Ga naar inhoud

Advies gevraagd: Server, FTP of remote access...

anoniem

Aanbevolen berichten

Dag allemaal, Ik heb weer een brandende vraag waar jullie je expertise onaangelijnd op los mogen laten. Ik bouw zo nu en dan voor een stichting aan hun ICT-gebeuren. Nu wil men ook de vrijwilligers thuis laten werken, i.e. de boekhouding laten bijhouden, brieven aanpassen, agenda inzien en Superoffice benaderen. Nu heb ik me tot in den treure georiënteerd en ben tot de (terechte?) conclusie gekomen dat een server opzetten een mogelijkheid is (WSBS2003 o.i.d.) en dan met VPN iedereen toegang geven. Remote access kan ook alleen men heeft 1 goede desktop staan en een zware laptop in een netwerkje, dus als er één of twee thuis gaan remote accessen dan kan er op kantoor nauwelijks of niet gewerkt worden, toch? Bovendien draaien beide XP home dus dat wordt upgraden naar Pro... Vragen: zijn dit belangrijkste opties of zie ik iets over het hoofd? Heeft iemand hier ervaring mee en een advies voorhanden? Alvast bedankt!!
Link naar reactie
Terminal services is nogal een prijzige optie denk ik. Naast de gewone licenties heb je ook nog terminal server CAL's nodig. Bovendien is het zeer aan te raden om een aparte terminal server te plaatsen, want je wil uiteraard niet dat de gebruikers rechtstreeks op de fileserver cq. domain controller werken.
Link naar reactie
Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je bedoelt. Wat is er mis met het concept 'Terminal Server'? Als je een server hebt die zwaar genoeg is voor het aantal gebruikers wat er op moet werken is er toch niks aan de hand? Het is wat anders als je een wat grotere organisatie bent en met honderden tegelijk op 1 terminal server moeten werken. Gelukkig heeft Citrix hier een oplossing bedacht en die heet Metaframe. Hiermee installeer je een aantal terminal servers in een farm, zodat load balancing mogelijk wordt gemaakt. Maar goed, ff on-topic: Terminal Services is een mogelijkheid, mits je een aparte server hiervoor gebruikt, die zwaar genoeg is voor het aantal gebruikers wat er op moet werken.
Link naar reactie
Dat zou mee kunnen vallen, indien de eisen niet al te hoog zijn (vandaar mijn vraag om een spec-indicatie) is er wel een server beschikbaar. En wat betreft de softwarekosten, 2003S + licenties wil men wel overwegen indien een goede oplossing. Omdat men veel op vrijwilligers met schaarse tijd vertrouwt is thuiswerken zeer aantrekkelijk, dan kunnen de vrijwilligers gewoon veel efficiënter ingezet worden. Bedankt voor jullie tips!!
Link naar reactie
In jouw geval zal ik dan twee servertjes van het type Dell SC600 neerzetten. Allebei twee schijfjes van 36 GB ge-mirrored. In de fileserver 512 MB en in de terminal server 768 of 1024 MB. Windows Server 2003 Standaard erop en je bent klaar qua server hardware. Verder nog een vaste Internetverbinding met vast IP-adres en een VPN-router voor een beveiligde verbinding met het netwerk.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...