anoniem Geplaatst: 21 september 2010 Delen Geplaatst: 21 september 2010 Hallo allemaal, Allereerst wil ik vragen of ik deze discussie in het goede forum plaats? Wat ik eigenlijk graag zou willen weten is, zoals het onderwerp al zegt, hoe je van een USB harde schijf naar een NAS server kan gaan? Ik heb namelijk op internet gelezen dat dit te doen is, maar heb er verder nog niet zo veel ervaring mee. Ik heb nu een My Book Essential externe USB hardeschijf van 1TB. De bestanden die op deze schijf staan wil ik ook graag op een andere computer kunnen openen (dus als ik het goed heb, heb ik een NAS server nodig?!). Nu heb ik al op internet rond zitten kijken en ik lees dat ik een NAS adapter nodig heb. Hierbij moet ik de voedingskabel en een lintkabel veranderen wat makkelijk te doen is (zeggen ze). Hoe denken jullie hierover, verstandige keuze of toch niet? Weten jullie misschien een betere oplossing voor het beheren van bestanden op een harde schijf vanuit andere computers? Met vriendelijke groeten, Mark Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 september 2010 Je zou kunnen kijken naar bijv. een NSLU2 (http://www.linksysbycisco.com/NL/nl/support/NSLU2) van Linksys. Dat is een Network Storage Link waarmee je (max. 2) USB-drives verbindt met je netwerk. Je hoeft niets te verbouwen aan je drives maar kunt ze zo inpluggen. Een andere optie is inderdaad een NAS-server aanschaffen. Dan moet je de drive uit de (USB)behuizing halen en in de NAS inbouwen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 september 2010 Bedankt voor het antwoord! Heb net even op internet gekeken en zo'n NSLU2 kost tussen de 80 en 100 euro? Hmm..vind dit eigenlijk wel veel geld. Een goedkopere oplossing is er niet naar mijn mening toch? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 september 2010 Dit is de goedkoopste adapter. http://azerty.nl/8-1219-104220/conceptronic-network-usb-stora.html Sommige routers en modems hebben een usb aansluiting, waarop je een fat32 harddisk kunt aansluiten. Als dat bij jou ook het geval is, is dat uiteraard een goedkopere oplossing. Bedenk wel, dat een 100Mbps verbinding beduidend trager is dan een rechtstreekse usb verbinding (12.5 vs 33MBps max). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 september 2010 Misschien een stomme vraag, maar mijn router heeft wel een USB poort maar deze is toch enkel voor het configureren? Hier kan toch geen externe harde schijf op aan gesloten worden? Met vriendelijke groet, Mark Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 september 2010 Dat ligt aan het merk en type, maar ze bestaan wel degelijk met ondersteuning van usb schijven (en sticks), soms ook printers. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 september 2010 Dit zou ik straks even na moeten kijken. Stel mijn router kan dat aan, hoe zit het dan met beveiligen? Mijn harde schijf krijgt dan een apart ip adres waarmee ik moet inloggen? Op mijn thuisnetwerk zitten meerdere computer maar kan ik ook de enige zijn die op de harde schijf kan komen? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 september 2010 [quote:930faa968d="Markjuh1412"]Dit zou ik straks even na moeten kijken. Stel mijn router kan dat aan, hoe zit het dan met beveiligen? Mijn harde schijf krijgt dan een apart ip adres waarmee ik moet inloggen? Op mijn thuisnetwerk zitten meerdere computer maar kan ik ook de enige zijn die op de harde schijf kan komen?[/quote:930faa968d] Nu heb ik nog verder gekeken op internet en ik heb de volgende link gevonden: http://www.pctricks.nl/downloads/pdf/NAS.pdf Dit zou helemaal super zijn, dat hij meteen beveiligd is met verschillende soorten accounts. Is er dat een van jullie zo weet nog een merk (net zoals linksys) die werkt met rechten en groepen? Alvast heel erg bedankt! Met vriendelijke groeten, Mark Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 september 2010 NAS Server Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 september 2010 Hmm..zie dat ik perongeluk een berichtje heb geplaatst die er niet hoort te staan, sorry daarvoor. Ik heb net gekeken op mijn router en daar zitten 2 USB poorten op. Kan ik hier gewoon mijn harde schijf aan hangen zonder verdere gevolgen? Herkent hij dan meteen mijn harde schijf? Met vriendelijke groeten, Mark Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 22 september 2010 Heb mijn harde schijf ondertussen op de router aangesloten, maar deze wordt niet herkent. Mijn router is een ASUS RT-N16. Met vriendelijke groet, Mark Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 22 september 2010 [quote:cc887aeaf6="Markjuh1412"]Heb mijn harde schijf ondertussen op de router aangesloten, maar deze wordt niet herkent. Mijn router is een ASUS RT-N16. [/quote:cc887aeaf6] Jouw router heeft de optie AIdisk in de webinterface staan. Daarin zou je schijf moeten worden herkend. Je kunt de schijf benaderen via ftp (client) of gewoon in je browser ftp://ip-adres-van-router te typen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 23 september 2010 De schijf moet ook fat32 geformatteerd zijn, wellicht dat ie anders niet herkend wordt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 september 2010 Auteur Delen Geplaatst: 28 september 2010 Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie hulp:)! Ik heb nu een ftp server draaien met filezilla, alleen wanneer ik inlog naar mijn ftp server ziet alles er wit uit en is niets in mapjes geordend. Bestaat hier een mogelijkheid voor om deze pagina te veranderen. Misschien naar een eigen gebouwde ''site''. Ik hoor graag van jullie. Met vriendelijke groet, Mark Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen