Ga naar inhoud

Ik wil graag DVD's maken maar ik weet niet precies hoe?


anoniem

Aanbevolen berichten

Vraagje: Op dit moment ben ik in het bezit van een Pinnacle DC30plus capturekaart. Ik heb een digitale videocamera dus ik stuur digitale informatie naar mijn computer (maar aangezien de DC30plus geen digitale in- of uitgang heeft wordt de info omgezet naar analoge informatie welke daarna weer digitaal op mijn harde schijf wordt opgeslagen). Nu wil ik een nieuwe computer kopen met een DVD-writer er in. Als ik nu mijn films verwerk met Adobe Premiere en de DC30plus-kaart, kan ik dan deze bewerkte films op een DVD-branden? En zo ja, heb ik dan veel kwaliteitsverlies omdat ik nog steeds gebruik maak van die analoge DC30plus kaart? Graag wat hulp. Met vriendelijke groet, Marc
Link naar reactie
Uiteraard zal er kwaliteitsverlies optreden t.o.v. het direct inlezen van DV bestanden. Waarom niet een goedkope firewire kaart in de pc plaatsen? Dan is dit probleem opgelost. Daarnaast speelt het ook nog een hele belangrijke rol welke Codec je gebruikt om het materiaal om te zetten naar MPEG-2. (als je tenminste DVD's wilt maken) Hier kunnen ook behoorlijke kwaliteitsverschillen optreden.
Link naar reactie
Dag Gerard, Helaas ben ik nog geen "ouwe rot" in dit soort dingen, dus alvast hartelijk dank voor de snelle informatie. Zo'n firewire-kaart, is dat puur en alleen een kaart om de data digitaal te verwerken vanaf je camera naar je harde schijf? En zo ja, welke kaart kun je me aanraden? En verwerkt deze ook het geluid goed? Want ik heb destijds de wat duurdere DC30plus aangeschaft omdat ik had begrepen dat de DC10 problemen had om het beeld en het geluid synchroon te verwerken. Heb ik dat probleem niet bij zo'n firewire-kaart? Als ik dan zo'n firewire-kaart in mijn computer stop, kan ik dan nog steeds gewoon met Premiere de beelden/geluid bewerken en deze dan rechtstreeks branden via mijn interne DVD-writer? Verder? Wat voor DVD-writer zou u mij aanraden? Die nieuwe Philips 228 is dat wat?
Link naar reactie
Firewire oftewel IEEE-1394 is een communicatie poort zoals ook USB er een is, en kan dus voor allerlei toepassingen gebruikt worden (bijv. extenre harddrives). Hij is populair vanwege zijn snelle datasnelheid (400Mbps) en eenvoud. Een PCI-kaart kost ca. 29 Euros. Wat firewire doet is het digitale bestand dat op je tape staat 1 op 1 kopieren naar de harddisk. Zonder verliezen en met sychroon geluid! Ik gebruik ditzelf ook i.c.m. Premiere 6.0, en zonder problemen. Na het berwerken van de clips, converteer ik alles naar MPEG-2 wat geschikt is voor DVD. Wat DVD branders betreft. Dat is toch een beetje een persoonlijke keuze. DVD+RW/R en DVD-RW/R hebben allebei hun voor- en nadelen. Er komen nu nieuwe branders aan die beide formaten kunnen branden, misschien daar even op wachten.
Link naar reactie
Dag Gerard, Bedankt. Toevallig ben ik vandaag bij een speciaalzaak geweest en die raden mij het af om het via een Firewire-kaart te doen. Zij zeiden dat dit wel vaak tot compabiliteitsproblemen leidde. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze liever iets duurders verkopen. Zij raadden mij aan om de Pinnacle DV500 Edition te kopen. Wat ik heb begrepen is dit eigenlijk ook een firewire-kaart maar is het zo duur vanwege de software die er bij geleverd wordt (van Pinnacle). Ook raadden zij mij Premiere af (heb ze verteld dat ik hier al 3 jaar mee werktte en eigenlijk nooit problemen had) want dan duurde het zo lang voordat ik een DVD kon branden. Via de nieuwe Pinnacle kon dat rechtstreeks vanaf de tijdslijn. Je snapt het al, voor een leek als ik wordt het er niet makkelijker op. Zelf heb ik inmiddels ook zoiets van: een goede firewire-kaart (weet jij welk merk en welk type een goede is?) en dan met de juiste software (Premiere 6.5) moet toch ook voldoende zijn. Of heb ik het dan nog steeds mis? Met vriendelijke groet, Marc
Link naar reactie
Nou, Ik zou wel eens willen weten welke "speciaalzaak" dat dan is? Ik kan uit mijn eigen ervaringen zeggen: ONZIN!! Een eenvoudige firewire kaart is voldoende. IEEE-1394 is een standaard! Natuurlijk kent elke standaard zijn beperkingen, maar in de praktijk moet dit geen enkel probleem opleveren. Alles wat deze kaart doet is het transporteren van een bestand van het ene (DV-Tape) naar het andere (Harddisk) medium, meer niet. Ik haal alle spullen by MYCOM. Ik weet niet of er een bij jou in de buurt zit, maar elke firewire kaart is in principe voor deze toepassing geschikt. Ikzelf gebruik firewire op 3 verschillende systemen, en tot nu toe, zonder problemen. In al deze systemen zit een andere firewire kaart. Systeem 1: Firewire op Audigy geluidskaart. Systeem 2: Firewire op moederbord van ASUS laptop Systeem 3: Firewire in Matrox RT2000 video editing kaart Premiere is een topper! Het is een proffesioneel programma dat wereldwijd door video editors gebruikt wordt. Voor mij persoonlijk is dit programma #1! Het duurt lang voordat ik een DVD kan branden? Natuurlijk! Premiere is een video editor pur sang, en geen "alles in een" software gestuntel! Ik krijg de kriebels als ik dit soort praat hoor. Ik los regelmatig bij mensen hard- en software problemen op die ontstaan zijn door dit soort verkoopgeneuzel. Natuurlijk kan Pinnacle dat rechtstreeks vanaf de timeline. Dat kan mijn Matrox RT2000 ook. Maar dit is niet de juiste oplossing. Je kunt beter voor elke stap de juiste software kiezen. Dat is wel meer werk, maar het eindresultaat is dan ook stukken beter. Je kunt veel beter leren omgaan met losse pakketten. Dan kost misschien wel meer tijd, maar dan leer je de materie ook veel beter. Mijn persoonlijk voorkeur bestaat uit 5 stappen. #1 Inlezen DV-bestanden m.b.v. IEEE-1394 #2 Video / Audio bewerken m.b.v. Premiere #3 Eindmontage in DV-kwaliteit wegschrijven naar harddisk #4 DV-opname converteren naar MPEG-2 m.b.v. encoder, zoals Darim DVMPEG 5.0 #5 MPEG-2 stream branden naar DVD m.b.v. DVD authoring software naar keuze Hopelijk hiermee duidelijk geschaft :D i.p.v. verwarring Groeten, Gerard
Link naar reactie
Dag Gerard, Mijn dank is groot. Ik heb niet zoveel zin om de naam van de zaak hier te plaatsen, maar ze zitten in Uden en adverteren elke maand in de "Video uit en thuis" (misschien dat je het dan wel weet). Ik ga voor jouw keuze en ga naar Mycom. In Eindhoven zit er een dus daar zal ik wel naar toe gaan. Heel hartelijk bedankt en ik hoop dat, wanneer ik mijn systeem heb, en ik krijg problemen, ik een beroep op je kennis mag doen (mag ik je emailadres zodat ik je kan mailen?), de mijne is: marc.vanzuylen@wolmail.nl Nogmaals hartelijk dank. Met vriendelijke groet, Marc van Zuylen
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...