Ga naar inhoud

Wisselende MAC-waarden en kopieersnelheden van mediaplayer


anoniem

Aanbevolen berichten

Mijn W7 64-bit pc in mijn werkkamer op de verdieping van onze woning is bedraad (LAN) aangesloten op een Fritz!Box7340 modem/router. DHCP en automatische configurate zijn ingeschakeld. Het WLAN-signaal van dit modem/router wordt versterkt door een Fritz!WLANRepeater in een wandcontactdoos op de begane grond. In de woonkamer op de begane grond is een Eminent 7195 Mediaplayer aangesloten op een HDTV via HDMI. De mediaplayer is voorzien van een Eminent WiFi USB stick waardoor de mediaplayer draadloos is verbonden in het thuisnetwerk. De repeater heeft een fysiek adres (MAC) in de vorm van C0:25://://://:7A en een IP-adres 192.///.///.22. De mediaplayer de MAC 00:14://://://:4F en het IP-adres 192.///.///.28. Dit zijn vaste IP-adressen. Als ik de MP inschakel, zijn de ene keer de IP-adressen en de MACs van de repeater en de mediaplayer van elkaar verschillend, zoals je zou verwachten. De kopieersnelheid van bijvoorbeeld een DVD Video van pc naar mediaplayer is dan ca 1.0 MB/s. Via de GUI van de Fitz!Box blijkt de repeater een waarde te hebben van ca. 270 Mbit/s en de mediaplayer ca. 40 Mbit/s. Maar nu het vreemde. Als ik onder gelijke omstandigheden een volgende keer de mediaplayer inschakel, blijkt de MAC van de mediaplayer identiek aan die van de repeater (C0:25://://://:7A) terwijl de IP-adressen normaal verschillen van elkaar. Als ik dan een DVD Video of een ander groot bestand kopieer van pc naar mediaplayer, gaat dat met de veel hogere snelheid van ca 2.5 MB/s. De GUI van de Fritz!Box geeft in dat geval vrijwel gelijke waarden van 81 Mbit/s voor repeater en mediaplayer. Schakel ik de mediaplayer uit en weer aan, dan kan het zo zijn dat de MACs weer verschillend zijn en duikelt de kopieersnelheid naar ca. 1 MB/s. En een andere keer is de MACs van de mediaplayer gelijk aan die van de repeater, met die snelheid van 2.5 MB/s.Volstrekt willekeurig. Kan iemand mij dit - voor mij - vreemde gedrag uitleggen? En hou zou ik dan kunnen bewerkstelligen dat de kopieersnelheid altijd de hoge waarde heeft van 2.5 MB/s? Ik ben benieuwd naar uw reacties....
Link naar reactie
[quote:ff49bbfa9c]192.///.///.22. De mediaplayer de MAC 00:14://://://:4F en het IP-adres 192.///.///.28.[/quote:ff49bbfa9c] Is het voorlaatste cijfer van de beide IP-adressen gelijk, dus een 1 of een 0? Misschien moet je het MAC-adres/IPadres van de repeater registreren (reserveren) bij de modem/router en het MAC-adres/IPadres van de Mediaplayer registreren (reserveren) bij de repeater? Ik zou de manuals nog eens goed napluizen...
Link naar reactie
Bedankt voor uw reactie. Ik heb alle aanmeldingen/registraties bij modem en repeater verwijderd en de zaak opnieuw aangemeld. De Eminent MP wordt als nieuw apparaat geregistreerd bij de Fritz!Box, waarbij je het MAC-adres van de WiFi-USB-adapter van de MP en een zelf gekozen vast IP-adres (binnen de beschikbare range) kunt opgeven. Ik heb nu een IP-adres gekozen dat 10 hoger ligt dan het hoogste reeds bestaande in het netwerk. Aan de kant van de mediaplayer wordt voor het maken van de verbinding alleen gevraagd om de netwerksleutel. Na invoering daarvan is de mediaplayer automatisch bekend bij zowel de Fritz!Box als de Fritz!WANRepeater. Hiermee heb ik - voor dit moment - weer een stabiele verbinding gekregen tussen PC en MP met een kopieersnelheid van ca. 1.3 MB/s. Niettemin blijft het netwerkgedoe voor mij maar een vage aangelegenheid en ik begrijp niet waarom de zaak nu weer wel stabiel is / lijkt te zijn. "Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" zullen we maar zeggen?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...