (overigens : tenzij het toeval is ... ik zie net een hoop advertenties voor spindels op marktplaats die vandaag/gisteren geplaatst zijn door verkopers als 'Damian' uit Zoetermeer, 'sofia' uit Den Haag en 'Nigel' uit Arnhem. Concurrentie zat dus)
Link naar reactie
[quote:9c3b6f3e39="JaFO"][quote:9c3b6f3e39="FTI"]... Laten we het erop houden dat het legale spullen zijn, dat ik daar goedkoop aan kan komen, en dat ik garantie geef dat het werkt.[/quote:9c3b6f3e39] definieer 'goedkoop' ... Bij dvd/cd-rw's e.d. heb je een bepaald minimum bedrag aan rechten af te dragen (ik meen 20 cent/stuk, maar ik kan op het werk ff navragen). Als je onder dat bedrag kunt kopen dan kun je er donder op zeggen dat er geen rechten zijn afgedragen. En waarom zou diegene waarvan je die schijfjes 'krijgt' niet zelf verkopen via marktplaats of een eigen webshop (die slechts 20 euro/maand kost bij een bedrijf als http://www.system4.nl/ ) ? En vergis je niet in het werk. Het klinkt o zo makkelijk (ff op marktplaats zetten en kassa!), maar je zult merken dat je door de actievere concullega's wordt tegengewerkt. (overigens : tenzij het toeval is ... ik zie net een hoop advertenties voor spindels op marktplaats die vandaag/gisteren geplaatst zijn door verkopers als 'Damian' uit Zoetermeer, 'sofia' uit Den Haag en 'Nigel' uit Arnhem. Concurrentie zat dus)[/quote:9c3b6f3e39] Jij moet eens je oogafwijking afdragen aan de opticiën :wink: [quote:9c3b6f3e39] EDIT: ik bedoel dus DVD-RW stations, niet de lege dvd'tjes[/quote:9c3b6f3e39] En deze edit is ruim voordat jij je post hebt geplaats gemaakt dus dat is geen argument :wink:
Link naar reactie
[quote:2c0052fc10="pcguy"]Tot een bepaald bedrag mag je in commercieel oogpunt dingen verkopen zonder die inkomsten bij de belasting te melden en zonder dat je een kvk hebt. Ik meen dat dat iets van 12000 euro was maar dat weet ik niet zeker, dat zou je uit moeten zoeken.[/quote:2c0052fc10] Bij mijn weten gaat het niet om het bedrag, maar of het structureel is. Koop ik een auto voor € 100,- en verkoop ik die voor € 1000,-, dan hoef ik niks geen KvK of wat dan ook te hebben. Wordt het structureel, dus verkoop ik iedere maand een auto, dan dien je ingeschreven te zijn als bedrijf, immers, dan gaat het broodwinning worden.
Link naar reactie
[quote:4670eb1a6b="Venzent"][quote:4670eb1a6b="pcguy"]Tot een bepaald bedrag mag je in commercieel oogpunt dingen verkopen zonder die inkomsten bij de belasting te melden en zonder dat je een kvk hebt. Ik meen dat dat iets van 12000 euro was maar dat weet ik niet zeker, dat zou je uit moeten zoeken.[/quote:4670eb1a6b] Bij mijn weten gaat het niet om het bedrag, maar of het structureel is. Koop ik een auto voor € 100,- en verkoop ik die voor € 1000,-, dan hoef ik niks geen KvK of wat dan ook te hebben. Wordt het structureel, dus verkoop ik iedere maand een auto, dan dien je ingeschreven te zijn als bedrijf, immers, dan gaat het broodwinning worden.[/quote:4670eb1a6b] Tot een bepaald bedrag mag het structureel zijn. Op jaarbasis is dat dan wel een bedrag wat eigenlijk niet meer is als een beetje bij verdienen.
Link naar reactie
Van de site www.bedrijfopzetten.nl: [quote:6c416969dd] Wanneer schrijf je je in bij de KVK? Als je zelfstandig ondernemer bent ben je verplicht je in te schrijven. Maar wie zijn ondernemers? De website van de Kamer van Koophandel heeft een zestal criteria. de ondernemer verricht een 'regelmatige maatschappelijke werkzaamheid'; de werkzaamheden worden tegen betaling verricht; de ondernemer treedt zelfstandig op, voor eigen rekening en risico; de ondernemer treedt openlijk op, in concurrentie met andere ondernemers; de ondernemer neemt deel aan het economisch verkeer in een georganiseerd verband. Dit verband is gericht op samenwerking van mensen, kapitaal en/of goederen; er wordt winst of kostenbesparing beoogd. Dit is ruimer dan het gebruikelijke begrip winst. Het gaat hier niet om of de ondernemer daadwerkelijk winst heeft gemaakt of kosten heeft bespaard, maar of hij/zij dit als doel heeft. [/quote:6c416969dd] Zodra je een onderneming hebt (ergo, je structureel economisch verkeer genereerd) dien je ingeschreven te zijn bij KvK. Ik denk dat je BTW afdracht verwart met Kvk, BTW afdracht is vrijgesteld tot een bepaald bedrag. (je bent nog wel altijd verplicht de winsten te melden bij de belasting, of er vervolgens belasting wordt geheven is afhankelijk)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...