Ga naar inhoud

Vraag over NAS van beginner

anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Onderstaande eerst op tweakers gepost maar daar vond iemand dat ik daar als beginner niet thuis hoorde :) Me laatste dagen op internet en ook in dit forum helemaal suf gelezen over NAS. Er toch nog niet uit. Nu behoorlijk bomen en bosgevoel. Vraagjes 1. Zijn er alternatieven voor NAS (naast de externe schijf). Servers? Voor- Nadelen. Las o.a. iets over een goedkope aansluiting/link tussen router en een gewone USB schijf (maar kan die voortdurend draaien en is dat niet duurder in gebruik?) 2. Zijn er redenen om te kiezen voor een NAS behuizing en dan schijven toe te voegen (duurder?). Voordelen? Of zijn complete NAS-sen net zo goed. 3. Als ik bv. zou willen kiezen tussen een Lacie Network Space 2 (1TB of 2 TB versie) een Synology DS110j maar daar moet dan geloof ik nog schijf in. (allebei overigens beste kopen uit consumentengidstest voor wat dat waard is en onder de 200 euro) of evt. een 2e hands Synology DS 207+ met 2 TB er al in voor ca. 260 euro (geloof al weer wat ouder). 4. Heb ook nog een PC uit 1999 staan die ik niet gebruik. Is ombouw echt simpel en is dat qua energie niet duur? Waar moet ik dan op letten en wat is dan het beste of zijn er nog alternatieven? Beste onder de 200 (tot evt. 250) euro)? Wat ik wil is op dit moment gewoon een goede netwerkopslag (ook video), backupmogelijkheid voor de PC's, in toekomst misschien nog wel meer. (thuis 2 PC's en 2 binnenkort 3 laptops, op 1 PC na alles draadloos, aan netwerk tv audio e.d.: wil nog beginnen) Hoop dat jullie me wat meer richting kunnen geven. Via net en verkopers en ander forum lukt het (nog) niet. Alvast bedankt voor antwoord of evt. links naar goede info.
Link naar reactie
Als je een geschikte router hebt, is een losse externe schijf de goedkoopste oplossing. Externe schijven schakelen zichzelf vrijwel altijd uit, als ze niet gebruikt worden. Bedenk wel, dat usb niet al te snel is. Je router ondersteunt bovendien waarschijnlijk niet meer dan 100Mbps, wat je maximale snelheid per definitie beperkt tot 12.5MB/s. Ook moet een dergelijke schijf meestal fat32 geformatteerd zijn, wat je bestandsgroote weer beperkt tot 4GB.
Link naar reactie
Dank je. Mijn router zou ik dan moeten verbinden met zo'n link want geschikte aansluiting zit er niet op (zag dat ook elders op forum, zelfs eentje van rond de 32 euro) Mijn router is een paar jaar oude Belkin 54 G+. FAT32 wordt dan wel probleem want gaat ook om bestanden die groter dan 4GB zijn (of geldt dat bij zo'n link niet) Overigens kan ik dan als ik het goed begrijp geen video er van op TV bekijken? Mijn externe schijven (heb er paar) worden geloof ik allemaal heet (schakelen niet zelf uit). Als ik naar de NAS-sen kijk dan zie ik een aantal complete NASsen, o.a. de genoemde van Lacie (Beste koop consumentgids) maar ook behuizingen. Als ik in die behuizing een schijf ga stoppen lijk ik duurder uit te gaan komen. Wat is dan het voordeel?
Link naar reactie
LaCie heb ik zelf niet zo hoog, het blijft voor mij een budgetmerk a la Sweex en consorten. De deskundigheid van de consumentenbond in dezen, heb ik ook op een pijpvol. Ik zou eerder gaan voor een gerenommeerd merk als synology of qnap. Het voordeel is degelijkheid, duurzaamheid, betrouwbaarheid. Als je ooit je backups serieus nodig hebt, maakt 50 of 100 euro meer, je waarschijnlijk heel weinig uit. Of je video kunt bekijken hangt van diverse zaken af. Sommige tv's kunnen zelfstandig netwerkschijven aanspreken, andere alleen als ze beide dlna ondersteunen, soms ook helemaal niet. Als overigens video kijken een belangrijk doel is, kun je ook eens kijken naar een netwerk mediaspeler met een ingebouwde harddisk. Deze kunnen als nas gebruikt worden, en hebben geen moeite met het afspelen van video, zelfs al ondersteunt de tv helemaal niks qua netwerk en/of dlna. De 4GB beperking is gebonden aan fat32, niet aan iets anders.
Link naar reactie
Dank je Gerben, Heb zelf ook wel zo mijn twijfels bij testen in consumentengids op dit gebied. En inderdaad goedkoop kan duurkoop worden. Synology zal ik ook eens beter bekijken. MAar dan kom ik op behuizingen uit en moet ik dus de schijven nog aanschaffen. Is zo'n behuizing dan toch beter? Voordelen? en als beter, dan zie ik ook nog enorme prijsverschillen. Bv conceptronic (heel goedkoop) maar dan ws. ook veel minder goed?
Link naar reactie
Synology is meer dan een pure netwerkschijf. Het kan ook diverse server functies vervullen, en je kunt er ook zelf software bij op zetten. Ondersteuning van bittorrent en news is meen ik zelfs standaard. Hoewel dat laatste ook steeds gewoner wordt bij nassen. Een voordeel van zelf schijven aanschaffen, is dat je precies weet wat je erin zet. En dus niet een arbitraire keuze van de fabrikant te slikken hebt.
Link naar reactie
Aha, Dus toch voordelen boven die Lacie dan? Bij mobile-harddisk kan ik een Ds110j zie ik met schijf voor 50 euro meer kopen dan de Lacie. Zou dan een 2000GB (1860GiB) SATAII WD WD20EARS 64MB GP schijf zijn. Wat in de Lacie zit weet ik nog niet Die Lacie kan niet als server functioneren dan? En over wat voor serverfuncties heb je het dan? Sorry, niet zo bekend nog mee. Maar deze info helpt me wel stuk verder.
Link naar reactie
[quote:6fff469165="gerben"] Of je video kunt bekijken hangt van diverse zaken af. Sommige tv's kunnen zelfstandig netwerkschijven aanspreken, andere alleen als ze beide dlna ondersteunen, soms ook helemaal niet. Als overigens video kijken een belangrijk doel is, kun je ook eens kijken naar een netwerk mediaspeler met een ingebouwde harddisk. Deze kunnen als nas gebruikt worden, en hebben geen moeite met het afspelen van video, zelfs al ondersteunt de tv helemaal niks qua netwerk en/of dlna. [/quote:6fff469165] Ook deze optie nog even bekeken maar ik neem aan dat een echte NAS voor backup zaken, PCzaken etc. dan beter geschikt is? meer andere functionaliteiten heeft. Deze optie is namelijk ook heel betaalbaar zie ik, maar zou dan toch veel meer voor de hand liggen, zelfs als je weinig met video doet, of het alleen maar overweegt? Na je advies begin ik me overigens wel wat veiliger te voelen bij Synology. Die Lacie komt goed en goedkoop over, maar is ie inderdaad net zo betrouwbaar??? Info over de schijf erin vind ik niet.
Link naar reactie
Nou, Na veel leeswerk...en goede adviezen. De Lacie zou nu wellicht volstaan (goedkoper, zuiniger, stiller...volgens sommige testen even snel of sneller) Maar de Synology (in andere testen weer sneller) biedt ws. meer en lijkt betrouwbaarder? Vraag is dan wel wat de meest geschikte 2TB hard disk voor laten we zeggen max 85 euro is om daar dan weer in te stoppen.. m.a.w. nog een zoektocht....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...