anoniem Geplaatst: 3 maart 2011 Delen Geplaatst: 3 maart 2011 Monteer reeds vele jaren, maar ben me aan het oriënteren voor de overstap naar HD (waarschijnlijk HDR-CX550VE). Momenteel brand ik de gemonteerde films op een DVD (gebruik CS4 of Pinn14). Tracht te achterhalen of ik in de betere kwaliteit van 1920x1080 ook op een DVD kan branden. Kan geen duidelijk antwoord vinden op het web. Op dit forum zal iemand deze vraag wel kunnen beantwoorden, hoop ik. Sparks Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2011 Ik zelf heb het wel kunnen vinden op internet en het antwoord is juist eigenlijk best simpel. DVD is een al wat oudere manier van films etc. opslaan. De maximale resolutie voor video op een DVD is 720 × 576 pixels. Het is dus niet gek dat de laatste jaren behoorlijke ontwikkelingen zijn geweest op dit gebied, want de camera's worden steeds beter en het HD-formaat wordt steeds vaker gebruikt. Omdat de DVD niet meer voldeed voor het HD-formaat moest er een nieuwe manier komen. Daardoor kwam de HD DVD op de markt. Op een HD DVD kon men films van 1080p (1920 x 1080) branden. Maar de HD DVD was niet het enige wat op de markt verscheen om aan de vraag te voldoen om HD te kunnen opslaan op schijfjes. Zoals je weet kwam ook de Blu-ray Disc er. Tegenwoordig hoor je eigenlijk alleen nog maar van Blu-ray, want die heeft de HD DVD weggeconcureerd. Toshiba trok namelijk 19 februari 2008 de HD DVD terug van de markt. Writable HD DVD's zul je daarom niet meer aantreffen. Blu-rays juist wel, maar hier hoort nog wel iets bij. Je kan namelijk niet zomaar een writable Blu-ray Disc kopen en dan vervolgens branden in een normaal Dvd-station. Je hebt namelijk een Blu-ray brander nodig. Deze kunnen best prijzig zijn, maar als je je eigen film in HD geschoten hebt en vervolgens dit kunt branden in optimale kwaliteit, dan kan dat een mooie investering zijn. Alles nog op een rijtje als je wilt overstappen op HD: - Koop eerst een goede camera, zoals jezelf noemde. - Zorg ervoor dat de software op de computer hiermee goed kan samenwerken. Adobe CS4 en Pinnacle 14 lijken me al prima. - De enigste manier om het in optimate kwaliteit te branden is via een Blu-ray Disc. Hiervoor moet je dus een Blu-ray brander aanschaffen. [i:1ab057c9ca]Alternatief:[/i:1ab057c9ca] gewoon op een USB met genoeg geheugencapaciteit zetten of via een externe HDD die je vervolgens op je TV/Playstation 3/ of andere apparaten kan aansluiten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2011 Als je zelf hd materiaal produceert komt al gauw het AVCHD bestand formaat om de hoek kijken,avchd is wat de industrie ziet als het geschikte formaat voor de consument om zelf hd film te produceren. Een avchd container bevat H264 video in de bekende hd resoluties maar kan ook gewone sd formaat video(dvd resolutie) bevatten maar dan met h264 codering ipv de mpeg2 codering zoals die op een dvd staat. Naar verluid kan een avchd container op een bluray gebrand worden of op een usb stick geplaatst worden maar ook op een gewone dvd gebrand worden. Dat is natuurlijk veel goedkoper dan een bluray-r maar uiteraard is dan de speelduur wat korter alhoewel dat met een duallayer dvd van 8 GB nog best wel meevalt. Eea hangt af van de bitrate van de video, een homevideo van een verjaardagspartijtje hoef je natuurlijk niet persee op 40 Mbs(=max) te produceren en zelf 1080p is wellicht wat overdreven, bij 20 Mbs past er 1 uur video op een duallayer dvd en daarmee is uitstekende 720 video te maken of 1080 video van nog steeds heel acceptabele kwaliteit. Ik heb het zelf nog niet gedaan maar ik heb begrepen dat het produceren van avchd materiaal op dvd wel eens op wat compatabiliteits problemen stuit bij het afspelen, niet iedere bluray speler wil zo'n schijfje probleemloos afspelen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2011 Dank jullie beide voor het uitgebreide antwoord. Echter, de één zegt dat geen gewone DVD's gebruikt kunnen worden en de ander wel. Verder begrijp ik dat, indien ik vanaf DVD/BluRay wil afspelen, in ieder geval een BluRay-speler nodig is. Om je montage te testen zou dit kunnen gebeuren via USB-stick of externe HD, mits dit kan op mijn Panasonic DVD Recordr DMR-EH65 of de PVR Humax iHDR-5200C. Sparks Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2011 Excuses, mijn uitleg was inderdaad niet volledig en rwilligen heeft ook gelijk. Maar het komt er op neer dat een normale DVD niet zomaar geschikt is voor 720p of 1080p. Zodra je een film met zo'n HD-resolutie erop zet, wordt dat automatisch omgezet naar 720x576. Je moet dan dus zoals rwilligen zei met het bestandsformaat aan de slag en hopen dat het compatible is met je speler. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2011 Goed, zoals het er nu uitziet dan ook maar een Blueray-writer in de PC en een Blueray-speler bij de TV... Neem aan dan mijn systeem voldoende is om HD te bewerken: Asus M4A78T-E, AM3 moederbord AMD Phenom II X4 955, 3,2GHz, 8MB 8 GB Ram Videokaart Radeon 4850 512 MB Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2011 Ja dat lijkt me ook het beste, de overstap zal toch ooit een keer moeten gebeuren als je er mee verder wilt. Je systeem lijkt mij goed in orde. Ik weet niet welke software je gaat gebruiken. Of Adobe Premiere Pro CS4 of Pinnacle Studio 14? De software maakt niet heel veel uit, maar mijn voorkeur gaat toch wel uit naar Adobe. Pinnacle heeft naar mijn idee veel te weinig 'kennis' in hun product gestopt om het net zoals Adobe lekker te kunnen lopen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2011 [quote:e933c4c917="DaanQ"]Excuses, mijn uitleg was inderdaad niet volledig en rwilligen heeft ook gelijk. Maar het komt er op neer dat een normale DVD niet zomaar geschikt is voor 720p of 1080p. Zodra je een film met zo'n HD-resolutie erop zet, wordt dat automatisch omgezet naar 720x576. Je moet dan dus zoals rwilligen zei met het bestandsformaat aan de slag en hopen dat het compatible is met je speler.[/quote:e933c4c917]Je maakt het er niet duidelijker op want wat je vertelt klopt niet helemaal. Je moet onderscheid maken tussen het branden op een DVD in DVD format (MPEG2) en het branden op DVD van AVCHD. Je kan zelfs andere formaten op een DVD-schijfje branden. Daarmee veranderd NIET automatisch de resolutie. Lees het verhaal van rwilligen aub, daar staat een uitleg die klopt. PS een kleine tip: als je zelf het antwoord niet weet op een vraag, ga dan aub niet googlen en hier het antwoord zelf proberen te geven in eigen woorden en uitleg. Plaats dan liever de gevonden links en laat de TS zelf de artikelen lezen. Dat voorkomt dit soort misverstanden waardoor een TS in de war raakt en verkeerde beslissingen kan nemen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2011 Inderdaad, Adobe. Hieraan ben ik gewend en het aantal mogelijkheden is (te) groot. Zit alleen nog met de instellingen voor exporteren. Weet ondertussen dat ik van een Sony m2ts-bestanden krijg en die kan ik monteren in CS4. Met een paar proef bestanden van een kennis e.e.a. uitgeprobeerd. Ik exporteer via Media en dan kan je nogal wat instellingen kiezen. Natuurlijk kan ik proberen de beste keuze te maken, maar wellicht zijn er deskundigen bij die advies kunnen geven. Hoef tenslotte niet altijd zelf het wiel uit te vinden... Heb H.264 geprobeerd waarbij een mpeg4 bestand wordt aangemaakt. Dit is erg schokkerig! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2011 Wat uitleg: Een Video-DVD is een bijzonder geval, het is niet gewoon een dvd waar wat video op staat maar het ding is volgens een specifieke norm gemaakt. Alles wat je maar kunt verzinnen ligt vast in die norm of is omschreven: resolutie,bitrate,het soort bestandsformaat op de dvd,soorten compressie voor de audio en video,ondertitels,speciale effecten enz enz Dat betekent dat er welliswaar enige variatie mogelijk is maar praktisch gezien is een video dvd (PAL voor europa) eigenlijk bijna altijd hetzelfde en iig in de resolutie word niet veel gevarieerd, die is voor europa 720x576, hoger kan niet ,lager wel. Dan zou je zeggen, mooi, als ik dus mpeg2 video in 720x576 op een dvd gooi heb ik een video-dvd maar zelfs dat is het nog niet. De video-dvd moet geheel volgens protocol gemaakt en gebrand worden , vandaar dat de meeste brandprogrammas de specifieke optie hebben om een "video-dvd" te maken. Anders word het dus als je gewoon wat video op een "data-dvd" brand, dat blijft een data-dvd en zal nooit een video-dvd worden. het verwarrende is dat moderne dvd spelers vaak ook een data-dvd kunnen afspelen waar video op staat. Die video mag dan bv divx-avi zijn of mpeg1 of mpeg2, dergelijke dvd spelers zijn eigenlijk een soort mini-pc in een mooi luxe kastje met eenvoudige bediening en het maakt dan vaak niet uit wat je zo'n apparaat voert; hij kan het allemaal afspelen. De dvd die ik bedoel met daarop AVCHD materiaal is geen video-dvd en zal dat dus ook nooit worden en als je zo'n dvd wilt maken moet je dus ook niet de "video-dvd" optie van je brandprogramma gebruiken. Je zou het een "mini-bluray-disc" kunnen noemen, de "officieuze" naam is avchd-disc. Ook voor het maken van een dergelijke dvd zijn regels en die moeten stipt gevolgd worden anders zal het ding niet afspelen in een bluray speler. je zult dus in je videobewerkingsprogramma op zoek moeten gaan naar de mogelijkheid voor export naar AVCHD. De resulterende avchd-dvd kan afgespeeld worden in de meeste blurayspelers maar NIET in een gewone dvd speler, dat is ook logisch want een gewone dvd speler kan sowiezo niet omgaan met de hogere resolutie laat staan met de gebruikte videocodering. Veel bluray spelers kunnen ook van usb stick of geheugenkaartje spelen en dat is wat de industrie eigenlijk het liefst ziet, de optie om een avchd-dvd te maken word door de industrie het liefst niet genoemd; de dvd is een "ouderwets" formaat, de beveiliging is al heel lang gekraakt en dus ziet de industrie liever vandaag dan morgen dat de dvd word opgedoekt. Wat betreft codering; een video-dvd kan mpeg1 of mpeg2 video bevatten, een bluray of avchd disc/kaartje/stick kan mpeg2,mpeg4-H264 of VC-1 codering bevatten. Mpeg2 is het minst efficiënt, dat wil zeggen dat met mpeg2 de bestanden het grootst worden, mpeg4-H264 en VC-1 is veel efficienter en dus worden daarmee de bestanden veel kleiner. Maar: mpeg4-H264 en VC-1 vereisen een flink potente pc om soepel af te spelen ,zeker met 1080P resolutie en ook het maken(coderen) van de bestanden vereist flink veel rekenkracht, als je niet een eeuwigheid wilt wachten op je video is een dualcore op 2,6 Ghz zeker aan te raden als minimum. Sommige video kaarten kunnen een belangrijk deel van de decodering bij het afspelen overnemen en zo de cpu ontlasten waardoor je makkelijker een soepel spelende video krijgt, om dat voor elkaar te krijgen moet de videokaart van een bepaald type zijn en moet mogelijk het eea extra geïnstalleerd worden buiten de standaard video driver. Als je last hebt van stotterende weergave van een zelf gemaakte HD-video is het zaak eerst te achterhalen wat er aan de hand is: is de video niet goed gemaakt of komt het stotteren door een probleem bij het afspelen. Doorgaans ligt het probleem bij het afspelen, vooral de combinatie van maximale resolutie (1080P)+ maximale bitrate(kwaliteit) is zwaar belastend en als dan ook nog gekozen word voor 50 frames per seconde ipv de standaard 25 kan dat stotteren opleveren. De meest makkelijke manier is om de video te testen in een bluray speler, die moet de video goed kunnen afspelen, als dat niet het geval is is er wellicht wat fout gegaan tijdens productie. Een nog steeds veel gemaakte fout is conversie van NTSC naar PAL of andersom, dus van 30/60 frames per seconde naar 25/50 of andersom; je moet niet sleutelen aan de framerate dat levert altijd schokkerige video op. Speciale vermelding daarbij is voor die camcorders die in 1080-24P op kunnen nemen, dat is dus 24 frames per seconde----> die moet je dus ook bewerken en uitvoeren op 24 frames per seconde, let daar op bij het aanmaken van je project! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2011 Hartelijk dank voor deze uitgebreide begrijpbare info. Had dus een aantal korte M2TS bestanden in CS4 geïmparteerd en daarvan een MP4 gemaakt. Door lage(re) bitrate te kiezen geen stotteren meer. Had in CS4 Adobe Encore nog niet opgenomen en heb dat nu gedaan om eventueel via die weg DVD te maken. Ellende!!! M2TS bestanden worden niet meer herkend en bij het maken van een nieuwe project kan ik alleen maar kiezen uit DV, HDV is weg... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2011 Even een aanvulling. Systeemherstel gaf geen verbetering, maar ik had van te voren met Acronis een image gemaakt op een externe HD. Deze teruggezet en CS4 herkent m2ts bestanden en HDV weer... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 5 maart 2011 Zelf heb ik Premiere Pro cs5 en liep met avchd ook tegen het schokkerige probleem aan. Dus heb ik eerst het materiaal rechtstreeks van de camera op mijn plasma scherm gekeken en was het probleem er niet. Nu blijkt dat de standaard instellingen van premiere niet optimaal zijn. na daar mee gerommeld te hebben was het wel goed, nadeel dat het renderen een stuk langer duurde. Maar dat is zeker de moeite waard de schokken waren zo goed als weg. Cs4 zal waarschijnlijk ongeveer dezelfde opties hebben. Hier de instellingen die ik gebruik (je kan ze opslaan als eigen preset) H.264: tabblad Video- Level 5.1 ipv 4.2 render at maximum depth aan VBR2 ipv VBR1 CBR gaf ook een veel beter resultaat Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 5 maart 2011 Dank voor de instellingen. Ga ik zeker even proberen. Originele m2ts bestanden zijn inderdaa niet schokkerig. Straks eerst even een BlueRay brander kopen en inbouwen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 5 maart 2011 Nog een vraag aan JBGTEG. Heb met andere instellingen nu een MP4 bestand dat er goed uitziet. Vraag is nu hoe maak ik hiervan een Blue ray disc? Voorheen maakte ik van mijn montage m2v-bestanden en hiervan kan ik met DVD-LAB goede DVD's maken. Tracht met Nero 9 een Blue Ray te maken van een M2TS-bestand van bijna 400 MB, maar dit lukt niet. Enige suggestie? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 6 maart 2011 In mijn CS5 production suite zit adobe encore en daarbrand ik mee. van de file kan ik een Bluray of een DVd maken (als het niet te groot is) Soms maak ik ze met Power2Go die bij mij BR brander zat. Als ik daar een gewone data disc van maak kan ik die afspelen in mijn LG bd550 Blu ray speler. Die Lg heb ik net nieuw en die speelt wel heel veel af. Bij een kennis met een Sony kan ik die files niet afspelen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 6 maart 2011 Dat is nou net een probleem bij mij. Als Encore is geïnstalleerd, dan worden M2TS bestanden niet herkend door Adobe... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 6 maart 2011 Ik heb ook VLC player geinstalleerd misschien helpt dat met codecs Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 6 maart 2011 Heb Nero er even afgegooid en installeer nu de Power CD die bij de LG Blue Ray brander is geleverd. Kijken of dit beter gaat. Wat betreft Blue Ray speler, ik heb de LG BD570 op mijn lijstje staan om te kopen... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 6 maart 2011 Branden met Power2Go is gelukt. MP4-bestand van slechts bijna 400 MB wordt afgespeeld, alleen schokkerig. Afspelen van de HD van hetzelfde bestand geeft geen schokkerige beelden. Wat ik me afvraag is of een Blue Ray disk als film een soortgelijke bestandsindeling heeft als een video-dvd (vob-bestanden etc) of dat het gewoon een MP4 of i.d. is. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen