Ga naar inhoud

Server opzetten?

anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wil graag thuis een server opzetten (oefening) , in ben in het bezit van MS Server 2003. Kan ik deze bijvoorbeeld op een laptop installeren en vanuit daar gaan beginnen. Mijn aansluitschema ziet er nu zo uit; isp (fiber-power upc) modem> netgear router > pc 1 (desktop) > pc2 (laptop wireless, Windows 7) > pc3 (laptop Server 2003) . Nu wil ik die laatste gebruiken als server. Moet ik wat veranderen aan het aansluitschema? Kan ik die laptop uberhaupt gebruiken als server? Het is puur om te oefenen en de basis te leren. Ik probeer een hoop via google in (les) boekwerk te achterhalen de rest hoop ik hier uit te vogelen… :wink:
Link naar reactie
Zo had ik het nog niet gezien maar ja hebt wel gelijk. Dus eigenlijk maakt het niet uit op welke machine deze geinstalleerd wordt. Over dat aansluitschema twijfelde ik omdat ik geen internetverbinding kreeg ook al was deze aangesloten op de router. Eerst heb ik de DHCP functie uitgezet maar ook zonder S6. :o Deze daarna maar weer terug gezet. Ik ben er nog wel even zoet mee maar hou wel van een uitdaging. :) De mogelijkheden zijn echter enorm uitgebreid vergeleken met Windows XP.
Link naar reactie
Nou zo kort door de bocht is het nu ook weer niet hoor... :wink: In plaats van "Windows XP Server" heeft MS gekozen voor Windows Server 2003. Functionaliteit en hulpprogramma's zijn aangepast voor een eenvoudige opzet van een server en het beheren ervan. Met een goed gebruikersbeleid is het ook mogelijk om XP zelf als server in te zetten... of Vista... of Windows 7. Berouwbaarheid en stabiliteit kan je zelf onder meer uitbreiden door goede hardware in te zetten, schijven in RAID te plaatsen en goed na te denken over backup's.
Link naar reactie
[quote:ff9ae3e46d="Leo S"][quote:ff9ae3e46d="Perk"]Kan ik een Windows 7 home premium pc koppelen aan mijn domein van ms server 2003?[/quote:ff9ae3e46d] Nee, de home versies van Windows hebben niet de mogelijkheid om aan te melden op een Active Directory domein.[/quote:ff9ae3e46d] Daar kwam ik ook achter, heb je een nieuw besturingssysteem aangeschaft (was al duur genoeg, maar dat terzijde..) ben je weer beperkt in de mogelijkheden :evil: . Ik heb ergens nog een xppro versie liggen daar zal het wel mee lukken. Ik krijg trouwens de Ultimate W7 versie op mijn laptop ook niet gekoppeld mijn domein daar geeft ie iets van een DNS error ik vrees dat ik nog een hoop moet lezen. :cry:
Link naar reactie
[quote:055b5738ad="Perk"][quote:055b5738ad="Leo S"][quote:055b5738ad="Perk"]Kan ik een Windows 7 home premium pc koppelen aan mijn domein van ms server 2003?[/quote:055b5738ad] Nee, de home versies van Windows hebben niet de mogelijkheid om aan te melden op een Active Directory domein.[/quote:055b5738ad] Daar kwam ik ook achter, heb je een nieuw besturingssysteem aangeschaft (was al duur genoeg, maar dat terzijde..) ben je weer beperkt in de mogelijkheden :evil: . Ik heb ergens nog een xppro versie liggen daar zal het wel mee lukken. Ik krijg trouwens de Ultimate W7 versie op mijn laptop ook niet gekoppeld mijn domein daar geeft ie iets van een DNS error ik vrees dat ik nog een hoop moet lezen. :cry:[/quote:055b5738ad] Huidige IP config: Router(DHCP) : 192.168.1.1 Server : 192.168.1.3 (vast) Laptop : 192.168.1.10 (vast) DNS Server : 192.168.1.1 Standaard Gateway :255.255.255.0
Link naar reactie
Server 2003 geinstalleerd, & updated daarna A.D. geinstalleerd. Server vaste IP (192.168.1.3) Laptop W7 Ultimate, vaste I, wel draadloos(192.168.1.10). Daarna user/account/computer aangemaakt in de a.d. en geprobeerd de laptop te koppelen aan het aangemaakte domein. En dit lukt niet hij geeft een DNS fout aan. Deze is wel ingesteld op de server (router adres 192.168.1.1). Wat ik ook probeer ik krijg geen verbinding met de server. Pingen lukt wel? Wat doe ik fout of moet er nog een aantal component worden geinstalleerd zoals de Terminal Server of bijvoorbeeld een file server.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:cd722e5700="Perk"]Server 2003 geinstalleerd, & updated daarna A.D. geinstalleerd. Server vaste IP (192.168.1.3) Laptop W7 Ultimate, vaste I, wel draadloos(192.168.1.10). Daarna user/account/computer aangemaakt in de a.d. en geprobeerd de laptop te koppelen aan het aangemaakte domein. En dit lukt niet hij geeft een DNS fout aan. Deze is wel ingesteld op de server (router adres 192.168.1.1). Wat ik ook probeer ik krijg geen verbinding met de server. Pingen lukt wel? Wat doe ik fout of moet er nog een aantal component worden geinstalleerd zoals de Terminal Server of bijvoorbeeld een file server.[/quote:cd722e5700] Met welke domein naam maak je verbinding? je moet je normale DNS naam gebruiken. Daarnaast is het zo dat als je de DNS server van je router gebruikt, de router zijn DNS opvraagt bij je ISP. Je moet je DNS server instellen op je Domain Controller zodat hij intern ook een name resolution kan doen. Kijk anders is op de microsoft site, hier staan wat korte tutorials: [url]http://support.microsoft.com/kb/237675[/url]
Link naar reactie
[quote:7fb46a463c="T66"][quote:7fb46a463c="Perk"]Server 2003 geinstalleerd, & updated daarna A.D. geinstalleerd. Server vaste IP (192.168.1.3) Laptop W7 Ultimate, vaste I, wel draadloos(192.168.1.10). Daarna user/account/computer aangemaakt in de a.d. en geprobeerd de laptop te koppelen aan het aangemaakte domein. En dit lukt niet hij geeft een DNS fout aan. Deze is wel ingesteld op de server (router adres 192.168.1.1). Wat ik ook probeer ik krijg geen verbinding met de server. Pingen lukt wel? Wat doe ik fout of moet er nog een aantal component worden geinstalleerd zoals de Terminal Server of bijvoorbeeld een file server.[/quote:7fb46a463c] Met welke domein naam maak je verbinding? je moet je normale DNS naam gebruiken. Daarnaast is het zo dat als je de DNS server van je router gebruikt, de router zijn DNS opvraagt bij je ISP. Je moet je DNS server instellen op je Domain Controller zodat hij intern ook een name resolution kan doen. Kijk anders is op de microsoft site, hier staan wat korte tutorials: [url]http://support.microsoft.com/kb/237675[/url][/quote:7fb46a463c] Zie nu pas dat ik een aardige schop heb gegeven...
Link naar reactie
[quote:58b25d42cc="Perk"] Huidige IP config: Router(DHCP) : 192.168.1.1 Server : 192.168.1.3 (vast) Laptop : 192.168.1.10 (vast) DNS Server : 192.168.1.1 Standaard Gateway :255.255.255.0[/quote:58b25d42cc] 255.255.255.0 is geen geldig IP-adres voor de standaard gateway, dit zal het IP-adres van je router moeten zijn, anders kan de machine nooit Internet (en dus de DNS-servers van je ISP) bereiken. Dan is het logisch dat je DNS-errors krijgt.
Link naar reactie
De DNS server instellingen op de clients moeten naar de domain controller wijzen, niet naar de router. Als je Active Directory installeert, worden namelijk in de DNS verwijzingen naar bepaalde bronnen van Active Directory geconfigureerd. Als je op de clients niet de DNS server van de domain controller gebruikt, kan deze het Active Directory domein niet vinden. Dit is overigens basiskennis Active Directory, dus je hebt, zoals je zelf schrijft, nog veel te lezen... :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...