Ga naar inhoud

DVD kwaliteit minder dan de opname.

Aanbevolen berichten

Ik neem video op met een Camcorder Panasonic HDC-HS100, op Full HD kwaliteit, 1920x1080. Camera heeft harde schijf en SDHC card. Overgezet op de PC wordt dat in m2ts-format. Ik had bij een gelegenheid zo'n 46 minuten video welke 5,6GB omvang had. Een film van gemaakt in Adobe Premiëre 7, met korte titel, overgangen en aftiteling. De instellingen op AVCHD full HD dolby5,1 gezet, dus maximale kwaliteit. Maximale kwaliteit ook geselecteerd voor het branden. Daarbij wordt echter aangegeven dat er slechts 2,75 GB gebruikt gaan worden. Bij branden op een DVD-9 schijf wordt er inderdaad een 2,75 GB film van gemaakt. Bedoeling is afspelen via een DVD-speler op een HD-TV. Waarom wordt de originele kwaliteit niet aangehouden?
Link naar reactie
Ik kan niet zien hoe je gebrand hebt en waarmee maar als er een gewone video-dvd gebrand is dan is het niet zo heel gek want een gewone video-dvd is standaard resolutie 720x576 en maximaal 8 mbit/s video datarate. Sowieso: op een dvd speler kun je alleen gewone dvd's afspelen en geen avchd schijf met hd resolutie, voor het afspelen van een avchd schijf zul je een bluray speler moeten gebruiken. De workflow moet zijn: import HD materiaal, bewerken, export naar een avchd bestand, branden van het avchd bestand tot een avchd-dvd of avchd-bluray. Een video-dvd is NIET een dvd met daarop (willekeurige) video bestanden. Een video-dvd is een dvd met daarop mpeg1/2 video in een specifieke vorm/grootte/indeling, de standaard daarvoor beperkt de video tot 720x576, dat is dus SD-resolutie en geen HD resolutie. Moderne dvd spelers kunnen wel vaak een hele rits aan bestand typen en formaten afspelen maar dan heb je het over een data-dvd met daarop willekeurige video bestanden, de beperking daarvoor is doorgaans echter evengoed dat de resolutie niet hoger mag zijn dan 720x576. Dergelijke dvd spelers werken buiten de specificatie van de video-dvd en zijn feitelijk een dvd speler met multimedia afspeelmogelijkheid, vaak kunnen dergelijke spelers ook mp3 of jpeg fotos afspelen maar HD behoort doorgaans niet tot de mogelijkheid.
Link naar reactie
Bedankt voor je uitleg. Ik heb Adobe Premiere zelf laten branden op een gewone DVD+R (DVD5 en DVD9), en middels de ingebouwde SATA DVD-brander. Ik had al een idee dat het aan de beperkingen van DVD's zou moeten liggen. Eigenlijk vreemd dat al jarenlang camcorders en televisies gepromoot worden met HD-kwaliteit, terwijl de bijpassende media zoals Blue-Ray eigenlijk nog maar daar achteraan huppelen, wat beschikbaarheid en betaalbaarheid betreft. Ga daar dus werk van maken, want ik wil de HD-kwaliteit van mijn camcorder wel benutten.
Link naar reactie
Je kunt wel avchd op een dvd branden maar dat word dan een data dvd met daarop avchd bestanden en dus geen video-dvd. Voor deze mogelijkheid is een speciale behandeling noodzakelijk, zomaar de avchd bestanden op een dvd branden levert ook niet het goede resultaat op, net zoals bij de video-dvd moet zo'n avchd-dvd volgens een speciale indeling gemaakt worden, ik heb geen idee of premiere7 dat kan. Ik weet uberhaupt niet hoe het kan alleen dat het kan, ik heb zelf wel een hd camera maar het hele verhaal boeit me geen zier want ik heb ook geen hd-tv dus ik blijf voorlopig lekker dvd kijken. :lol: Wat je dus moet maken is feitelijk een bluray wat betreft de indeling maar dan op een dvd.
Link naar reactie
Je kunt je ook afvragen of je het überhaupt wel op optische schijven moet zetten. Die dingen zijn slecht houdbaar en duur. Een mediaplayer (of nas) is ook een goede oplossing. Zet je daar 720p mkv op met ac3 geluid, dan heb je al een heel behoorlijke kwaliteit. Er zijn ook al wel tv's die dat rechtstreeks zonder mediaplayer kunnen afspelen, via netwerk of usb.
Link naar reactie
Op de camera zitten meerdere uitgangen, waaronder HDMI. Dus rechtstreeks op de TV aansluiten geeft maximale kwaliteit. Ik heb ook een NAS, en op dezelfde router zit ook een Satelliettuner met HDD, maar ik moet nog checken of ik langs die weg bij de TV kan komen. Punt is dat ik niet de losse opnames wil kunnen bekijken maar dat ik van de opnames van een bepaald onderwerp een film met titel en overgangen maak. Daarvan wil ik dan een kopie aan meerdere belanghebbenden geven, en enkelen daarvan hebben een blu-ray speler en HD TV. Dus bezorg ik die een DVD danwel blu-ray disk.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
De opmerking dat er al vele HD videocamera's op de markt zijn maar dat het verwerken naar iets dat met HD kwaliteit op een TV kan worden afgespeeld achter de feiten aanloopt is mij uit het hart gegrepen want die zelfde gedachte had ik ook toen ik 2 jaar geleden mijn HD camera kocht. Behalve software om die HD files te kunnen bewerken heb je inderdaad een blue-ray brander + speler nodig maar daar had ik nog niet zo'n trek in. Ik heb toen besloten om een NMT te kopen (in mijn geval een Popcorn A110) en ik zou je aanraden om die keuze serieus in overweging te nemen. Het bevalt mij bijzonder goed. Er zit een USB poort op om je films van je computer naar de Harddisk van de NMT over te zetten (kan evt ook over het netwerk want een netwerkaansluiting zit er logischerwijs ook op) en een HDMI uitgang om de TV op aan te sluiten. Mijn oude PCH kan helaas geen complete blue-ray met menu;s afspelen maar de modernere versies (en er zijn er vele intussen, kijk maar in de laatste computertotaal) kunnen dat wel. Die hebben tevens als voordeel dat ook hoofdstukken herkend worden. Ik moet het dus doen met de m2ts file uit de Stream folder te halen en die naar de NMT over te zetten. Maar dan heb je ook echt de volledige HD kwaliteit die niet te versmaden is. Bovendien kun je vanuit je luie stoel van de ene film naar de andere schakelen want al je bruiloften, vakanties en home made speelfilms staan allemaal op dezelfde harde schijf. Nadeel: dit werkt perfect voor eigen gebruik maar je kunt inderdaad niet blue reetjes aan je kennissen geven.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...