anoniem Geplaatst: 24 oktober 2002 Delen Geplaatst: 24 oktober 2002 Morge ik moet voor ons bedrijf een procedurehandboek / handboek systeembeheer maken. Ik weet wel welke onderwerpen ik erin wil zetten maar is er iemand die ook al iets dergelijks heeft gemaakt. Ik ben op zoek naar een goede layout of voorbeeld hoe ik iets dergelijks indeel of op moet zetten alvast bedankt Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 24 oktober 2002 ITIL? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2002 [quote:a847ec011a="sjouken"]ITIL?[/quote:a847ec011a] Itil is inderdaad wel een idee, maar om daar nou iets uit over te nemen? Je kan er misschien wel een aantal organogrammen uit gebruiken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 november 2002 Auteur Delen Geplaatst: 9 november 2002 Je kunt een beheerhandboek net zo groot en complex maken als je zelf wilt, maar veel hangt daarbij af van de grootte van de organisatie, de complexiteit van je infrastructuur en het aantal beheerders. Je kunt het in een database onderbengen, maar mij bevalt nog steeds een centraal opgeslagen verzameling van Word documenten goed. Misschien dat we de documenten nog eens gaan indexeren, maar voorlopig redden we ons er goed mee. Het belangrijkste is dat je de documentatie van ieder proces goed actueel kunt houden. Ieder document moet dus eenduidige geidentificeerd kunnen worden en wij doen dat door beheerdocumenten te voorzien van een koptekst als deze: Proces: <naam> Bestemd voor: Systeembeheer/netwerkbeheer/helpdesk/operating Datum / versie: 01-01-01 vs 1.5 Status: Concept/vastgesteld Auteur: <naam> Doc naam: <Padnaam> De layout is verder vrij, maar we hebben wel afspraken over het standaard lettertype en de indeling op hoofdlijnen. Belangrijk daarbij is na te gaan voor wie het document is bedoeld. Een beschrijving van een complex proces voor een operator is vaak een checklist of activiteitenlijst die hij moet aflopen, terwijl de beschrijving van de inrichting van een server ook de diverse policies bevat en dus ook veel vrije tekst bevat. De regel die wij hanteren is dat een beheerdocument pas goed is als de daarin beschreven handelingen alleen aan de hand van dat document door iedere willekeurige voorbijganger kunnen worden uitgevoerd. Overdreven natuurlijk, maar we bedoelen dat het ook voor anderen dan de schrijver duidelijk, helder en vooral volledig moet zijn. Belangrijk is verder dat de beschrijvingen actueel worden gehouden. Dat lukt bij een bedrijf met meer dan twee server en meer dan 1 beheerder eigenlijk alleen maar goed als je een een goed wijzigingsproces (bijv. ITIL wijzigingsbeheer) hanteert. Bijwerken van de beheerdocumentatie is daarin één van de stappen van een wijziging. Als je dat niet goed regelt, veroudert de documentatie snel. Want ook bij ons is documentatie saai, vervelend en wordt vaak “vergeten” onder de druk van de waan van de dag. Wij vermelden dan ook voorin het document wie welke wijzigingen wanneer heeft aangebracht in een simpel tabelletje: Versie Door Op <opvolgend versienr> <naam> <datum> Met een wijziging kan ook de status weer wijzigen. Als je nog geen lijst van beheerprocessen hebt, kun je met de ITIL beschrijvingen een eind komen, maar in een kwartiertje brainstormen met collega´s heb je zo een lijstje. Succes, BenA Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen