anoniem Geplaatst: 31 maart 2009 Delen Geplaatst: 31 maart 2009 In een ander topic ben ik bezig om koele, stille en zuinige hardware samen te stellen. Op dit moment heb ik een fileserver staan die het volgende doet: Foto's, films en MP3's beschikbaar stellen aan andere pc's in het netwerk en aan mijn GSM en externe pc's via ORB. Usenet downloaden met Grabit, inclusief winrar opdrachten. Torrents Zo nu en dan draai ik via VMware een Debian (linux) distri voor een webserver. Dit alles gebeurt op basis van XP SP3 omdat zowel ORB als het programma voor mijn Linksys Kiss 1600 dit vereisen. Daarbij vind ik de programma's om mijn hardware in de gaten te houden beter in windows dan in Linux. Zodra ik die pc opgetuigd heb, wil ik graag het volgende daar aan toevoegen en heb ik jullie advies nodig. Email: Graag wil ik dat iedereen met elke pc in het LAN toegang heeft tot zijn/haar mailbox. Dus ook verzonden berichten en concepten. Voorheen deed ik dit met linux (dovecot meen ik) maar dat bijt met Outlook.. Verwijderde berichten werden niet verwijderd maar bleven gewoon grijs. Pas als ik 'purge' gebruikte in outlook express werden ze echt verwijderd. FTP. Ik weet dat ik binnen VMWare, icm de webserver FTP kan gebruiken maar op de server moeten 2 onafhankelijke FTP servers draaien. 1 voor de websites (volledig onafhankelijk van de rest van het systeem) en 1 voor de films, mp3's, foto's etc. Het probleem is dus tweedelig. Kan ik binnen linux 2 volledig onafhankelijk ftp-servers draaien en zo ja, kan VMWare 'buiten' zijn eigen omgeving kijken omdat dat die media echt op de NTFS schijven buiten Vmware staan. Ik draai ivm veiligheid liever geen FTP binnen XP. Als laatste: heeft het zin om fysiek 2 verschillende NICS te installeren? Intern heeft Gigabit zin, extern niet.. Graag jullie ideeen hierover en wellicht kunnen we samen iets leuks werkend krijgen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 april 2009 Auteur Delen Geplaatst: 4 april 2009 Niemand? Met name de vraag over email houdt me bezig... 1 pc haalt alle mail op en de andere pc's halen de mail daar vandaan.. Een soort exchangeserver dus maar dan betaalbaar...... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 april 2009 Auteur Delen Geplaatst: 7 april 2009 voor je mailvraag zou ik LANSUITE adviseren. ik weet dat dat gratis is voor 5 users max. je kan LANSUITE mailboxen aan laten maken en daar pop adressen op laten halen en die doorverwijzen naar de boxen die je hebt aangemaakt. daarna kan je je outlook naar die box laten connecten op je server. ik heb dit jaren gedraaid op een XP server en ik vind het een heel prettig programma. je kan ook kalenders delen geloof ik. ik snap niet waarom je je ftp voor "veiligheid" niet op je host pc wil laten draaien?! als je je router goed geconfigt hebt is er geen bezwaar om je ftp server gewoon op je echte machine te draaien. je kan in een ftp server verschillende mappen aanmaken die gedeeld worden. hieraan kun je weer gebruikers met rechten aanmaken. je hebt dus geen 2 verschillende ftp servers nodig maar kan dit regelen in 1 en dezelfde server. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 april 2009 Auteur Delen Geplaatst: 8 april 2009 Ik draai FTP liever in Linux vanwege de manier waarop linux in elkaar steekt. Ook de rapportage binnen linux is gemakkelijker te doen. Zo kan ik goed zien wie en wanneer er op de server geweest is en of er hack pogingen gedaan zijn. Binnen windows is het gemakkelijker om binnen te komen. Je hebt me wel inderdaad op een idee gebracht. ISPConfig heeft een FTP-Server. Hier kan ik natuurlijk ook accounts op aanmaken die niets met de websites te maken hebben. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 april 2009 Auteur Delen Geplaatst: 8 april 2009 ik ben toevallig aan het testen met de IIS FTP server van win2k3. ook handig, zo kan je ftp accounts aanmaken uit de AD en direct (virtual) start directories maken van hun home directories :) alleen blijf je meer kunnen instellen met een externe ftp server. :( Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 april 2009 Auteur Delen Geplaatst: 8 april 2009 XAMPP, HTTP (Apache) Mail (Mercury) FTP (Filezilla) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 april 2009 Auteur Delen Geplaatst: 8 april 2009 ? leg uit? ik ken die pakketten wel maar waar doel je op? ISPConfig is: Apache PHP MySql FTP Oftewel alles wat ik nodig heb voor de webserver. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 april 2009 Auteur Delen Geplaatst: 9 april 2009 xampp is een alles in 1 pakket waarmee je kan ftp-en, mailen, mysql gelijk hebt, en dus php websites kan maken. oftewel, hetzelfde als dat ISPconfig van jou. ik weet alleen niet hoe uitgebreid dat mercury is voor de mail...`` Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen