anoniem Geplaatst: 14 juni 2008 Delen Geplaatst: 14 juni 2008 Ik heb een DVD (VIDEO_TS folder, 7 VOB bestanden) die in een standalone DVD speler ten onrechte op m'n LCD TV beeld produceert in een 4:3 ratio. Het is duidelijk de foute ratio, het beeld is helemaal platgedrukt. Als ik de DVD op m'n computer afspeel met VLC Player blijkt de juiste beeldratio veeleer 22,1:10 te zijn. Ik kan natuurlijk makkelijk de instelling van de TV (standaard 4:3 omdat ik een bloedhekel heb aan de tegenwoordig helaas steeds meer ingeburgerde ten onrechte uitgerekte TV beelden) zo veranderen dat het beeld opgerekt wordt tot 16:9, maar dan nog is het beeld eigenlijk nog niet ver genoeg opgerekt, en dus nog steeds misvormd (zij het minder dan bij een 4:3 beeldverhouding). Liever corrigeer ik de DVD zelf, als dat mogelijk is. Ik ken conversieprogramma's die de beeldratio kunnen veranderen (zoals DVD Rebuilder), maar die programma's bieden alleen maar de keuze tussen 4:3 en 16:9, terwijl ik in beginsel, als ik een voldoende flexibel programma kan vinden, 22,1:10 prefereer. En ik heb me laten vertellen dat er ook nog een risico is dat 4:3 geconverteerd wordt naar 16:9 door gewoon boven en onder een stuk van het beeld weg te halen, en niet zoals ik wil het volledige beeld naar het andere formaat op te rekken. Kan iemand mij hier verder mee helpen? Alvast bedankt! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 14 juni 2008 Het "oprek" mechanisme op dvd's kent geen 2.35:1 of 22.1:10 zoals jij het noemt. dvd resolutie is 720x576 en das 5:4 Dat kan opgerekt worden tot 4:3 of 16:9. 2.35:1 is 16:9 met twee zwarte balken. 2,35:1 is dus bedrog aangezien het beeld wel breder oogt maar in werkelijkheid zit je naar minder resolutie te kijken aangezien er in de 720x576 een aantal beeldlijnen zwart worden gemaakt. Er blijft zo van de , toch al niet zo hoge, 576 verticale resolutie effectief niet meer dan 406 beeldlijnen over. 406 verticale resolutie is een pietsje beter dan VideoCD/VHS 2.35:1 is een gevolg van de oude bioscoopfilms in Panavision die nog zelfs iets breder waren. Om deze in "volledige kwaliteit" op dvd te kunnen zetten wordt de zeer brede film geplakt in een venster met 16:9 verhouding en uiteraard betekent dat er onder en boven een zwarte balk ontstaat. vervolgens wordt de film in de breedte in elkaar gedrukt tot de 720x576 resolutie met 1.25:1 verhouding Totaal onzinnig; aan de uiterste randen van zo'n bioscoop beeld gebeurt meestal niet veel intressants. Men zou dus beter wat van de zijkanten van het bioscoop beeld kunnen afknippen zodat je iig een geheel gevuld 16:9 beeld hebt. Die films werden verkocht als zijnde "luxe uitvoering" met de kreet "anamorph"- widescreen oid en aangezien dat beter verkoopt is menb hetzelfde ook gaan toepassen op andere bioscoopfilm dvd's die geeneens 2.35:1 zijn. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 15 juni 2008 Dank je wel voor je reactie! Een deel van wat je zegt kan ik helaas niet helemaal volgen, een deel wel. In mijn geval (probleem) gaat het echter echt om het verder oprekken (en niet afsnijden dus) van een 4:3 beeld dan tot 16:9, en wel tot 2,21:1, of van mijn part 2,35:1 en dus zeker niet om het afsnijden van een stuk van de boven- en onderkant van het oorspronkelijke beeld. Simpel: ik kijk naar het beeld dat op m'n PC scherm verschijnt als ik VLC Player gebruik, en 4:3 is belachelijk sterk links en rechts ingedrukt, 16:9 is beter, maar nog steeds links en rechts iets ingedrukt, en 2,21:1 (een optie die VLC om de een of andere reden biedt) produceert een beeld dat voor mijn gevoel redelijk normaal oogt: meer natuurlijke, rondere gezichten bijvoorbeeld, zoals ze in het werkelijke leven ook zijn. En VLC player rekt echt de beelden op en snijdt niets af! 2,21:1 is dan zeker geen bedrog, VLC player geeft in dat geval niet minder resolutie zoals je stelt. Dus nogmaals de vraag: wie kan me met dit probleem verder helpen??? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 15 juni 2008 Ik vrees dat je de materie totaal niet begrijpt. Ik heb hierover ooit een uitbundig stuk in de readme/FAQ ( [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=128786]klik[/url] )op het multimedia forum geschreven maar helaas zijn de bijbehorende plaatjes welke op mijn homesite stonden weggeraakt door een fout van mijn provider en ik kan niet de puf vinden om al dat werk weer opnieuw te gaan doen. Het verhaal staat er nog steeds maar ik kan me voorstellen dat het zonder de plaatjes niet goed te begrijpen is. De hele materie is sowieso niet erg makkelijk te begrijpen, het is complexe shit die op verschillende manieren kan worden toegepast en daar bovenop kan het aanpassen van de aspect ratio op drie manieren worden geregeld : op het dvd schijfje, op je dvd speler en op de tv(als het een breedbeeld tv is) Als in 1 van die drie mogelijkheden een verkeerde keuze gemaakt wordt is er het risico dat je het niet meer goed krijgt door aan 1 van de andere twee te gaan verstellen. Op een computer is dat allemaal anders aangezien je op een pc de beeldinhoud alle kanten op kunt verschalen,op rekken enz enz en dus is het altijd zo te krijgen dat het er goed uit ziet. Een DVD kent maar 1 resolutie en dat is 720x576, iets anders is er niet. Als je dus 1 beeld uit een dvd zou halen zie je altijd een plaatje in die resolutie. Om het dvd beeld goed weer te kunnen geven met de correcte aspect ratio van verschillende soorten bronbestanden is er een oprekmechanisme in de dvd speler die het beeld kan oprekken naar twee verschillende beeldverhoudingen. Dat is 4:3 en 16:9, bij weergave van 5:4 materiaal (DV camcorder materiaal)wordt er niets opgerekt. De dvd speler weet hoeveel het beeldmateriaal moet worden opgerekt aan de hand van een "vlaggetje" welke aan de video hangt en er tijdens productie van de dvd aan de video wordt geplakt. Dat vlaggetje is er dus in 3 soorten: rek niets op(5:4), rek een klein beetje op(4:3) en rek een flink stuk op (16:9). Om dat geheel goed te laten werken moet dus bij het maken van de dvd het videomateriaal behandelt worden om de verhouding goed uit te laten komen en er moet aan de video een vlaggetje worden gehangen. Een 16:9 film die op een dvd wordt geplaatst moet dus in de breedte een flink stuk in elkaar worden geperst om toch in de 720x576 resolutie te passen en er wordt ook een 16:9 vlaggetje aan de video gehangen. Als je dus 1 plaatje uit zo'n dvd zou halen dan zie je nog steeds een plaatje van 720x576 maar het beeldmateriaal is in de breedte sterk in elkaar gedrukt. Bij het afspelen herkent de dvd speler het 16:9 vlaggetje en rekt vervolgens bij afspelen de 720x576 beeldinhoud weer op in de breedte zodat het correct wordt weergegeven op een [u:a91634d686]breedbeeld TV[/u:a91634d686] Zou je dergelijk beeldmateriaal op een gewone ouderwetse 4:3 tv willen weergeven dan zijn er een paar mogelijkheden die je dvd speler en kan toepassen: het materiaal wordt opgerekt tot 16:9 maar dan valt er in de breedte uiteraard een stuk van het beeld weg omdat de tv maar 4:3 is. Dat heet "pan and scan" Of: de gehele beeldinhoud wordt eerst opgerekt in de breedte zodat de beeldverhouding klopt en vervolgens wordt het totale breedbeeld verkleint totdat het wel in de breedte past. Je krijgt dan uiteraard onder en boven je beeld een zwarte balk. Dat heet resize to fit. Dan als laatste kan de dvd speler ook nog de optie "scale to fit 16:9" en "scale to fit 4:3" aanbieden waarbij de 720x576 passend gemaakt wordt voor een 16:9 of 4:3 scherm, de beeldinhoud van de dvd in 720x576 wordt dan in alle richtingen verschaald zodat deze exact passend is op een 16:9 of 4:3 tv. Deze laatste optie is er bijgekomen met de komst van spelers die ook divx ed kunnen afspelen waarbij het aspect ratio verhaal helemaal een nachtmerrie is. Er volgt meer maar eerst dit: Is dit te begrijpen? En : wat voor TV heb je, een breedbeeld of gewoon 4:3? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 16 juni 2008 Wow, dat is nog eens een uitgebreid antwoord! Waarvoor natuurlijk m'n oprechte dank, dat je daar de moeite voor wilt nemen. Om met je vragen te beginnen: ik heb een LCD breedbeeld TV die standaard op 4:3 beeldverhouding ingesteld staat (zie mijn eerste post). Als er breedbeeld ("wide") input is, wordt dat echter wel herkend en schakelt de TV automatisch over naar 16:9. De DVD speler staat op standaard output 16:9 LCD. Het is mij door je reactie duidelijk dat de DVD waar we het hier over hebben het verkeerde vlaggetje heeft meegekregen: 4:3 waar het 16:9 zou moeten zijn. Dat kan ik op zich denk ik wel veranderen met PGCEdit. Mijn punt is dat ik met dat andere vlaggetje eigenlijk nog niet tevreden ben, omdat het beeld er dan nog steeds misvormd uit ziet, zij het minder erg natuurlijk. Je schrijft "Op een computer is dat allemaal anders aangezien je op een pc de beeldinhoud alle kanten op kunt verschalen,op rekken enz enz en dus is het altijd zo te krijgen dat het er goed uit ziet." Wat ik dus zoek is een programma dat dat misvormde beeld van de DVD kan veranderen (op dezelfde manier dat VLC Player het doet om het er goed uit te laten zien) tot dat goed uitziende beeld dat ik al op m'n PC te zien kan krijgen. Zoals ik al schreef, ik heb de DVD al als bestand op m'n PC staan. En als ik dat bestand kan hercoderen, dan kan ik er ook een nieuwe (goede) DVD van maken. Inmiddels heeft een vriend me overigens al attent gemaakt op MPEG Video Wizard DVD, waar een optie in schijnt te zitten om de beeldratio te wijzigen in 2,21:1. Dat ga ik proberen! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 17 juni 2008 Ok, probeer eerst dat maar wellicht dat het je bied wat je zoekt. Je zult er wel over na moeten denken wat je wilt; 2.35:1 weergeven op een 16:9 tv betekent de volgende opties: Het beeld past geheel over de breedte en de beeldverhouding is correct maar je krijgt onder en boven een zwarte balk. Het beeld past geheel in de hoogte en de beeldverhouding is correct maar dan moeten er aan de zijkanten een stuk van het beeld wegvallen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 23 juni 2008 Dank voor je adviezen! Ik wil het eerste: het volledige beeld over de volle breedte van het scherm met onder en boven een zwarte balk - onvermijdelijk omdat 22,1:10 een stuk "breder" is dan 16:9. DVD Rebuilder Pro maakt, zoals ik al vreesde, inderdaad van 4:3 16:9 door boven en onder een stuk van het beeld weg te halen. Dat is dus niet de bedoeling, en jammer dat zo'n verder uitstekend programma dat zo (te) simpel doet ... Ik heb nu ook MPEG Video Wizard DVD geprobeerd, en dat programma kan echt de verhoudingen veranderen zonder dat er minder van het beeld te zien valt. Maar ik ben niet echt tevreden over de kwaliteit van de hercodering - waar DVD Rebuilder al gauw een dik uur over de hercodering doet (met CCE SP 2 pass) doet MPEG Video Wizard het in 10 minuten ... Dus ik blijf zoeken naar een betere manier om m'n doel te bereiken! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2008 D.m.v. IFOEdit kun je de ratio aanpassen zonder de DVD opnieuw te hoeven coderen. Het is lang geleden dat ik het gebruikt heb, maar volgens mij kun je gewoon zelf een getal invullen. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen