Ga naar inhoud

WS2008 met 2 NIC's configuratie

anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik zit met een probleem waar ik niet uitkom met mijn Windows Server 2008 systeem. Ik heb het hele zooitje wel werkend gehad op Windows Server 2003, maar aangezien alle clients Windows 7 zijn leek het me handiger over te stappen naar Windows Server 2008. De situatie is als volgt: * De server heeft 2 netwerk adapters, adapter 1 is mijn internetverbinding, adapter 2 is de verbinding naar de clients via een router (waar dhcp is uitgeschakeld) * Op de server heb ik een dhcp server ingesteld die naar behoren werkt (alle clients krijgen een ipadres), en een Active Directory. Het probleem is echter dat ik geen internetverbinding krijg op de clients. Ik heb ook een DNS server geprobeerd in te stellen maar hier kom ik dus niet uit. Ik heb verschillende artikels op internet geraadpleegd, alleen zonder resultaat. De situatie waar ik naar streef: * clients hebben verbinding met internet via de server * gebruikersaccounts moeten roaming profiles zijn, met bepaalde mappen lokaal (hier kom ik wel uit) * server dient als dhcp server (werkt reeds) Mijn vraag is dus, wat moet ik doen om internet werkend te krijgen op mn clients? Alvast bedankt.
Link naar reactie
Mijn vraag is nu: waarom wil je de Internet verbinding via de server laten lopen? Ik zou dit alleen aanraden als je ISA Server cq. TMG installeert en dan ook nog eens op een aparte server die speciaal als firewall ingezet wordt. Kortom: in jouw geval zou ik gewoon een goede firewall appliance inzetten en niet al het Internet verkeer door de server heen laten routeren. Als het goed is heb je DNS al draaien, anders werkt Active Directory niet...
Link naar reactie
Omdat de DHCP server in de router niet werkt en ik het handiger vind doit via de sever te laten lopen. Wat heb ik precies fout gedaan? Als ik een nslookup doe op de client computers, krijg ik Unknown maar wel het goede IP adres.. Ligt het probleem dan bij de DNS of bij iets anders? De internetverbinding heeft het IP 192.168.1.10 en de server 192.168.1.2 en de gateway is 192.168.1.1 en die clients 192.168.1.x Ik heb ookal RRAS geprobeerd in te stellen maar hier kom ik ook niet echt uit, misschien dat jullie me daarbij kunnen helpen zodat mn clients eindelijk internet krijgen. Alvast bedankt
Link naar reactie
Blijkbaar wil je dit echt en kan ik het je niet afraden... Bedenk wel dat je in deze configuratie je server blootstelt op Internet en alle gegevens inclusief je Active Directory informatie zomaar op straat kan gooien als je het niet goed inricht... Maar goed. Sowieso moet je ervoor zorgen dat je externe netwerkkaart een ander IP-adres heeft dan je interne netwerk. Dat is logisch, anders wordt er niets gerouteerd. RRAS moet geinstalleerd zijn, anders routeert de server het verkeer niet. DHCP en DNS op de server moet goed werken, anders heb je ook problemen in Active Directory. Dit staat overigens los van het feit dat DHCP in je router niet werkt. Als je een domain controller hebt staan, moet je altijd DHCP daarop inrichten en niet de DHCP van je router gebruiken. Blijkbaar is het ook niet handiger om het via de server te laten lopen, want het werkt niet... Je moet er behoorlijk wat voor instellen en als er iets niet goed staat, heb je een behoorlijk veiligheidsrisico.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...