Ga naar inhoud

Wat houd ik aan HD-kwaliteit over?

Aanbevolen berichten

Mijn videoproducties waren tot voor kort goed. Sinds ik een full HD-tv heb is hetzelfde beeldmateriaal ineens een stuk minder. Ik overweeg om een full hd-camera aan te schaffen, maar ik heb geen blueray brander/speler. Hier komt de vraag: als ik een full hd-camera koop, het materiaal verwerk via een standaard dvd-brander en afspeel via een standaard dvd-player heb ik dan toch een kwalitatief beter beeld op de tv of schiet ik er niets mee op? Het liefst zou ik en stukje footage willen hebben om te experimenteren.
Link naar reactie
Beste Wim, Met wat voor apparatuur schiet je momenteel je video's? Als je uiteindelijke product altijd op DVD is, dan zal het enige verschil zitten in de eigenschappen van de camera (bijvoorbeeld hoe de camera met veel/weinig licht omgaat of hoe kleuren er uiteindelijk uit komen). De resolutie van DVD zal altijd opgeblazen moeten worden om het formaat van je full HD tv te kunnen vullen. Ik denk dus dat als je in HD gaat filmen, maar dit terugbrengt naar DVD, je kwaliteit overeen zal blijven komen met je huidige kwaliteit. Ik heb zelf sinds kort een JVC GZ-HD7 en ben daar ook wat mee aan het experimenteren (HD is voor mij ook nieuw). Als je wilt kan ik je wel een klein stukje video sturen waarmee je kunt experimenteren.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Je voorgestelde methode zal niets of niet veel verbeteren aan de weergave, de hdtv camera kan wellicht een betere algehele beeldkwaliteit leveren dan je oude palcamera en derhalve zal de gewone pal-dvd die je dan daar van maakt wellicht ietsje beter uitpakken maar veel zal het niet schelen, de pal resolutie van de gewone dvd staat nu eenmaal vast en blijft hetzelfde (720x576) Je probleem dat je "oude" opnames er op de nieuwe tv "minder" uit zien komt omdat de nieuwe HD-tv de oude pal opnames moet opschalen naar de hogere hdtv resolutie en niet iedere tv doet dat even goed.... PAL opnames zijn 720x576 en hdtv is doorgaans 1280x720 of hoger. De pal resolutie zal dus in de lengte en breedte moeten worden opgerekt om weer een volledig gevuld beeldscherm te krijgen en dat oprekken (scalen) kost doorgaans wat kwaliteit alhoewel dat niet hoeft, het kan zelfs beter worden. Of en hoeveel de kwaliteit achteruit(of vooruit) gaat hangt af van de scale-chip in de tv, erg goede tv's hebben een zogeheten "Faroudja chip" die dan ook meteen het de-interlacen voor zijn rekening neemt. Tv's , dvd spelers en ook beamers met een faroudja chip zijn doorgaans behoorlijk aan de prijs. Je zult na een aantal testjes waarschijnlijk kunnen concluderen dat ongeacht wat je de tv aanvoert (probeer je dv camera eens)gewone pal opnames er niet zo goed uit zien. je zou het boekje van de tv eens goed kunnen doorspitten, sommige tv's hebben wat mogelijkheden om de weergave van lagere resolutie materiaal te "verbeteren". dat is dan meestal toch ook weer een compromis tussen kwaliteit en snelheid (zachte vloeiende beelden of scherpe onregelmatige beelden) maar het kan helpen je hier wat in te verdiepen. Mocht je de overstap naar bluray enzo willen maken dan is het goed om te bedenken hoe je dan toch je oude dvd's goed kan afspelen. De tv heb je al dus die inruilen voor een betere is (denk ik?) geen optie maar de bluray speler die je dan gaat kopen kan ook je oude dvd's afspelen en die bluray speler kan soms ook het oude pal materiaal opschalen ipv dat je het door de tv laat doen. Of/hoe de bluray speler je oude pal dvd's kan opschalen hangt af van het merk en type, je zou dus dan voor de aanschaf van de speler iig met een paar gewone dvd's naar de winkel moeten gaan om te kijken hoe goed dat apparaat het doet. Je zult de verkoper in de winkel dan moeten uitleggen dat je het opschalen expliciet door de speler wilt laten doen en niet door de tv.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...