anoniem Geplaatst: 31 mei 2008 Delen Geplaatst: 31 mei 2008 ik wil graag mijn videocamera aansluiten op mijn laptop ( compaq C300 serie C350EA) maar ik heb ten eerste geen opening voor een gewone firewirekabel oid. Ten tweede heb ik ook nog eens geen plaats waar je zo'n kaart in kan doen geloof ik. Is er een manier waarop in toch mijn camera aan mn laptop kan verbinden zodat ik mn filmpjes erop kan zetten en bewerken? hoop dat iemand kan helpen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2008 Bizar dat die laptop dat niet heeft ... Er bestaan wel videocapture-mogelijkheden via USB, maar dan heb je wel enig kwaliteitsverlies omdat de signaaloverdracht via de analoge kabels gaat, bijv.: Digitus Video Grabber USB: http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=75247&GROEP_ID=564&TAB=specificaties Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2008 Verwijderd. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2008 [quote:8beea92990="KeesA"]Jouw model lappie heeft inderdaad geen uitbreidingskaartslot. Je kunt voor weinig geld een convertertje kopen dat van een USB poort een firewirepoort maakt. [url=http://www.koopje.nl/default.aspx?NavID=6&ProductID=641&Path=0-75-95-641&strDialog=PRODUCTDETAILS]Zoiets dus.[/url][/quote:8beea92990] hoe ernstig is die kwaliteitsverlies dan precies? wordt dat echt "lelijk" beeld zegmaar? Is dat trouwens zo'n ding waarmee je ook oude video's ed op je comp kunt zetten? en ook nog ff een vraagje over dat convertertje, werkt dat wel, want die man van de mediamarkt :P die zei dat je firewire niet kon omzetten als usb ofzo.. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2008 Sorry, heb m'n vorige reaktie verwijderd. Er zijn omzetters, wat daar de kwaliteit van is weet ik niet. Maar mijn getoonde voorbeeld was de goede niet. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2008 Da's geen USB/FireWire converter, da's een 6/4 pin FireWire converter! Edit: Lama ... :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2008 [quote:874a45c19c="Sophie88"]hoe ernstig is die kwaliteitsverlies dan precies? wordt dat echt "lelijk" beeld zegmaar? Is dat trouwens zo'n ding waarmee je ook oude video's ed op je comp kunt zetten?[/quote:874a45c19c]Nou, volgens mij is het best redelijk te doen als de processor van de laptop wel krachtig is, zit er een dual core in? En hoeveel geheugen? Zo'n capture geval via USB is in eerste instantie inderdaad bedoeld voor het digitaliseren van analoge video, zoals bijv. VHS-banden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2008 [quote:246a2cbe7f="Obi-wan-kenobi"][quote:246a2cbe7f="Sophie88"]hoe ernstig is die kwaliteitsverlies dan precies? wordt dat echt "lelijk" beeld zegmaar? Is dat trouwens zo'n ding waarmee je ook oude video's ed op je comp kunt zetten?[/quote:246a2cbe7f]Nou, volgens mij is het best redelijk te doen als de processor van de laptop wel krachtig is, zit er een dual core in? En hoeveel geheugen? Zo'n capture geval via USB is in eerste instantie inderdaad bedoeld voor het digitaliseren van analoge video, zoals bijv. VHS-banden.[/quote:246a2cbe7f] Processor: Intel Core Duo T2050 / 1.6 GHz Multi-Core Technology: Dual-Core Data Bus Speed: 533 MHz 120 gb geloof ik aan geheugen Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2008 [quote:5b28970573="Sophie88"]Processor: Intel Core Duo T2050 / 1.6 GHz 120 gb geloof ik aan geheugen[/quote:5b28970573]Ok, lijkt me een processor die krachtig genoeg is voor dergelijke capture. Die 120GB is de grootte van de harddisk, wat is de grootte van het werkgeheugen (ook wel het interne geheugen genoemd)? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2008 [quote:3094c98662="Obi-wan-kenobi"][quote:3094c98662="Sophie88"]Processor: Intel Core Duo T2050 / 1.6 GHz 120 gb geloof ik aan geheugen[/quote:3094c98662]Ok, lijkt me een processor die krachtig genoeg is voor dergelijke capture. Die 120GB is de grootte van de harddisk, wat is de grootte van het werkgeheugen (ook wel het interne geheugen genoemd)?[/quote:3094c98662] ik weet neit is dat hetzelfde als cache memory? Cache memory Type: L2 Cache Installed Size: 2 MB Ram Installed Size: 1 GB / 2 GB (max) Technology: DDR II SDRAM Form Factor: SO DIMM 200-pin Configuration Features: 2 x 512 MB geeeeen idee wat dit allemaal betekent Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2008 [quote:04b9679ec2="Sophie88"]Ram Installed Size: 1 GB / 2 GB (max) Configuration Features: 2 x 512 MB[/quote:04b9679ec2]Er zit dus 1GB intern geheugen in. Tegenwoordig is dat niet bijster veel ... draai je Windows XP of Vista? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2008 [quote:3331b40c2b="Obi-wan-kenobi"][quote:3331b40c2b="Sophie88"]Ram Installed Size: 1 GB / 2 GB (max) Configuration Features: 2 x 512 MB[/quote:3331b40c2b]Er zit dus 1GB intern geheugen in. Tegenwoordig is dat niet bijster veel ... draai je Windows XP of Vista?[/quote:3331b40c2b] XP Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2008 Dan zou je het best eens kunnen proberen met zo'n USB capture geval. Het alternatief is anders toch je videobewerking doen op een PC die wel een FireWire aansluiting heeft. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2008 snel even 1 gb ddr2 erbij kopen voor ong 20 tot 25 euro. gaat het laptopje echt als een speer werken... en volgens mij bestaan er wel omzettingsadapters voor firewire naar usb... is er voor de camera geen kabeltje naar usb te koop..? lijkt me makkelijker usb2 is snel genoeg!! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2008 [quote:2b3d6811c7="outlaw99"]snel even 1 gb ddr2 erbij kopen voor ong 20 tot 25 euro. gaat het laptopje echt als een speer werken[/quote:2b3d6811c7]Even 1GB erbij kopen gaat niet werken als er nu 2x512MB in zit. Verder zal de laptop onder XP niet direct veel sneller aanvoelen, maar het zal videobewerking inderdaad wel verkorten door er 2x1GB in te hebben in plaats van 2x512MB. [quote:2b3d6811c7="outlaw99"]en volgens mij bestaan er wel omzettingsadapters voor firewire naar usb[/quote:2b3d6811c7]Dat zou heel fijn zijn, maar ik ken ze niet. [quote:2b3d6811c7="outlaw99"]is er voor de camera geen kabeltje naar usb te koop..? lijkt me makkelijker usb2 is snel genoeg!![/quote:2b3d6811c7]Er zijn wel camera's met een USB aansluiting, maar de USB-overdracht is bedoeld voor video in lage kwaliteit, om bijv. clips van 320x240 pixels naar iemand te kunnen e-mailen. Voor hoge kwaliteit video moet je overdracht hebben via FireWire, of genoegen nemen met analoog. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2008 Ik weet dat er port replicators bestaan (universeel) waar ook firewire opzit..alleen denk ik dat je dan beter een goedkopere pc (desktop) kunt aanschaffen mèt firewire (want rplicators zijn niet ècht goedkoop)..... en die dan gebruiken voor video bewerking... er bestaat een pcmcia kaart met 3 firewire poorten maar ik weet niet hoe oud de laptop is en of daar pcmcia kaarten in gaan.... ik zou eens op deze site gaan kijken bij de kabels.. héél interessant !! bij de fireire kabels staat een kaartje met firewire en bij de usb kabels zelfs een verloop snoer van klein firewire naar gewoon USB dus leef je uit !! http://www.nierle.nl/ 1 of 2 Gb aan geheugen met XP maakt volgens mij een wereld van verschil zeker met grafisch veeleisende zaken.... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2008 [color=red:bf8c8122c7]Ik zou graag willen dat de nodige forum leden zich wat meer behoudend opstellen in het geven van "advies" Als je niet weet waar je het over hebt kun je beter geen advies geven en jezelf eerst op de hoogte brengen met correcte feiten. Incorrect advies aan andere leden, hoe goed bedoeld ook, kan leiden tot brokken, zowel materieel als financieel. Om nog maar niet te spreken van de frustratie bij de ontvanger van het advies als die eindigt met bv een opgeblazen firewirebus of extra aangeschaft ram geheugen zonder dat daar een noodzaak voor was.[/color:bf8c8122c7] USB en firewire zijn twee totaal verschillende bus systemen en zijn niet aan elkaar te koppelen met een verloopje, zelfs al zou het verloopje er voor bestaan(ik weet dat het bestaat) dan nog zou ik het geeneens proberen want er is een reele kans dat je de fw bus opblaast door de hogere lijnspanningen in een usb bus. Een usb naar firewire ADAPTER zou wel kunnen maar dan heb je het dus over een actief apparaatje welke de signalen converteerd. Er bestaan usb adapters naar van alles en nog wat en het zou me niet verbazen als er ook 1 naar firewire bestaat maar ik ben het nog niet tegengekomen. Ram geneuzel: 1 GB is meer dan voldoende en ik denk dat 256 MB icm WinXP zelfs nog gaat lukken, voor firewire cpature heb je nagenoeg niets nodig. Ook grafisch geeft firewire capture nagenoeg geen last, videobewerken is rekenintensief voor de cpu en vereist veel opslag ruimte maar dat is het dan ook wel. Firewire capture lukt op een PII-350 met 128 SD-ram met een S3-Virge of Trio 3D graka met 8 MB ram icm windows98 of 2000, ik heb het zelf zo jaren gedaan. dat het met een quadcore met 4 GB ram makkelijker gaat is een open deur maar je hebt het niet nodig, zeker niet voor capture. Voor een laptop zonde fw is ,zoals wel correct opgemerkt, een PCMCIA kaartje een oplossing, vooropgesteld dat je natuurlijk een pcmcia slot hebt, als je die niet hebt dan wordt het lastig en zit je, min of meer, vast aan usb capture van het analoge camcorder signaal mbv een usb capture doosje. Een andere oplossing is nog wel te bedenken: je captured de video op een andere pc welke wel fw heeft en zet de avi's op een data-dvd of externe harddisk, daarna kun je de video op je laptop in alle rust bewerken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2008 [quote:0c1964775f="rwilligen"]Firewire capture lukt op een PII-350 met 128 SD-ram [/quote:0c1964775f]Klopt, maar zo'n "USB capture doosje" vergt wel wat meer van het systeem dan FireWire overdracht, zeker voor een goed resultaat ... :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2008 Correct maar ook daar heeft hij geen extra ram voor nodig, met die 1 GB die hij heeft gaat dat prima lukken. Toen XP uitkwam was 512 MB de standaart in een nieuw systeem en met SP2 is dat opgeschroefd naar 1 GB, nix mis mee hoor. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2008 [quote:1e07ada09f="rwilligen"]Correct maar ook daar heeft hij geen extra ram voor nodig, met die 1 GB die hij heeft gaat dat prima lukken.[/quote:1e07ada09f]Daar was/ben ik het ook mee eens hoor. :) En misschien is Sophie88 wel een zij en geen hij, maar dat ter[b:1e07ada09f]zij[/b:1e07ada09f]de ... :wink: Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen