anoniem Geplaatst: 19 oktober 2002 Delen Geplaatst: 19 oktober 2002 Ik heb een hp laserjet 6p en een hp jetdirect ex plus. Ik wil nu graag dat ik via die printerserver kan printen op mijn thuisnetwerkje. Ik heb de jetdirect aangesloten via een hub en de printer aan die jetdirect gekoppeld. Als ik de testknop indruk op de jetdirect, krijg ik een pcl configuration page uitgeprint. Ik heb nan indernet de hp download manager gehaald en deze zocht naar een eventuele jetdirect maar kon deze niet vinden! Ik heb geen andere software voor dit apparaat. Wat mis ik hier nog? De links bij HP geven een foutmelding dat de software niet gedownload kan worden. :cry: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 19 oktober 2002 Problem solved. De jetdirect ex plus stond nog ingesteld van een vorig netwerk/printer. gezien in een handleiding bij HP dat ik het apparaat kon resetten. Dit gedaan en weer laten zoeken met een ondertussen gedowload programma van HP (wel gevonden) en jawel hoor de printer werd herkend. Weer een stapje verder in m,n thuisnetwerk. Nu alleen nog een goede router en dan is alles (bijna - file/mail server) in orde. :P 8) :D :wink: Happy me. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 19 oktober 2002 kijk om op een goede manier een printer en een printserver te installeren/configureren eens op deze link: www.cbs-het-anker.nl/download/printer_installeren.pdf Op deze manier wordt het door veel system engineers gedaan en wordt o.a. zo aanbevolen door IBM. Suc6 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 19 oktober 2002 Bedankt Sellis, maar zo via de orginel HP installatie software gaat gelukkig ook goed. :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 19 oktober 2002 Geen probleem, maar als je de software van HP gebruikt wil dit nog wel eens problemen geven. Mocht dit gebeuren hou mijn suggestie dan eens in je achterhoofd. Suc6 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 19 oktober 2002 Misschien kun je toch nog wel gelijk krijgen Sellis! Ik draai een netwerkje met drie computers met de volgend configuratie: Mijn computer een p4 1,8 mhz met Windows xp. van de kinderen twee p2 350mhz met Windows 98. Een vijf poorts switch en de jetdirect ex plus. Op mijn computer is de printer geinstalleerd, geen probleem. Ook een p2 350 mhz was geen probleem. Maar de andere wel? Ook wil daar msn niet werken. Ik heb de computers via de netsetup van windows xp geinstalleerd. Op alle computers heb ik internet via mijn computer. Alle computers zien elkaar en kunnen elkaars mappen en printers zover deze aanwezig zijn delen. Ik snap het alleen niet van die ene computer? O ja, het pdf bestand gaat over Windows NT. heb je hier ook een versie voor win98 van Sellis? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 19 oktober 2002 De truc is dat je via een ip nr gaat printen. De jetdirect krijgt een eigen ip nummer en subnetmask. Vaak is zo'n jetdirect webbased te benaderen. Als je een een testprint maakt door het knopje op de jetdirect even in te drukken, zie je op die testprint het ip nummer. Door deze in te voeren in je browser kun je de jetdirect benaderen. Stel de jetdirect heeft ip nummer 192.168.1.5 gekregen. Waarschijnlijk kun je nu via je netwerkomgeving deze jetdirect al zien. Vanuit hier kun je hem dan installeren. Gebruik bij het installeren alleen de drivers, dus niet de software die eromheen zit. Op de cd staat vast wel een mapje met alleen de drivers. Ik heb hier dus geen omschrijving van. Suc6 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2002 Ik zie inderdaad dat de jetdirect een ip adres heeft gekregen, maar als ik deze uitzet en later weer aanzet, dan krijgt deze een nieuwe/andere toegewezen. Op het netwerk zelf krijg ik deze niet te zien. Alleen op mijn computer staat deze als extra printer erbij. Ik heb ook geprobeerd om via internet explorer bij de jetdirect te komen maar dat lukt niet? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2002 Heb je een DHCP-server werken? Zo ja kan je een IP-address reserveren voor het MAC-adress van je printservertje en dan blijft hij hetzelfde IP-address houden Anders zal je toch wat dieper in je HP-software moeten duiken en kijken of het mogelijk is om een fixed-IP-address te geven. Dan zal alleen de PC waar je de HP-software heb draaien aan laten staan, want daar staat (vaak) het IP-address in een een of ander filetje. Deze wijsheid heb ik van mijn Intel-printservertje :-) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2002 Kijk welk ip nummer je printserver heeft gekregen en welk subnetmask. Breng je eigen pc in dezelfde range en typ in je browser het ip nummer van je printserver. Wel even de proxy uitschakelen in je browser! Daarna kan je middels de ingebouwde webpagina van je printserver het ip adres aanpassen. Daarna kun je verder met bovenstaand verhaal. Suc6 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 25 oktober 2002 Ik kom niet op de ingebakken webpagina van de jetdirect? Weet ip adres en subnetmask. computer heeft hetzelfde subnetmask en ip adres klopt ook. Alleen als ik het nummer intyp vindt deze niets. Op het blaadje wat uitgeprint is via de jetdirect staat wel bootp/dhcp server: 192.168.0.1? Dit is wel het nummer van mijn computer beneden. Ik weet alleen niets van dhcp servers of iets dergelijks. Het geval is nu nog steeds dat als ik dus de printer met jetdirect uitzet dan weer een ander ip adres krijgt. Ook kan ik nog steeds de printer niet aan die ene computer niet verbinden? :-? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2002 Normaal gesproken zet je een netwerkprinter niet uit. Dus de jetdirect in ider geval aan laten. Neem een pc die in dezelfde range zit. Zet de proxy op de machine uit. (Via je browser - internet opties - tabblad verbindingen - LAN - geen proxy instellen!! Kijk welk IP nummer de jetdirect gekregen heeft. Zet alle andere pc's uit en controleer ook nog even of de pc waarop je gaat werken inderdaad in dezelfde range zit met hetzelfde subnetmask. Geef nu het ip nummer in de browser in. Lukt dit nog niet geef dan eens exaxt door welk type jetdirect je hebt. Zal ik eens gaan zoeken/navragen bij collega's hoe het met dat ding zit. Suc6 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2002 Dit heb ik inderdaad geprobeerd, maar zonder resultaat :( . Het is een HP Jetdirect EX plus. Heb ik via mijn werk zonder software of handleiding gekregen. Wel de software (drivers) van internet gehaald. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2002 Kun j epingen naar het IP-adres van je Jetdirect? Zo ja, kun je hem benaderen door in je webbrowser het volgende adres te tikken: http://<ip-adres>. Vergeet vooral de http:// niet, want zonder wil het wel eens niet werken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2002 J pingen lukte wel. Maar met http:// enz lukt niet? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2002 Hier al eens naar gekeken? http://www.hp.com/cposupport/manindex/jd3263a_eng_man.html Deze handleiding is zelfs in het Nederlands te downloaden. Gewoon even simpel zoeken bij Hp.com. Mijn ervaring bij HP is dat alle info die je nodig hebt daar staat. Ik heb zelf hier 2 antieke voorlopers van de hp jetdirect ex plus en zelfs daar staat de instal van op hun site. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen