anoniem Geplaatst: 8 juni 2011 Delen Geplaatst: 8 juni 2011 Wordt nu gewerkt met Windows Servers (zo'n 8 verschillende) en een MD3000i voor backup (wegschrijven snapshots van virtuele machines etc.etc._. De diverse servers zitten allemaal krap in hun harddiskruimte en ik vroeg me af of het niet kan dat er een SAN bij wordt geplaatst waar iedere fysieke server en wellicht ook HyperV machines ruimte van af kunnen snoepen/halen. Wat zijn verder de voor- en nadelen en wat zijn de mogelijkheden. Kan er bij voorkeur een Dell product worden geadviseerd?? Verder wil ik 2 x 146 GB dell hot swap disks toevoegen aan Dell Server met Raid maar niet echt onderlegt in Raid en toevoegen disks (zijn nu nog 2 bays beschikbaar) terwijl het een belangrijke server is. - is er een stappenplan wat te doen - waar kan ik tegen aan lopen? - hoe lang is zo'n server off-line als ik deze 2 x 146 GB toevoeg? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juni 2011 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2011 Ik ben zelf niet bekend met Dell spul, maar werk voornamelijk met HP. In een HP server met een Smart Array controller is het mogelijk om een RAID5 array online uit te breiden met nieuwe schijven, mits deze schijven op hetzelfde kanaal aangesloten worden als de reeds bestaande schijven. Je prikt de nieuwe schijven in de server, wijst ze toe aan het bestaande array en het array wordt uitgebreid. Hierna krijg je in Windows disk management extra ongepartitioneerde ruimte te zien op de logical disk. In Windows 2008 kun je vervolgens online de bestaande logical disk vergroten. Als alles goed gaat heb je zo geen downtime, maar maak voor de zekerheid wel een backup van de complete logical disk. Nogmaals, ik weet niet of dit met Dell array controllers ook mogelijk is... Onlangs heeft HP het bedrijf Lefthand overgenomen. Lefthand maakt iSCSI SAN oplossingen, waarbij je verschillende SAN units redundant uit kan voeren. Hierdoor creeer je iets van een RAID situatie, maar dan met complete SAN's. Erg mooie techniek, maar niet goedkoop. Het gaat hier om de [url=http://h10010.www1.hp.com/wwpc/be/nl/sm/WF25a/12169-304616-3930449-3930449-3930449-4118659.html]HP StorageWorks P4000 serie[/url]. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juni 2011 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2011 Maakt het dan nog uit welke type Raid er gebruikt is in de betreffende server en of het wel of niet een HyperV machine is?? Ik bedoel kan het dan ook allemaal nog steeds online dus zonder off-line te gaan. Zelfs het plaatsen van de hotswaps disks kan je toch doen zonder de server uit te zetten? Onze ICT leverancier geeft aan dat die een dag voorbereiding nodig heeft om zaken voor te bereiden maar we kunnen niet zonder deze server (home-shares etc.etc.), waarom zou hij een dag willen en wat kan ik het beste vragen om dit te verklaren? P.S. als al disks er bij zitten in de 2 vrije bays dan is alles toch remote ook in te stellen? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juni 2011 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2011 Nogmaals, ik kan niet oordelen hoe Dell hiermee omgaat, maar bij HP is alles online te regelen, zonder enige downtime. Het Hyper-V verhaal maakt het misschien wat lastiger, omdat je niet online de grootte van je virtual disks aan kan passen. Hiervoor zal volgens mij de VM voor uitgeschakeld moeten worden. Hotswappable wil juist zeggen dat schijven verwisseld kunnen worden, terwijl de machine aan staat. Een dag voorbereiding klinkt mij wat veel in de oren, maar je zou eens kunnen vragen wat ze allemaal doen op die dag. Als het gaat om het maken van een complete backup gaat daar inderdaad nogal wat tijd in zitten, afhankelijk van de hoeveelheid data en de snelheid waarmee die backup gemaakt wordt. Ik heb pas geleden een soortgelijk klusje gedaan in een HP server bij een klant. Het ging hier weliswaar om uitbreiding van een RAID5 array van 4 naar 6 schijven in een fysieke server, maar ik was alles bij elkaar met twee uurtjes op een avond klaar. De backup deed er iets meer dan anderhalf uur over, het plaatsen en configureren van de schijven duurde iets meer dan een kwartier. Alles kon ik online configureren, zonder downtime en dataverlies... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juni 2011 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2011 kan ik heel simpel de raid configuratie vragen. Zie nu totaal zo'n 130 GB aan ruimte als ik bij compmgmt.msc kijk, hoe zie ik meer info (diskpart levert eigenlijk hetzelfde op) terwijl ik weet dat er 4 harddisk inzitten (tenminste 4 bays zijn bezet van de 6) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juni 2011 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2011 Wat je ziet in disk management is de logical disk die is aangemaakt op het array. Je ziet niet uit hoeveel disks het array bestaat en welk RAID level dit array heeft. HP heeft daar een array configuration utility voor, Dell zal ook vast wel zoiets hebben... Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen