Ga naar inhoud

Zyxel modem/router met daarachter een LinkSys WAG54GS?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Sinds enkele dagen ben ik bij Telfort en kreeg ik eenZyxel modem/router. Ik had al de LinkSys en dacht deze voor het WLAN gebeuren te gebruiken om de 70 euries te besparen van een draadloze Zyxel. Maar dat werkt maar ten dele. Ik heb de Linksys met de gele kabel van Telfort verbonden via de lan-poorten. Dan heb ik draadloos internet. Echter na een tijdje heb ik op de twee pc's via kabels op de lanpoorten van de Zyxel geen internet meer. Er komt een soort hulppagina , met een stippellijntje tussen twee pc's, welke dan de verbinding weer hersteld. Maar dat doet ie alleen als ik de verbinding tusen de Zyxel en de Linksys losmaak. Mijn vraag is eigenlijk of deze opstelling zou kunnen werken? Of ben ik te zuinig geweest? Ik heb de Zyxel wel nodig omdat wij gaan bellen via dat modem.( VOIP). Dit werkt nog niet maar dat zou wel 4 dagenkunnen duren i.v.m. nummerbehoud. Verder is de overgang van Orange/KPN naar Telfort voorbeeldig verlopen. Iedereen bevestigde alles en informeerde mij ruim op tijd. Doos met modem 1 maand tevoren in huis en aktiveren was zo gebeurd. Je hoort weleens anders. Ik hoor graag jullie mening en adviezen, als het kan in Jip-en Janneke taal. Ik ben nog uit het DOS tijdperk dus doe een beetje voorzichtig met mij. Ja, we hebben inmiddels elektrisch licht. Groeten, Cor den Hollander Vlaardingen
Link naar reactie
Hallo Peter, Bedankt voor je reactie. Maar zoals gezegd , ik ben niet zo'n kei in dat soort dingen. Ik gebruik de pc wel veel maar meestal stellen de zoon's deze voor mij in. Dus heb ik maar een screendump gedaan voor de gegevens. Dit zijn: wan info dsl mode ADSL2PLUS IP adress 82.169.2.160 Ip subnet mask 255.255.252.0 Gateway 82.169.2.160 LAN info IP adress 192.168.1.254 Ip subnet mask 255.255.255.0 Ik hoop dat je hieraan iets hebt. Ik heb net 18 euries verbeld naar de helpdesk van Telfort. Ik had negen wachtenden voor mij en heb zeker 20 minuten naar rotmuziek moeten luisteren. Had ik eindelijk iemand aan de lijn , was het beltegoed op. Ik heb namelijk nog steeds geen telefoon. Aktiveren lukt niet omdat er volgens het scherm geen dhs-kabel is aangesloten. Maar alles zit vast. Ik heb internet en het basistoetel van de dect zit op de modem. Dus zal ik blij zij als alles weer normaal werkt en ik met de laptop weer in de kamer kan gaan zitten. Ik hoor graag weer van je. Met vriendelijke groet, Cor den Hollander Vlaardingen
Link naar reactie
Hallo Peter, Ik las net je vraag nog even terug , maar er zit geen pc aan de linksys. Ik heb de Zyxel aangesloten op de splitter, twee pc's op de lan-poorten van de Zyxel en dan via een lankabel van de derde poort op de Zyxel naar een van de poorten op de Linksys. Ik gebruik dus daar alleen het wlan gedeelte van om met de laptop te kunnen werken. Ik weet niet of ik nu iets moet aanpassen in de Linksys of zo. Groeten, Cor.
Link naar reactie
Ok, maar ik zie het al aan het LAN ip van de Zyxel, deze zit, zoals ik dacht, in hetzelfde als de linksys en draait ook dhcp. Van de linksys gebruik je nu een lan naar lan poort verbinding. Wat te doen. Je haalt de linksys even los van de zyxel. Je sluit nu een pc aan op de linksys. Je krijgt nu IP van de linksys. Weer even controleren en het gevonden gatway adres is het inlog adres van de linksys (waarschijnlijk 192.168.1.1 ) In het LAN menu (WAN/adsl menu gewoon vergeten) Zie je het start IP van de linksys. Deze pas je aan naar 192.168.1.55 Tevens zie je DHCP services op enabled staan, deze zet je uit. Dan de SAVE knop in drukken. Nu de kabels weer terug pluggen LAN/LAN en pc kan er ook weer af.
Link naar reactie
Hallo Peter, Nou, ik heb alles geprobeerd maar het lukt niet echt. Ik heb het ip nummer gevonden en dat is inderdaad 192.168.1.1.Het starting IP adress kan je veranderen als de DHCP server staat op Enable. Op disable wordt het invulvakje, waar ik dan 55 moet invullen, grijs. Dus eerst op Enable dan 55 invullen en daarna de DHCP server op Disable zetten. Dan wordt het getal 55 ook grijs. En mijn ervaring leert mij dat dit dan niet effectief is. Ik kon ook dan met de laptop geen verbinding meer krijgen met de Linksys( Wireless) Tenslotte toch maar de DHCP server op Enable gezet en dan het getal 55 ingevoerd als laatste getal van het starting IP adres. Ik neem aan dat dit niet 255 moet zijn.Ik ga dit nu niet weer proberen, het is al 02.00 uur. En door het vele los- en aankoppelen is het niet iets wat je even via CrossLoop kan doen. Ik had werkelijk geen idee dat dit toch zoveel problemen kon geven. Een groot deel daarvan zal ongetwijfeld onkunde van mij zijn. Ik wacht even jouw oordeel af alvorens verder te gaan . Mijn normale internetverbinding is nu stabiel en ga later pas kijken naar de mogelijheden als bandbreedte instelling zoals in het Zyxel modem kan. Met vriendelijke groet, Cor den Hollander.
Link naar reactie
router aan router gaat niet goed als beiden dhcp aan hebben staan de 2e router moet dhcp uitgeschakeld staan en een vast ip hebben in de serie maar buiten de dhcp range van router 1 dns server en gate way verwijzen naar ip van router 1 sub mask 255.255.255.0 door dat nu nog steeds router 1 en router 2 ip nummers uitdselen kan het wezen dat je dubbele nummers uitdeeld of een computer krijgt zowel van router 1 als router 2 een nummer en dat loopt ook vast
Link naar reactie
Cor, veranderen moet je het "local ip adres" laaste getal 55 maken. (zo zit die buiten de dhcp scope van de zyxel) Het gaat [b:12c67922f3]niet [/b:12c67922f3]om het "starting adres" van de dhcp. Dan dhcp uitzetten en saven. Dat het grijs wordt is goed. Webvenster sluiten en kabels weer ompluggen. Draadloze pc's/laptops even rebooten, want die moeten nu ip krijgen van de zyxel (of even met ipconfig /release en daarna renew een nieuw ip opvragen.)
Link naar reactie
Beste Peter en Sjouwer, Bedankt voor jullie hulp zover. Ik moet eerlijk zeggen dat hoe goed de hulp is bedoeld, het jargon bij jullie zo is ingebakken dat ik als leek de zinnen niet kan vertalen naar handelingen die ik moet uitvoeren. Je loopt op het station en uit de luidsprekers klinkt de tekst: Wagenmeester Jansen, het plok is over! Dat zegt mij dus niets. Maar ik heb een ander probleem. Gisteren is mijn zuster overleden en zal even een paar dagen bezig zijn met heel wat zaken te regelen. Ze laat twee jongens achter en die weten niet wat er nu gebeurt. Dus maak ik even pas op de plaats met de hobby. Ik hoop dat jullie mij weer willen verder helpen als ik mij weer meld. Het leven gaat toch weer gewoon verder. Met vriendelijke groet, Cor den Hollander Vlaardingen
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Hallo Sjouwer, Ik ben weer terug. Na de droeve gebeurtenis gaan we weer verder met het leven. Nog bedankt voor je medeleven. De jongens van mijn zuster zijn onderdak bij familie, dus dat is gelukkig goed geregeld. Maar mijn vraag is of je mij nog verder wilt helpen met het probleem van de wlan verbinding. Ik heb net alle reacties weer eens doorgelezen maar veel ervan gaat boven mijn petje. Dus blijft staan dat ik eigenlijk eerlijk gezegd niet goed weet wat ik moet doen. Weet jij een manier om b.v. de instellingen van een of beide modems zichtbaar te maken en naar jou te mailen zodat je kan zien hoe deze staan ingesteld en hoe ze zouden moeten staan? Ik heb wel Belarc Advisor en die laat echt alles zien wat er in de pc zit , compleet met alle keys enz. Maar dat is een lijvig rapport. Ik dacht niet dat deze de instellingen van een modem laat zien. Is er wel een printscreen van te maken? Heb je wellicht wat aan een verbinding via CrossLoop? Je mag van mij zo in de pc kijken. Maar ik vermoed dat je echt in het modem moet zijn. Ik hoor graag weer van je en alleen als je er echt tijd voor hebt. Ik kan nu werken alleen de vrouw zit zonder internet en ik kan de laptop in de kamer niet voor internet gebruiken. Beetje lastig maar er zijn ergere dingen. Ik wens je een fijn weekend. Met vriendelijke groet, Cor den Hollander Vlaardingen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...