anoniem Geplaatst: 28 oktober 2011 Delen Geplaatst: 28 oktober 2011 Bij bepaalde opvraag van services krijg ik de melding "DNS server can't resolve hosts". Als ik dan kijk in mijn NAS naar de plaats waar die melding naar verwijst zie ik het volgende: Obtain IP adres settings automaticly via DHCP en als ik di aanklik krijg ik dus die melding en ik kan zelf een fixed static IP adres invullen. Maar wat vul ik in bij Subnet mask, is dat 255.255.255.0 en er wordt gevraagd naar een nummer bij Default Gateway en ik heb geen idee wat daar moet komen te staan. Graag hulp. Rob Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2011 Het statisch ip-adres ligt in de range van je eigen netwerk. Kijk dus welk IP-adres je eigen PC heeft en kies een IP-adres in dezelfde range maar buiten de scope van je DHCP-server. Als je DHCP-server adressen uitdeelt van bijv. 192.168.1.100 t/m 192.168.1.150 kun je kiezen voor een vrij adres onder 100 of boven 150. Zorg dat elk IP-adres maar één keer voorkomt in je netwerk. Bij subnetmask vul je hetzelfde in als wat er op je eigen PC staat. Bij Default Gateway vul je het IP-adres van je router in (staat ook bij je eigen PC). Bij DNS-servers kun je dezelfde adressen invullen als er in je eigen PC staan. Deze adressen vind je via een commandscherm en dan invullen 'ipconfig/all' en enter. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2011 Ik ben geen internet goeroe, dus als je het bovenstaande nog eens in een wat meer begrijpelijk verhaaltje kunt samenvatten, heel graag. Bijvoorbeeld de zinsnede "buiten de scope van je DHCP server" gaat mij al boven m'n pet. Wat is "mijn DHCP server bivoorbeeld" Ik begrijp dat je het goed bedoeld maar ik begrijp er niet zo veel van, helaas. Groet, Rob Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2011 OK, aangezien je begonnen was met het handmatig instellen van je NAS dacht ik dat je er enigszins mee op de hoogte was. Klein stukje verklaring: IP-adres: het unieke nummer waarmee je apparaat (PC, NAS, netwerkprinter, smartphone) in je netwerk geïdentificeerd wordt, zeg maar het huisnummer in de straat. DHCP-server: stukje programma, meestal in je router, wat de IP-adressen automatisch uitdeelt aan elk apparaat dat zich aanmeldt in het netwerk. Tegelijkertijd stelt hij (meestal) de DNS-serveradressen en de Default Gateway in. Default Gateway: het IP-adres waarlangs alle verkeer naar het Internet verloopt, (meestal) je modem/router. Scope: het stukje netwerkadressen dat de DHCP-server tot z'n beschikking heeft om uit te delen. Subnet Mask: dient om een netwerk op te delen in aparte stukjes of segmenten (subnetten). Staat bij 192.168.1.x netwerken normaliter op 255.255.255.0. Voorbeeld: bij een netwerk wat werkt met 192.168.1.x adressen heeft de router als lokaal netwerkadres 192.168.1.1. Dat is dan meteen de Default Gateway, omdat hierlangs alle internetverkeer verloopt. De DHCP-server kan dan bijv. adressen uitdelen van 192.168.1.100 t/m 192.168.1.150. Deze zijn bestemd voor apparaten die nog wel eens (kunnen) wisselen van netwerk. Apparaten die altijd vast in het netwerk aanwezig zijn kunnen (vaak) beter een vast IP-adres krijgen, zodat je altijd zeker weet onder welk adres ze bereikbaar zijn. Bovendien kan het nodig zijn om voor bijv. een server of een NAS die vanaf Internet bereikbaar moet zijn een doorverwijzing in de router te maken, zodat deze weet dat verkeer voor de NAS altijd naar een bepaald IP-adres moet worden doorgestuurd. Deze vaste IP-adressen kies je ALTIJD buiten het stukje wat de DHCP-server uitdeelt, om er zeker van te zijn dat er geen dubbele adressen in je netwerk voorkomen. Om er achter te komen in welk netwerksegment je computer werkt check je welk IP-adres en Subnetmask hij heeft. Dit kan via een opdrachtpromptscherm, te vinden via Bureau-accessoires. Open dit scherm en voer hier in: ipconfig/all en geef een enter. Je krijgt nu van elke netwerkadapter die je PC heeft o.m. het IP-adres, Subnetmask, Default Gatewayadres, DNS-serveradres te zien. Deze adressen zijn belangrijk als je de NAS handmatig wilt instellen. Zoals eerder gezegd kun je DNS-server, Default Gateway en Subnetmask hetzelfde invullen als je eigen PC, het IP-adres moet uniek zijn. Als je eigen (enige) PC bijv. 192.168.1.100 als adres heeft toegewezen gekregen kun je er redelijk zeker van uitgaan dat de DHCP-server dit als eerste adres heeft uitgedeeld en je dus bijv. 192.168.1.99 kunt gebruiken voor je NAS. Maar ook 192.168.1.10 zou kunnen. Ik hoop dat het enigszins duidelijk is, anders hoor ik het wel weer.... Succes! Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen