anoniem Geplaatst: 18 juli 2008 Delen Geplaatst: 18 juli 2008 Goedenavond allemaal, Mijn schoonmoeder heeft mij gevraagd een videobewerkings PC uit te zoeken / samen te stellen voor tussen de 1000 en 2000 euro (dat is in ieder geval een lekker ruime marge). Zij is bijna dagelijks bezig met video-/fotobewerking en heeft nu een Aldi-PC van zo'n 4 a 5 jaar geleden. Ik ben niet van plan om hem zelf samen te bouwen, dus zoek iets waar een kant en klaar systeem beschikbaar is of waar je hem kan laten samenbouwen. Ik had wel een en ander in gedachte en heb wat adviezen van collega's gekregen, maar de precieze uitwerking heb ik graag wat hulp bij nodig. Wie kan mij aangeven welke configuratie (Regio Den Haag / Rotterdam) ik waar kan bestellen / kopen? Hieronder wat items / adviezen waar ik mee in gedachte loop: - behuizing / voeding, geen flauw idee.. - 1 kleinere harddisk voor besturingssyteem - 1 grotere harddisk voor data opslag en 1 externe voor back-up - snelle dualcore processor (het schijnt dat niet elke software een quadcore gebruikt?) - maximaal (4 gig?) geheugen - goede koelers - 22"breedbeeld scherm - dvd brander - ingangen op moederbord, minimaal fire wire, aantal x usb, wat nog meer - grafische kaart, ik heb begrepen dat je geen superkaart nodig hebt voor videobewerking - wat nog meer, ben ik iets vergeten. Wie kan mij een eindje op weg helpen? bedankt, ook namens mijn schoonmoeder. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 18 juli 2008 Je bent redelijk goed voorgelicht, maar toch een paar opmerkingen: [quote:355ea587fe="ovdeijk"]- 1 kleinere harddisk voor besturingssyteem - 1 grotere harddisk voor data opslag en 1 externe voor back-up[/quote:355ea587fe]Tegenwoordig zijn snelle, grote harddisks zo voordelig geworden dat je gewoon 2 x 1TB Samsung F1's kunt nemen. [quote:355ea587fe="ovdeijk"]- snelle dualcore processor (het schijnt dat niet elke software een quadcore gebruikt?)[/quote:355ea587fe]Videobewerking is nou juist een proces waarbij je de kracht van quad core kunt zien, omdat dat een vrij recht-toe-recht-aan bewerking is (i.t.t. bijv. games). Ik zou dus juist wel quad core nemen. [quote:355ea587fe="ovdeijk"]- goede koelers[/quote:355ea587fe]Neem als behuizing en voeding de Antec Sonata III, en je hebt een ultrastille kast waar al de nodige koelers in zitten. Voor de CPU zou je een Scythe koeler kunnen nemen, ook ultrastil en goed. [quote:355ea587fe="ovdeijk"]- wat nog meer, ben ik iets vergeten.[/quote:355ea587fe]Vista 64-bit licentie? En een card reader is ook wel handig. Hieronder een opzetje van www.4launch.nl , is weliswaar een shop uit Eindhoven, maar je zou met dit opzetje natuurlijk ook langs een shop in de buurt kunnen gaan. Ben je waarschijnlijk wel duurder uit. [URL=http://imageshack.us][img:355ea587fe]http://img244.imageshack.us/img244/3606/4launchwm5.jpg[/img:355ea587fe][/URL] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 18 juli 2008 Obi-wan-kenobi, Ik heb ergens gelezen dat je je besturings systeem en software apart moet zetten omdat je anders kans hebt bij het binnenhalen van een film vanaf je videocamera op "missende frames" wanneer windows de harddisk waarop je aan het opnemen bent zou aanspreken? Is het zo dat elke videobewerkings-software de quadcore volledig benut? De 4e regel (voor €94.50) wat is dat? Is dat het moederbord met onboard audio? Zitten daaar dan de firewire en usb aansluitingen op? En een Ai, inderdaad, besturingssysteem vergeten. Thanx. grt. Olaf Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 18 juli 2008 [quote:8194f7afaf="ovdeijk"]Ik heb ergens gelezen dat je je besturings systeem en software apart moet zetten omdat je anders kans hebt bij het binnenhalen van een film vanaf je videocamera op "missende frames" wanneer windows de harddisk waarop je aan het opnemen bent zou aanspreken?[/quote:8194f7afaf]Was 5 jaar geleden misschien zo, maar nu hebben moderne systemen daar echt geen last meer van ... [quote:8194f7afaf="ovdeijk"]Is het zo dat elke videobewerkings-software de quadcore volledig benut?[/quote:8194f7afaf]Ze hebben er allemaal veel baat bij, volledig benutten zou ik niet zeggen. [quote:8194f7afaf="ovdeijk"]De 4e regel (voor €94.50) wat is dat? Is dat het moederbord met onboard audio? Zitten daaar dan de firewire en usb aansluitingen op?[/quote:8194f7afaf]Zie specificaties hier: http://www.asus.com/products.aspx?modelmenu=2&model=2164&l1=3&l2=11&l3=709&l4=0 Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen