Ga naar inhoud

exchange versnellen in SBS 2003

anoniem

Aanbevolen berichten

Een kennis heeft een smb met exchange draaien. Het hele ding is door een extern bedrijf geinstalleerd en geconfigureerd. Op zich werkt alles wel, maar nu vraagt mijn maat zich af waarom zijn mail zo traag is. Ik heb even nagelopen hoe of wat en nu blijkt exchange om het kwartier de mail te verzenden en ontvangen. Beetje ouderwets in deze tijden, zeker als je 'even' een mailtje wil versturen. Een postduif is soms nog sneller. Nu heeft mijn maat gebeld met het bedrijf en die adviseren het programma popbeamer te installeren á 250 euro. (Zonder arbeidsloon) Mijn vraag is nu, is er iets aan exchange te doen zodat het ook iets vlotter gaat werken? Moeten we een extra programma installeren om iets 'vanzelfsprekends' te kunnen doen? Het gaat overigens om een Small business server 2003...
Link naar reactie
Hangt er een beetje vanaf hoe alles ingeregeld is. Als ik het zo lees is er gebruik gemaakt van de standaard POP connector, en die is niet bepaald fijn te configureren. Die kijkt iedere 15 minuten of er mail is, en kan niet sneller gezet worden. Je kan de SBS-exchange ook zo configureren dat hij zelf de mail afhandeling doet, in plaats van dat hij de mail via pop ophaalt bij je provider. Dan ben je van de vertraging af. Maar daar zitten wel een paar haken en ogen aan. Bij sommige providers is dit niet mogelijk omdat ze de poort blokkeren, het is zeer aan te raden om een vast IP adres te gebruiken, en qua beveiliging komen er ook nog een paar dingen om de hoek kijken. Wat je ook moet regelen is dat je een backup mailserver hebt, als je server uit de lucht is, bijvoorbeeld de mailserver die je nu gebruikt om je mail op te halen (Door in je DNS een extra MX record toe te voegen, met een lagere prioriteit). Er zijn trouwensook goedkopere oplossingen als popbeamer, maar of dat handig is om te doen, is een tweede. Je bespaart misschien op de aanschaf, maar als de externe partij bij problemen niet thuis geeft ben je verder van huis.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...