Ga naar inhoud

PCTV/Film op CD & DVD: bij opnemen geen geluid of echo


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een oude Pinnacle PCTV Rave-kaart en Film op CD & DVD versie 2. Het lukte mij in eerste instantie niet om bij een TV-opname ook het geluid te laten weergeven/op te nemen. Op Internet kon ik er niet iets bruikbaars over vinden. Magix-support beweerde dat het programma niet overweg kan met mijn VIA AC'97 onboard sound en dat ik beslist een geluidskaart in een PCI-slot geïnstalleerd moet hebben. Het is mij imiddels duidelijk dat dit onzin is! De oplossing is als volgt: 1. U heeft een zodanig recente versie van de PCTV-software, dat u op het scherm "Video vastleggen" het videostuurprogramma "Pinnacle PCTV WDM Video Capture (TV+DShow)" kunt instellen. (Zelf heb ik versie 5.5 build 110). 2. Kies het audiostuurprogramma dat correspondeert met uw geluidskaart. (Bij mij is dat "RealTek AC97 Audio"). 3. Ga via de knop "Geavanceerd" naar het scherm "Geavanceerde instellingen voor vastleggen". Stel zonodig eerst de kanalen in (knop "Tuner"). 4. Ga via de knop "Bron" naar het scherm "Eigenschappen voor Pinnacle PCTV WDM Video Capture" (tabblad "Crossbar"). 5. Ervan uitgaand dat u een TV-programma wilt opnemen: selecteer bij "Input" de optie "Video tuner in". 6. Kies nu bij "Output" de optie "Audio decoder out". Bij "Input" komen nu ineens andere keuzen beschikbaar (dat is nu net het verwarrende aan dit dialoogscherm). Kies daaruit "Audio tuner in" en klik op "Toepassen" of "OK". 7. Klik op de knop "Volumebesturing" van het hoofdscherm "Video vastleggen". Het dialoogscherm "Opnameregeling" verschijnt. 8. Kies "Opties" -> "Eigenschappen". 9. Zorg dat op het scherm "Eigenschappen" het juiste "Mixerapparaat" is ingesteld (bij mij "Realtek AC97 Audio"). Kies bij "Volume aanpassen voor" de optie "Afspelen"". 10. Zorg dat in ieder geval "Volumeregeling", "WAVE" en "Lijningang" zijn aangevinkt. Klik op "OK". 11. Zet ofwel bij "WAVE" ofwel bij "Lijningang" een vinkje bij "Dempen" en sluit het scherm af. Zijn beiden niet gedempt dan is er sprake van een echo: het geluid komt kennelijk via beide binnen. 12. Klik weer op de knop "Volumebesturing" van het hoofdscherm "Video vastleggen" en kies weer Kies "Opties" -> "Eigenschappen". Selecteer bij "Volume aanpassen voor" nu de optie "Opnemen". 13. Vink de audiobron aan die u bij stap 11 niet heeft gedempt en klik op "OK". 14. Controleer op in het scherm "Opnameregeling" of het vakje "Selecteren" van de in stap 13 gekozen bron is aangevinkt. 15. Bij mij moet ik de regelaar vrij laag zetten om ervoor te zorgen dat het geluid niet te hard en vervormd wordt weergegeven (zie dB-meters op het hoofdscherm). Als op de opname het beeld en het geluid niet synchroon lopen, kan het zijn dat u in stap 11 juist de andere bron moet selecteren.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...