Ga naar inhoud

Back Up van video-films

Aanbevolen berichten

Beste, Ik zou mijn video-films willen Back Uppen op een externe HDD teneinde ze te beveiliging en de bandjes te hergebruiken. Er is de mogelijkheid op een externe HDD (500 MB of 1TB) Er is de mogelijkheid op de NAS server Heeft er iemand hier ervaring mee. Het gaat er voor mij enkel en alleen om de Back Up totdat ik de tijd vindt om ze te monteren. Ik ben de alleengebruiken van 1 PC. Dank FlamingoGent :o
Link naar reactie
Beste, Hartelijk dank beiden. Maar welk een tegenstrijdige antwoorden bekomt men toch wanneer men even rondvraagt. :roll: 1. Video-bandjes kleven aan elkaar wanneer ze meer dan 3 jaren niet zijn gebruikt, gespoelt, bewerkt. 2. De houdbaarheid kan op niet tegen een vast medium. En hierover zijn de meningen weer verdeeld : 3. Behouden op DVD's heeft geen zin want deze zouden na 5 jaren moeilijkheden kunnen vertonen bij het afspelen ervan. 4. Een HDD heeft dan de mogelijkheid van een crash, hetgeen bij externe meer zou voorkomen dan bij ingebouwde. Het gaat er mij enkel en alleen om van zowel mijn basis-bandjes als mijn afgewerkte produkten veilig te BackUppen, wanneer er een volledig afgewerkte DVD zou crashen of geschonden worden. FlamingoGent :o
Link naar reactie
Ik heb al eerder een betoog gehouden voor tape maar kan het niet meer terug vinden :cry: , dus nog maar een keer getypt. Je moet nadenken over de gebruikt techniek en welke consequentie daaran vastzit bij uitval. Digitale media welke werken met een index systeem hebben een reeel risico: als de index beschadigt raakt kun je de achterliggende gegevens niet meer 1-2-3 benaderen. als het apparaat dan ook nog autonoom functioneert, dat wil zeggen dat alle indexering in het apparaat zelf gebeurt en het apparaat niet of moeilijk te forceren is tot het lezen van de foute data dan ben je uitpraat. Zoals bv de dvd of cd lezer: als het ding slecht leesbare data tegenkomt stopt hij er mee en kun je verder uit lezen wel vergeten. De meeste mensen kennen de niet-meer-leesbare cd,dvd of gecrashte HD ondertussen wel dus ik hoef je denk ik niet uit te leggen welk risico je neemt met cd's-dvd's en harde schijven; verlies betekent daadwerkelijk volledig verlies van alle data. Tape is een linear medium zonder index; je kunt op elk gewenst moment in een tape gaan lezen en de video data er uit trekken. Als er een slecht stuk zou zijn zou je dat zelfs eruit kunnen knippen en nog steeds kunnen redden wat wel ok is, geen prettig vooruitzicht maar iets is beter dan niets.... DV-tape heeft wel een mechanisme welke de lezer laat afslaan als de data te erg verkreukelt is maar dan moet het wel heel erg gesteld zijn. Een normaal bewaarde tape, in een cv verwarmt huis, in het originele doosje rechtopstaand in een donkere kast, ver weg van magnetsiche bronnen, overleeft met gemak 15 a 20 jaar en dan druk ik me voorzichtig uit. Ik heb nog V2000 en betamax banden uit begin jaren 80 waar eigenlijk niet veel aan mankeert, nog steeds een goede beeldkwaliteit en niets aan degradatie van de tapedrager zelf zichtbaar of merkbaar. Das meer dan 25 jaar oud spul ( met tape kwaliteit van 25 jaar geleden---> BasF Ferrochrome)waarvan vele jaren in een ongestookte garage zijn geweest en het zijn banden waarop een aantal jaren dagelijks werd opgenomen en weer gewist. DV-tape is full-metal tape(opgedampt metaal) en vele malen beter,gladder,sterker en stabieler dan de ouderwetse ferrochrome(gemalen roest) of chromedioxide(gemalen chroomoxide) tape waarbij de magnetische deeltjes op de drager werden "geplakt". Daarbij is ook de drager altijd van een hele hoge kwaliteit polyesther terwijl dat in de beta-vhs-2000 jaren ook niet altijd zo was. Verkleven van tape zou wel kunnen maar ik heb het nog nooit gezien, het zou worden veroorzaakt door het (droge) smeermiddel welke op tape wordt aangebracht. Het smeermiddel is om glijweerstand te verlagen en koppen slijtage te beperken. Het verhaal zegt dat verschillende fabrikanten verschillende soorten smeermiddel gebruiken en als je verschillende merken tapes door elkaar gebruikt kunnen die smeemiddelen met elkaar gaan reageren. Klinkt logisch en is niet helemaal ondenkbaar. Als je dan dus de ultime stap zou willen maken dan gebruik je alleen bandjes van 1 merk. verdere tips: de LP (longplay) stand op dv recorders en camcorders is niet aan te raden als je gaat voor archivering. De video is exact dezelfde kwaliteit als van de gewone SP stand (standard play) maar de tape draait langzamer en dus wordt de data dichter op elkaar weggeschreven. Omdat de data dichter op elkaar staat is verlies eerder te verwachten/de kans op verlies neemt toe. Opnames maken op LP is dus wel te doen als je daarna maar de video kopiert naar een tape in SP mode. Je hebt daarvoor wel een camcorder met dv-in en een pc nodig. Hetzelfde geld voor de welliswaar zeldzame maar weldegelijk bestaande 80 minuten tapes( 120 minuten in LP mode): niet doen voor archivering. En dan nog hergebruik van tapes: tape slijt in gebruik en alleen daarom al is het niet aan te raden om tapes waarop veelvuldig is opgenomen en gewist archiefmateriaal te bewaren. De betere en ook makkelijke methode: opnames maken op een aantal 80 minuten tapes in LP stand(=120 min per tape), naar de pc kopieren, grofweg edditten(mislukte opanmes verwijderen), wegschrijven naar archief tape van 60 minuten in SP mode, de 80 minuten opname tapes kun je dan weer hergebruiken.
Link naar reactie
Beste Rwilligen, Zeer hartelijk dank voor uw uitgebreide Info. Is zeer leerrijk. Ondertussen heb ik nog het een en ander vernomen in verband met de opslagmedia. Ik heb dan ook besloten van mijn "bandjes" te behouden ! :? Maar inpikkend op Uw betoog over LP en SP opnames heb ik nog de volgende vraag : *** Ik bezit 2 Panasonic-toestellen met HDD en DVD. Hier heb ik de mogelijkheid van op te nemen in EP - LP - SP - XP. *** Maar wanneer men een montage op PC laat branden op een DVD heeft men NIET te mogelijkheid om een SNELHEID te selekteren ! Op welke snelheid wordt de montage dan opgenomen op de DVD ? FlamingoGent :o
Link naar reactie
Bij dvd en HDD opnames is het woord "snelheid" eigenlijk niet op zijn plaats. Het verschil tussen EP - LP - SP - XP bij dvd en hdd opnames komt voort uit verschillende datarates waarop de video wordt gecodeerd. Die verschillende datarates (de hoeveelheid data die wordt gebruikt om 1 sec video op te slaan) resulteren in verschillende hoeveelheden video die je op 1 dvd kan opslaan. In tegenstelling tot DV-tape heeft die datarate instelling wel invloed op de kwaliteit; hoe meer video je op een dvd propt des te slechter wordt de kwaliteit. Bij de eerste verlengingsstap van Xp naar SP hoef je daar nog niet veel van te merken maar bij de laagste EP instelling is dat doorgaans goed zichtbaar. De EP instelling van de meeste dvd recorders komt ongeveer overeen met goedkope vhs kwaliteit. Bij het maken van een dvd op de computer is het niet anders al wil de mogelijkheid om deze instelling te maken wel eens verborgen zitten of een andere naam hebben nl; videokwaliteit "goed" ,"beter" ,"best" of iets dergelijks. De andere mogelijkheid is dat het bewerkingsprogramma ongeacht de lengte van je video deze altijd dusdanig in elkaar perst dat deze op 1 dvd past. Sleep je 1 uur video naar de tijdlijn dan krijg je zeer goede kwaliteit op je dvd (XP), sleep je 6 uur video naar de tijdlijn dan krijg je lage kwaliteit video (EP). De manual van je bewerkingsprogramma zal je zeer waarschijnlijk wel uitleggen welke methode gebruikt wordt en wat er aan te wijzigen is en hoe je dat moet doen. In de hoogst haalbare kwaliteit gaat er ruwweg 1 uur video op een enkel layer dvd (4.7 GB), de datarate is dan 8 Megabit per seconde. Ter vergelijking: werkelijk "ruwe" ongecomprimeerde video is een ontzagwekkende 250 megabit per seconde en wordt derhalve nagenoeg nergens gebruikt. DV video uit je camcorder heeft al compressie en castreerd deze 250 mbit/sec terug tot 25 Megabit per seconde. Bij een dvd wordt deze 25 mbit/sec nog verder terug gebracht tot 8 mbit/sec, of lager. Dat lees je goed: zelfs al neem je in de hoogste kwaliteit op met een dvd dan zit je nog steeds een factor 3 lager dan dv-tape. dat verschil is niet zichtbaar maar komt er wel uit als je gaat editten met de video, dvd video is dan dus al een factor 3 gedegradeert en die ga je na het editten weer opnieuw comprimeren---> compressie bovenop compressie bovenop compressie enz enz. Of in lekentaal: een kopie van een kopie van een kopie. Je video opnames op dv tape zijn dus in de, voor amateurs, hoogst haalbare kwaliteit, met een dvd hak je daar al behoorlijk wat vanaf. Een grafische voorstelling van de twee verschillende technieken die gebruikt worden op dv-tape en dvd om de speelduur te verlengen: Ruwe-video : 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16-17-18-19-20 dv-tape op SP: 1-2-3-4-6-7-8-9-11-12-13-14-16-17-18-19 Er is data verwijdert om het bestand kleiner te maken dv-tape op LP: [size=8:3db08c96f8]1-2-3-4-6-7-8-9-11-12-13-14-16-17-18-19[/size:3db08c96f8] De data verandert tov SP niet maar wordt gewoon dichter op elkaar weggeschreven. DVD op XP: 1-3-6-8-11-13-16-18 DVD op EP: 1-6-11-16
Link naar reactie
Beste Rwilligen, Hartelijk dank zeg voor de zeer uitgebreide info. Ik zal dit eens zeer grondig bestuderen. Want ik ben iemand die alles aanneem, maar toch in alles dieper wil ingaan voor het waarom ? - waar ? - waarvoor ? enz... En men vindt niet alles in die "boeken", ofwel is het te vaag ofwel is het te technisch. En dan moet men het nog toepassen op zijn eigen toestellen en uitvoeringen om het te begrijpen. Dank. FlamingoGent :o
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...