Ga naar inhoud

Trage Windows Server 2008 terminal server

anoniem

Aanbevolen berichten

Heb een Windows Server 2008 met fysieke terminal servers (dus geen HyperV). Hangt in het domein. Op een terminal server waar zo'n 30-35 mensen op inloggen (met name Firefox, Internet Explorer en Office applicaties) loop ik tegen het probleem aan dat zo'n 95% van het intern geheugen wordt gebruikt (4 GB) en dat soms iemand die b.v. met Firefox werkt er gewoon uit wordt gegooid.In het logbestand is te zien dat het wisselbestand continu wordt aangesproken. Betreft een 2008 versie 32 bits dus je zit met geheugenallocatie, de processor heeft het niet al te zwaar (30-40%) en het netwerkverkeer valt ook wel mee, er zijn wel meerdere TS-Servers (momenteel 2) maar er is geen load-balancing. Clients zijn thin clients met embedded XPSP3, inlog uiteraard via RDP. Wat kan ik doen om te zorgen dat de snelheid omhoog gaat, welke testen kan ik doen en wat zijn praktijkervaringen? Tegen welke beperkingen loop je aan bij terminal server? Hoe kun je gaan opschalen?
Link naar reactie
Het volgende zou je als eerste kunnen doen zonder al te veel kosten: - Upgraden naar Windows 2008 x64 en meer geheugen plaatsen. Als je een volumelicentie voor Windows 2008 hebt, mag je ook de 64-bits versie installeren. Met OEM licenties is dat geloof ik een ander verhaal en mag je alleen de 32-bits versie installeren. - Load balancing inrichten, zodat gebruikers netjes verdeeld worden over de terminal servers. Het volgende zou je kunnen overwegen als de kosten ervoor nog te behappen zijn: - Een derde terminal server inrichten om nog meer de belasting te verdelen. - Het inrichten van een Citrix Xenapp omgeving, eventueel met het streamen van applicaties, of App-V. Zeker het installeren van meer geheugen en een 64-bits versie van Windows zal denk ik wel wat winst opleveren, aangezien het geheugen nu de beperkende factor is.
Link naar reactie
ok, ga het eens overwegen, weet nu al dat er geen VLK licentie opstaat dus dat wordt lastig. Verder moet er met een wat oudere versie van firefox gewerkt worden en zal ik eens moeten kijken of er een alternatieve 64 bits versie voor is. Volgens mij wordt er nu ook enorm veel geswapt omdat er nog slechts zo'n 9% ruimte op de harddisk is, komt de prestatie natuurlijk niet ten goede...... P.S. vreemd dat er nog geen technoglogie/upgrade o.i.d. is om die 3 GB grens te omzeilen..
Link naar reactie
[quote:d989aa509f="oghkru"]ok, ga het eens overwegen, weet nu al dat er geen VLK licentie opstaat dus dat wordt lastig. Verder moet er met een wat oudere versie van firefox gewerkt worden en zal ik eens moeten kijken of er een alternatieve 64 bits versie voor is. Volgens mij wordt er nu ook enorm veel geswapt omdat er nog slechts zo'n 9% ruimte op de harddisk is, komt de prestatie natuurlijk niet ten goede...... P.S. vreemd dat er nog geen technoglogie/upgrade o.i.d. is om die 3 GB grens te omzeilen..[/quote:d989aa509f] Misschien is het dan een optie om toch een volumelicentie aan te schaffen, zodat je wat meer keuze vrijheid hebt in welke taal en versie het OS geinstalleerd wordt. Met OEM heb je die keuze niet en kun je alleen de taal en versie installeren waarvoor je de licentie hebt aangeschaft. Windows installaties met een volumelicentie kun je ook inrichten met een multilingual user interface, zodat je een terminal server voor bepaalde users in een bepaalde taal kan zetten. Als je de licenties niet in een keer aan wil schaffen, is het Open Value programma van Microsoft misschien wel iets. Hierbij huur je de licentie en betaal je de kosten over een periode van 3 jaar. Bij Open Value zit ook SA, waardoor je mag upgraden naar nieuwere releases van de software. Er wordt enorm geswapt, omdat het geheugengebruik te hoog is. Windows gaat dan het virtueel geheugen aanspreken, wat uiteraard veel trager is dan het RAM geheugen. Dat op de schijf nog maar 9% vrij is, hoeft niet direct een performance probleem te veroorzaken. Overigens is het niet vreemd dat je met 32-bits software een grens van 4 GB hebt... Doe maar een 2 tot de macht 32, dan krijg je 4294967296, wat gelijk staat aan 4 GB. Er zijn twee manieren om deze grens te overschreiden: het installeren van een 64-bits versie van Windows, of Windows Server Enterprise edition aanschaffen. Deze laatste is echter 3 tot 4 keer zo duur als een licentie voor Windows Standard. Enterprise heeft echter wel als voordeel dat je met 1 licentie 4 virtuele Windows Standard servers mag installeren. Daarnaast is er ook nog Datacenter edition, die per processor gelicenseerd wordt, maar hiermee mag je een oneindig aantal VM's installeren.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Sorry late reactie! Gaan 2 terminal servers bijkomen met 32 bits 2008, worden later pas geupgrade en dat heeft te maken met JAVA printen voor bepaalde applicaties. Werken nu voor 99% met Firefox als browser en schijnt onder 64 bits het niet echt lekker te doen daar we ook nog met een oude specifieke versie moeten werken. Zo lang de uitbreiding er nog niet is gaan we kijken hoe we load-balancing kunnen inschakelen (leuk uitzoekwerkje).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...