Ga naar inhoud

Netwerk via standaard RJ45-contactdoos?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wil ADSL aanleggen en daar heb ik wel enige ervaring in, maar niet in het geval van ISDN. Nu heb ik het als volgt bedacht, zoals op de tekening te zien is (sorry voor het slechte lettertype). [img:e580f19335]http://img224.imageshack.us/img224/9971/adsl5fv.gif[/img:e580f19335] Splitter vóór het NT1-kastje - de ene lijn vanuit de splitter naar de NT1 - de andere naar het ADSL modem/router De pc staat aan de andere kant van het huis. Er ligt een (ISDN)kabel vanaf de NT1 die uitkomt op een contactdoos (RJ45) bij die pc. Deze kabel werd alleen gebruikt voor het ISDN-modem in de pc, maar vanwege de overstap naar ADSL is dat niet meer nodig. Ik wil deze kabel graag gebruiken (groene kabel in het schema, momenteel nog aangesloten op de NT1). Mijn idee is om het modem in de meterkast te zetten, en de huidige kabel daarop aan te sluiten (even een RJ45-connector er op plaatsen en in het modem klikken). Vervolgens de UTP-kabel vanuit de pc rechtstreeks aan te sluiten op de contactdoos (die tot nu toe dus als ISDN-lijn gebruikt werd). Mijn vraag is: Kan dit zomaar? Of moet ik de aansluiting in die contactdoos aanpassen? (de draadjes) Of heeft iemand nog een heel ander idee? Ik kan ook de kabel, die in mijn tekening groen is, aansluiten op de splitter en het modem bij de pc plaatsen, maar... de "line-in" van het modem heeft een RJ11-aansluiting, en de contactdoos RJ45.
Link naar reactie
je haalt inderdaad 2 (3) soorten door elkaar de isdn 8 kabels (maar anders aangesloten dan ethernet) de adsl lijn tussen splitter en modem de ethernetlijn ik weet niet of de oude isdn line lang genoeg is om het op de goede volgorde nog vast te maken ik heb bij mij gemerkt dat als de adsl snelheid opgevoerd wordt de afstand tussen splitter en modem zo kort mogelijk moet wezen
Link naar reactie
Oké, bedankt. Dus het "ISDN-stopcontact" zoals het nu is kan ik niet voor netwerken gebruiken, omdat de volgorde van de draadjes anders is? De kabel die er nu ligt is een 8-aderige CAT5-kabel, dus dat lijkt me in orde. Ik zal het vanavond eens nader inspecteren, het is namelijk niet hier thuis. Kan ik de ethernetkabel zo in die wandcontactdoos (RJ45) klikken, als aan de achterkant daarvan de draadjes op de goede volgorde zitten? Of is dit een extra schakel die niet (goed) werkt en kan ik beter proberen om de lijn van routermodem naar pc on-onderbroken te laten zijn, dus zonder contactdoos?
Link naar reactie
  • 3 jaren later...
Als je het modem wilt plaatsen zoals je laat zien op tekening dan moet het kabel vanaf je modem naar de RJ45 uitgang 8-aderig twisted pair zijn. En straight aangesloten zijn (kijk op www.spammert.nl) Maar is het voor jou niet handig dat je het modem achter de RJ45 aansluiting zet? bij de Computer? Dan kun je namelijk ook de bestaande bekabeling handhaven. Gert-Jan Aaltink
Link naar reactie
de splitter en modem moet zo kort mogelijk na elkaar en zo kort mogelijk op het isra punt aangesloten worden hij heeft nu een kabel liggen van de oude isdn telefoon en deze wil ie de aansluiting vervangen voor een computer aansluiting dit is te doen door en andere sopcontact op de plek te hangen en de kabel kleur in de goede aansluitngen te stoppen
Link naar reactie
[quote:1cfabe9b14="BennieP"]Oké, bedankt. Dus het "ISDN-stopcontact" zoals het nu is kan ik niet voor netwerken gebruiken, omdat de volgorde van de draadjes anders is? De kabel die er nu ligt is een 8-aderige CAT5-kabel, dus dat lijkt me in orde. Ik zal het vanavond eens nader inspecteren, het is namelijk niet hier thuis. Kan ik de ethernetkabel zo in die wandcontactdoos (RJ45) klikken, als aan de achterkant daarvan de draadjes op de goede volgorde zitten? Of is dit een extra schakel die niet (goed) werkt en kan ik beter proberen om de lijn van routermodem naar pc on-onderbroken te laten zijn, dus zonder contactdoos?[/quote:1cfabe9b14] Als de kabel volgens cat5 standaard is aangesloten en dus alle 8 draadjes zijn gebruikt, kun je daar gewoon ethernet over draaien. Inderdaad gebruikt isdn (gedeeltelijk) andere draadjes als ethernet. In een bedrijfomgeving wordt meestal dezelfde gebruikt voor ethernet en (isdn) telefonie. Ethernet 1,2,3 en 6 ISDN 3,4,5,6
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...