Ga naar inhoud

Draadloos netwerkje met 9 computers


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik hoop dat ik met mijn vraag in het goeie forum terecht ben gekomen ! Het gaat om ons computerclubje, die vanwege een te kleine behuizing worstelt met een "ongelukkige opstelling" van de hardware, weliswaar bekabeld, maar toch niet ideaal. Nu ziet het ernaar uit, dat wij in een locatie kunnen gaan werken, waarbij de opstelling van de computers iets meer naar ons zin is, maar........... de computers moeten aan het eind van de dag weggeschoven worden t.b.v. andere gebruikers van dezelfde locatie. [b:82b2fd0ba2]De vraag, die mij bezig houdt[/b:82b2fd0ba2]: Wat kunnen wij van onze verbinding verwachten ( snelheid ) wanneer wij [b:82b2fd0ba2]noodgedwongen[/b:82b2fd0ba2] zullen moeten kiezen voor een [b:82b2fd0ba2]draadloze router[/b:82b2fd0ba2] met [b:82b2fd0ba2] 9 computers, [/b:82b2fd0ba2] vanwege de verplichte "flexibele opstelling" Ik ben n.l. bang, dat de capaciteit van de huidige draadloze routers, [b:82b2fd0ba2] de benadering door 9 computers tegelijk [/b:82b2fd0ba2] op internet niet of nauwelijks aan kunnen ! Wij werken met een ADSL verbinding en de meeste computers hebben Windows XP - in sept a.s. hopen we er 4 op Vista aan te sluiten. Mocht er een lezer zijn, die anderszins nog aanvullende tips heeft, dan houd ik mij uiteraard van harte aanbevolen.
Link naar reactie
Als je een 'gewone' ADSL verbinding hebt om mee te werken, dan hoef je je over de capaciteit van het netwerkje weinig zorgen te maken. Een standaard ADSL verbinding is in zijn upload niet hoger dan 1 MB/sec. En download zal ook niet een bottleneck zijn, die ligt normaal gesproken niet boven de 20 MB, voor veel aansluitingen ligt eerder rond de 8 of lager ook al als gevolg van lijnbeperkingen. Je netwerk, mits van een beetje recente datum, heeft een veelvoud aan capaciteit. Je zou alleen problemen krijgen als de 9 systemen onderling grote hoeveelheden data uit gaan wisselen of als de netwerkverbinding slecht is waardoor de transfersnelheid lager wordt ingesteld.
Link naar reactie
Beste mensen, Bijzonder dank voor jullie reactie. Ik zal proberen e.e.a. nog even te vertalen naar onze situatie, dan blijkt wel of ik jullie begrepen heb. [b:0719c8bfb5]1. [/b:0719c8bfb5]Wij maken op dit moment gebruik van een "zuinige" ADSL-Isdn verbinding via HetNet en die haalt bij lange na niet de 8 Mb [b:0719c8bfb5]2. [/b:0719c8bfb5]Het plan is om via Telfort gebruik te gaan maken van hun internet aanbieding, die in onze omgeving in Flevoland de 8 Mb bijna haalt ( eigen ervaring ) [b:0719c8bfb5]3. [/b:0719c8bfb5]De standaard modems, die Telfort/Zyxel levert passen niet helemaal in jullie verhaal. Maar op hun site geven ze wel een suggestie voor een draadloos netwerkje [url]http://www.zyxel.nl/web/solution_category.php?ProgramNo=PRG2007010[/url] [b:0719c8bfb5]4. [/b:0719c8bfb5]Ik kan helaas niets vinden over de full-duplex mogelijkheid en wat wij dan zullen moeten aanpassen ( Netwerkkaarten ? ? ) [b:0719c8bfb5]5. [/b:0719c8bfb5]Nog niet genoemd, maar wij zouden toch ook graag onze 2 printers draadloos willen kunnen bedienen ( b.v. verdeling 5 en 4 comp ) [b:0719c8bfb5]6. [/b:0719c8bfb5] Verder is onderlinge communicatie tussen de 9 computers eigenlijk niet nodig. [b:0719c8bfb5]7. [/b:0719c8bfb5]Het gaat ons uitsluitend om het geven van cursussen aan senioren, waarbij- Word - Excel - Picasa - Fotobewerken nagenoeg geen internet contact nodig maakt. [b:0719c8bfb5] Wel printfaciliteit !! [/b:0719c8bfb5] Maar [b:0719c8bfb5]bijna uitsluitend [/b:0719c8bfb5] indien de cursussen Internet en E-mail worden gegeven en presentaties via de beamer maar, die gaan via een laptop. vr. groet - Henk
Link naar reactie
Voor curcus werk is 54G ruim voldoende. (wel zou ik die extra accespoint plaatsen.) De printers worden hoe aangesloten? Op een printserver of aan 1 of twee pc's? in dat laatste geval is een werkend ms peer to peer netwerkje noodzakelijk. Er zijn ook printers die zelf draadloos op een router kunnen aanmelden. Over je adsl aansluiting is hier weinig te zeggen. Je zult bij de diverse providers moeten informeren wat op jouw lokatie mogelijk is.
Link naar reactie
[quote:3194371f94="henk80"]Beste mensen, Bijzonder dank voor jullie reactie. Ik zal proberen e.e.a. nog even te vertalen naar onze situatie, dan blijkt wel of ik jullie begrepen heb. .......................... [b:3194371f94]7. [/b:3194371f94]Het gaat ons uitsluitend om het geven van cursussen aan senioren, waarbij- Word - Excel - Picasa - Fotobewerken nagenoeg geen internet contact nodig maakt. [b:3194371f94] Wel printfaciliteit !! [/b:3194371f94] Maar [b:3194371f94]bijna uitsluitend [/b:3194371f94] indien de cursussen Internet en E-mail worden gegeven en presentaties via de beamer maar, die gaan via een laptop. vr. groet - Henk[/quote:3194371f94]hmm, dit klinkt totaal anders dan de opening....... [quote:3194371f94]De vraag, die mij bezig houdt: Wat kunnen wij van onze verbinding verwachten ( snelheid ) wanneer wij noodgedwongen zullen moeten kiezen voor een draadloze router met 9 computers, vanwege de verplichte "flexibele opstelling" Ik ben n.l. bang, dat de capaciteit van de huidige draadloze routers, de benadering door 9 computers tegelijk op internet niet of nauwelijks aan kunnen ! [/quote:3194371f94] Nogal een verschil..... ??????? Wat wordt het nu? Wij hebben als sinds 1999 een netwerk met 8-10 computers, eerst zo'n 4 MB via Chello, toen 6MB via Demon en daarna 12MB via Tiscali. Binnenkort 20 MB via Telfort. Voor snelle spelletjes was Chello een probleem, maar sinds dat we 6 Mb via Demon hadden was het amper een probleem. Voor surfen en mail was het bijna nooit een probleem. Wat is nu het ECHTE probleem nog? Printen? Wanneer print iedereen nu tegelijk? En de printer handelt alles keurig op volgorde af.... Tja, de laatste moet misschien een paar minuten wachten als er veel geprint wordt. En jullie zitten bij een computerclub..... mooi experiment om dit zelf uit te zoeken, hang er een klein prijsje aan voor de beste oplossing dat stimuleert....
Link naar reactie
[quote:507e6ee737="henk80"]Beste mensen, Bijzonder dank voor jullie reactie. Ik zal proberen e.e.a. nog even te vertalen naar onze situatie, dan blijkt wel of ik jullie begrepen heb. [b:507e6ee737]1. [/b:507e6ee737]Wij maken op dit moment gebruik van een "zuinige" ADSL-Isdn verbinding via HetNet en die haalt bij lange na niet de 8 Mb [b:507e6ee737]2. [/b:507e6ee737]Het plan is om via Telfort gebruik te gaan maken van hun internet aanbieding, die in onze omgeving in Flevoland de 8 Mb bijna haalt ( eigen ervaring )[/quote:507e6ee737] In deze configuratie hoef je naar mijn mening helemaal geen rare oplossingen te bedenken. De capaciteit van een draadloos accespoint/router gaat je internetcapaciteit ruim te boven. [quote:507e6ee737][b:507e6ee737]3. [/b:507e6ee737]De standaard modems, die Telfort/Zyxel levert passen niet helemaal in jullie verhaal. Maar op hun site geven ze wel een suggestie voor een draadloos netwerkje [url]http://www.zyxel.nl/web/solution_category.php?ProgramNo=PRG2007010[/url][/quote:507e6ee737] Gewoon achter hun modem (als zij geen draadloos modem/router kunnen/willen leveren) een draadloos accespoint/router plaatsen. Zorg wel dat je in de b/g-categorie zit. Dat is om met negen systemen te internetten ruim voldoende zolang het om een beetje surfen, mail ophalen en af en toe een bestandje downloaden, gaat. [quote:507e6ee737][b:507e6ee737]4. [/b:507e6ee737]Ik kan helaas niets vinden over de full-duplex mogelijkheid en wat wij dan zullen moeten aanpassen ( Netwerkkaarten ? ? )[/quote:507e6ee737] Zou ik me echt niet druk om maken. Gewoon een standaard netwerkje onder windows moet werken en voldoende zijn. [quote:507e6ee737][b:507e6ee737]5. [/b:507e6ee737]Nog niet genoemd, maar wij zouden toch ook graag onze 2 printers draadloos willen kunnen bedienen ( b.v. verdeling 5 en 4 comp ) [b:507e6ee737]6. [/b:507e6ee737] Verder is onderlinge communicatie tussen de 9 computers eigenlijk niet nodig. [/quote:507e6ee737] Geen probleem toch? Installeer op twee van de PC's een printer (zou ook op één PC kunnen, maar zo lijkt het me wat praktischer) Definieer die als netwerkprinter (printer delen) en aktiveer deze printers vervolgens in de andere systemen. (Printer toevoegen - netwerkprinter) Per systeem kan dan uit twee printers worden gekozen om te printen. Zo zou je bijv. de printers van verschillend papier (foto - gekleurd - dik etc.) kunnen voorzien en zo voor een bepaalde job (fotoprinten?) een bepaalde printer kunnen kiezen. [quote:507e6ee737][b:507e6ee737]7. [/b:507e6ee737]Het gaat ons uitsluitend om het geven van cursussen aan senioren, waarbij- Word - Excel - Picasa - Fotobewerken nagenoeg geen internet contact nodig maakt. [b:507e6ee737] Wel printfaciliteit !! [/b:507e6ee737] Maar [b:507e6ee737]bijna uitsluitend [/b:507e6ee737] indien de cursussen Internet en E-mail worden gegeven en presentaties via de beamer maar, die gaan via een laptop. vr. groet - Henk[/quote:507e6ee737] Zo zou het gewoon moeten kunnen werken. Geen zware games en enorme bestanden up/downloaden, maar gewoon een soort van kantoorapplicatie waarbij af en toe eens iets van het internet wordt opgehaald (updates? - mail - een afbeelding - een site bezoeken). Printen is op deze maniet geen enkel probleem, mits goed geinstalleerd. Ik neem aan dat een en ander in één of twee (naast elkaar gelegen) ruimte(s) plaats vind? Zo ja dan moet één accespoint meer dan voldoende zijn. Bespaart op kosten en houdt het simpel. Zou je af en toe toch in de knoei komen met het netwerk verkeer, dan kun altijd nog een extra accespoint installeren maar voorlopig zie ik daar de meerwaarde echt niet van in. Als laatste nog een kleine opmerking. Moet je de spulletjes voor het draadloze netwerk nog aanschaffen, hou het dan op spullen (accespoint - netwerkkaarten) van één merk. Je sluit dan de kans op incompatibel spul zo goed als uit. Ik weet dat het volgens de normen niet zo mag zijn, maar in de praktijk wilt bijv een netwerkkaart van fabrikant A soms niet echt goed samenwerken met het accespoint van fabrikant B. Zo voorkom je in elk geval dit soort problemen (al is het maar in theorie)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...