anoniem Geplaatst: 5 januari 2002 Delen Geplaatst: 5 januari 2002 Het volgende probleem: Een netwerk met Windows 98 SE Clients, geconfigureerd voor DHCP krijgen als default gateway 10.10.10.10. In netwerk staat ook een 10.10.10.160 gateway die niet gebruikt mag worden. De DHCP server is Windows 2000 server. Na een tijdje verschijnt er in de routetabel van de clien een extra regel nl: eentje die al het verkeer naar de 10.10.10.160 gateway stuurt. Je deze regel handmatig weghalen en je kunt natuurlijk je dchp informatie releasen en renewen, maar na een tijdje komt alles weer terug. een verhaal dus, maar ik heb geen flauw idee waar ik dit moet zoeken. Alle hulp is welkom! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 januari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 januari 2002 hoi, kan het zijn dat je dhcp server dit adres (10.10.10.160) ook mag uitdelen en dat dus braaf doet ? (vooral omdat je zegt: 'na verloop van tijd...'je@n Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 januari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 6 januari 2002 hmm, vreemd...met uitdelen bedoelde ik eigenlijk dat de dhcp server het adres ook in zijn uitdeelrange heeft staan, dus niet specifiek om als gateway adres uit te delen, maar als normaal 'netwerkipadres'....maargoe, dan zou het nog niet de functie van gateway moeten krijgen...kan het niet iets zijn wat temaken heeft met wins ? ik weet dat er dan een master browse server verkozen wordt, die een lijstje maakt met alle pcs op het netwerk en waar de pcs -als slaves- zich naar richten... misschien dat die 10.10.10.160 zich ook bij de master browse server meldt en dat op die manier de info bij de clients komt...... >>>>>>>>hmmmm, wel erg vaag, geloof ik >>>>>>je@n------------------ **communiceer !** Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 januari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 6 januari 2002 Weer thanx voor je reactieDe 10.10.10.160 staan niet in de adrespool van de dhcp server. Er staan 2 Wins servers in het netwerk 10.10.10.1 en 10.10.10.2 en het node-type op de client staat op hybride (deze informatie wordt ook via DHCP verspreidt). Wat je zei over die master browser lijkt me onwaarschijnlijk omdat dit iets windows-specifieks is, dus het is onwaarschijnlijk dat een router weet heeft van dat master browser systeem. Maar het iets om na te kijken. Wat me wel opviel is, dat de 10.10.10.160 router DHCP forwarding ng had aanstaan, dit er kan DHCP informatie van een ander netwerk doorgespeeld worden naar het mijne (ik heb dit inmiddels uitgeschakeld, maar het is nog te vroeg om te zeggen om het geholpen heeft). Maar een DHCP client vraagt een DHCP server om een ipadres e.d. het is niet zo dat de server dat uit zich zelf aande client opdringt. Maar het is inderdaad heel erg vaag Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 januari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 6 januari 2002 Bedankt voor je reactieNee, bij de DHCP-server heb ik expliciet ingevuld alleen die 10.10.10.10. Als is allebei de gateways invul gaat het een tijdje goed, maar na verloop van tijd gaat de client dan toch weer alleen naar 10.10.10.160. Overigens als de regel in de route tabel verschijnt heeft deze een metric van 999. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen