Ga naar inhoud

SVCD branden op DVD


Aanbevolen berichten

Dit zijn de eigenschappen van een dvd: Videoformaat PAL Beeldformaat 720x576 Stil beeld 720x576 of 352x288 Beelden per sec. 25 Beelddatarate vast variabel tot maximaal 9600 kbps (min. 3000 kbps) Geluiddatarate max. Gaat van de 9600 kbps af. Afhankelijk van aantal talen Geluid MPEG, PCM, DTS, AC-3, Dolby Schermgrootte 4:3, 16:9 (2,35:1) En dit van een s-vcd: Videoformaat PAL Beeldformaat 480x576 (HxV) Stil beeld 704x576 (HxV) Beelden per sec. 25 Beelddatarate max. 2600 kbps Geluiddatarate max. 384 kbps (32-384 kbps) Geluid MPEG1, layerII stereo, 44.1 Khz Schermgrootte 4:3 (16:9) De verschillen zijn nogal groot zoals je ziet. Om svcd's naar dvd te back-uppen gebruik ik instant copy van pinnacle systems, maar er zit wel een addertje onder het gras: Instant copy kan niet overweg met kopieër beveiligingen.
Link naar reactie
Er is het eea te truuken maar je verliest daarmee wel de volledige compatabiliteit. MAW: als ie het in jouw dvd speler doet wil dat niet zeggen dat ie het in een andere dvd speler ook doet. Je zult hiervoor in ieder geval wel de audio moeten converteren naar 48 Khz want dat is bij dvd verplicht en bij Svcd is ie 44.1 khz. Wat je dan doet is uiteindelijk de header van de Svcd file aanpaasen waardoor de dvd speler denkt dat ie een dvd leest terwijl het eigenlijk een svcd is. Je doet met de freeware DVD-Patcher ( http://mitglied.lycos.de/dvdpatcher/ ) Dit proggie kan van een mpeg2 file de header aanpassen waardoor je de afspeel soft/hardware voor de gek kan houden. Voor de duidelijkheid: de video zelf wordt niet verandert deze blijft hetzelfde, het is de eerste regel van de file waarin de eigenschappen v/d file staan die verandert wordt. In het geval van een resolutie aanpassing kies je de waarde die 1 stap lager is. Een svcd is 480x576 en dus patch je de file naar 352x576. Helaas is de audio niet op deze manier te patchen, deze zal dus echt wel omgezet moeten worden. Een andere , miz betere, oplossing is om gewoon een low quality dvd te maken, TMPGenc heeft hiervoor speciaal een template waarbij de video 352x576 wordt en de bitrate is in te stellen tot als laagste waarde 750 Kbs. De kwaliteit ligt dan wel nog onder die van vcd maar het kan. Je zou dan natuurlijk gewoon +/- de bitrate van een svcd kunnen aanhouden welke 2500 Kbs is en dan past er een mooie kluit video op 1 dvd. Bij 2500 kbs video met 128 kbs audio past er nog altijd 250 minuten video op 1 dvd, gebruik je VBR als encoder techniek dan denk ik dat je nog versteld zult staan van de goede kwaliteit
Link naar reactie
Wat het officieel minimaal mag zijn weet ik niet maar wat er in de praktijk haalbaar is weet ik wel en dat is 750 Kbs. Bij een vbr mpeg is dit nl de laagste minimale waarde waarop je je encoder kan instellen. Of je er verstandig aan doet om zo laag te gaan is weer een ander punt... Miz moet je geen dvd maken met minder dan 1200 kbs bij 352x576 resolutie in vbr mode. Met een niet al te heftige film krijg je dan nog steeds een goed kijkbaar resultaat.
Link naar reactie
Hoe kom ik er op om deze keuze te bedenken? Ik beschik over een archief met VHS banden die ik graag Om wil zetten op DVD. Ik ben uitermate tevreden over de SVCD kwaliteit, en heb inmiddels een DVD brander. De DVD kwaliteit is mijn inziens niet beter maar neemt wel meer ruimte in beslag, dus vandaar. Gezien de reacties is de makkelijkste weg waarschijnlijk een lagere kwaliteit DVD kiezen, waarbij er toch veel op een DVD past en er nauwelijks kwaliteit verloren gaat. Indien je ervaring hebt wat de meest optimale DVD kwaliteit keuze kan zijn voor VHS video omzetting hou ik me aanbevolen. Nogmaals bedankt voor de reacties.
Link naar reactie
Er bestaat niet zo iets als het meest optimale. Er is maximale datarate en daar haal je het maximum mee maar dan past er niet zo veel op 1 dvd. het is dus een afweging van hoeveel je op een dvd kwijt wilt (video-tijd) en hoeveel je bereid bent om kwaliteit daarvoor op te offeren. Aangezien je met variabele bitrate de beste resultaten haalt maar het resultaat daarvan sterk afhankelijk is van het type materiaal wat je wilt omzetten komt het dus eigenlijk simpelweg neer op proberen. Knip met Virtualdub een paar typische stukjes uit je video en codeer ze met verschillende bitrates(denk ook om de audio, die telt ook mee). Met een bitrate calculator kun je dan uitrekenen hoeveel er op 1 dvd past. Een bitrate calculator vind je hier : http://www.pointinception.com/product/?id=1002 Het werkt eenvoudig, je voert de totale bitrate(dus audio + video) in en de grootte van je medium(4,7 GB) en hij verteld je dan hoeveel tijd er op past. Ik denk dat je met het low-resoltion profiel van TMPGenc(352x576) en een average bitrate van zo'n 2100 kbs in 2 pass VBR mode en 128 kbs voor de audio (mpeg1/layer2) (totaal dus 2228 kbs) nog een hele knappe kwaliteit krijgt, er past dan 294 min op 1 dvd, normaal gesproken ruim voldoende voor 3 bioscoop speelfilms van 90 minuten elk. De 128 kbs bitrate voor de audio is een persoonlijke afweging,voor gesproken woord en ondersteunende filmmuziek is het ruim voldoende, voor pure muziek is het net afdoende-op tv luidsprekers klinkt het nog heel redelijk, speel je af over je stereo dan kan je het net te weinig vinden en een iets hoger kwaliteit willen hebben, uiteraard gaat dit weer ten koste van de speelduur. TMPGenc stelt zelf 384 Kbs in maar dit is zelf aan te passen, er zijn verschillende stappen. Svcd heeft 224 Kbs en daaronder zitten aan stappen:192, 160,128,112,96,64 en de bitrate is effectief gelijk aan 2/3 van de bitrate in MP3, 224 kbs mpeg1/layer2 is dus ongeveer gelijk aan 128 Kbs MP3. Vergeet niet om in TMPGenc het noise-reduction filter in te schakelen en in "high quality" mode te zetten, de standaart waardes waarop het filter staat zijn meestal goed maar je kunt er nog wel wat mee proberen te verstellen, let op dat je de schuifjes niet TE hoog zet, je krijgt dan lelijke kleur vlakken(banding) in je video- ongeveer hetzelfde als je monitor op 16 bits kleuren staat. De codering wordt door dit filter wel veeeel langzamer maar loont miz absoluut de moeite, door de noise reductie is er minder snel blokvorming in actie scenes.
Link naar reactie
Wat je ook kunt gebruiken is DVDLAB. Laad je svce in en hij checkt het. Komt natuurlijk tot de conclusie dat het audiospoor niet goed is en convert het automatisch naar 48 dvd standaard. Je kan er een menu in maken en chapters toevoegen. Start drukken en hij maakt in no time een VIDEO folder aanmet de benodigde ifo,bub en videofiles. Even branden met Nero en je hebt een svcd op dvd. Perfekte kwaliteit en ongeveer 3 kwartier later. http://www.mediachance.com/dvdlab/tutorial/svcd.html Suc6
Link naar reactie
Ik heb een proef gedaan om mijn MPEG1-bestanden, die ik gebruikt heb om VCD's te maken, op een DVD te branden. Hiervoor heb ik Ulead DVD Moviefactory 2 gebruikt. Het enige wat moet gebeuren is inderdaad het converteren van het geluid naar 48k, maar dat doet DMF2 automatisch. Duurt alleen een hele poos. Voor de rest is dat prima gelukt, ik kon er maar liefst 6,5 uur video (!) op kwijt. Mijn DVD-speler zag en speelde hem als een normale DVD. Natuurlijk is de kwaliteit van VCD niet vergelijkbaar met DVD, maar het werkt wel! Op deze manier moet het volgens mij ook voor SVCD bestanden lukken. Je vindt een aantal gidsen op [url=http://www.dvdrhelp.com/guides?tools=17&madeby=&formatconversionselect=VCD+to+DVD&osselect=Windows&howtoselect=%3B&search=Search+or+List+Guides]dvdrhelp.com[/url] die je beslist verder helpen. Heb je je bestanden in MPEG2 SVCD formaat op je schijf staan, dan kun je de eerste stap (van de CD afhalen) natuurlijk overslaan. Dan is het eigenlijk een kwestie van in DMF2 zetten en een DVD maken. Wim.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...