Ga naar inhoud

[win2003]Windows domein hernoemen?

anoniem

Aanbevolen berichten

Dag medeforummers, er draait bij ons op een p4 een win3k server met exchange 6.57638.1 (SP2). de server draait AD, is DC en de enige server in het domein. het domein is als volgt opgezet: subdomein.domein.com door [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=204791&highlight=]dit probleem[/url] is echter mijn .com vervallen. ik heb nu de .org geregistreerd en wil dit dus ook doorvoeren in mijn windows domein. wat is echter de aan te raden strategie? naar mijn idee heb ik de volgende opties: [list:c01cbcea51]een complete rename van het domein van .com naar .org een aanpassing van emailadres in exchange, het domein laten voor wat het is[/list:u:c01cbcea51] bij het eerste scenario zit ik meteen met het grootste probleem dat ik geen hardware heb om exchange over te zetten naar een andere server, aangezien het volgens mij niet mogelijk is om een server of domein te renamen als exchange op een DC draait. dit is in onze situatie het geval. een aanpassing te doen in exchange lijkt mij het makkelijkste, maar is dan meteen ook alles gedekt? wat betekent dit voor de domeinstructuur als alleen het emailadres dus wordt gewijzigd van een .com naar een .org? mocht een aanpassing in exchange inderdaad de oplossing zijn, zijn er dan ook wat tips om de mx records aan te passen naar mijn exchange server? prettige feestdagen!
Link naar reactie
Het hernoemen van een Windows Active Directory domein, waar ook Exchange en DFS in draait is onbegonnen werk en de vraag is dan ook waarvoor je het over zou hebben om het risico te nemen. Het gaat hier namelijk alleen om de interne DNS naam binnen Active Directory die je anders wil hebben. Ik zou zeggen: stel een e-mail adres policy in Exchange, zodat mail van je nieuwe domeinnaam geaccepteerd wordt en laat Active Directory lekker voor wat het is...
Link naar reactie
als ik al de tutorial op msexchange lees dan zie ik ook al dat het onbegonnen werk is. zelfs voor een extensie-wijziging met alleen maar 1 server waar dan wel toevallig exchange op draait lijkt me dan ook al onbegonnen. ik neem aan dat ik nu volsta met een wijziging in de exchange system manager onder Recipients - Recipients Policies - Tabblad Emailadress volsta met een toevoeging of wijziging van het emailadres wat daar staat? wat is beter? toevoeging of wijziging? ik denk trouwens dat het domein over een jaar wel weer vrij wordt gegeven, of dat ik in ieder geval ooit dat domein weer terug krijg. om dan weer te renamen leek me al geen goed idee.
Link naar reactie
ik heb een nieuwe toegevoegd in de policies, maar de oude emailadressen blijven van kracht. op de nieuwe kan wel al email ontvangen worden, maar als er gereply'd wordt staat het oude emailadres er nog. als mensen daar weer op replyen komt de mail natuurlijk niet aan... in de users and computers console staan de nieuwe emailadressen wel al bij de users, alleen de oude staat nog steeds op primary terwijl in de exchange manager de nieuwe als primary staat. duurt de update wat langer of zo? nou ja, zie het morgenochtend wel :) anders moet ik ze allemaal met de hand gaan updaten, ook niet echt zin in...
Link naar reactie
In de email address policy kun je aangeven welk adres primair moet zijn. Overigens zou ik er voorstander van zijn om het oude adres te verwijderen uit de policy. Je kan ook vanuit de Exchange system manager de policy forceren voor alle users. Dus: - voeg nieuw adres policy toe en maak deze primary - verwijder oud adres policy - forceer voor alle users
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...