anoniem Geplaatst: 25 februari 2009 Delen Geplaatst: 25 februari 2009 Voor studiedoeleinden heb ik op een pc sql server express 2005 geinstalleerd. Ik heb daarbij zoveel mogelijk de standaardinstellingen aangehouden. Vervolgens heb ik een database aangemaakt en daar test data ingezet. Ik krijg echter op geen enkelijke manier toegang tot de databases Als servernaam heb ik zowel de combinatie ipadres:poortnummer als servernaam\instancenaam gebruikt Als login naam gebruik ik de windows gebruikernaam en het bijbehorende wachtwoord. Als databasenaa, heb ik zo'n beetje alle varianten geprobeerd, bijvoorbeeld master, servernaam, databasenaam etc Ik maak gebruik van de invul vakjes in bijvoorbeeld visual studio of Cognos. Ik bouw zelf geen connectiestring. De windows firewall staat uit. Gewoon pingen naar de pc waarop de server draait lukt wel. Wie heeft ook met dit onderwerp geworsteld en kan mij nog een paar goede tips geven. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2009 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2009 Zit je vast aan microsoft? Probeer anders eens mysql of progresql. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2009 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2009 Om de werkelijkheid zoveel mogelijk te benaderen blijf ik liever bij microsoft sql server Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2009 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2009 In SQL Server Express staat TCP/IP standaard uitgeschakeld. Hierdoor kun je via TCP/IP geen contact maken met je database. Als het goed is heb je in het start menu de SQL Configuration Manager staan. Start deze en klik op het plusje bij "Network Configuration". Klik op "Protocols". Aan de rechterkant zie je de beschikbare protocollen staan, hier kun je met een rechtsklik op TCP/IP deze inschakelen. Herstart hierna de SQL service en als het goed is moet je nu dmv TCP/IP een connectie kunnen maken met je database server. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2009 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2009 Ik had deze tip al eerder gelezen, maar ook dan werkt het nog niet. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2009 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2009 Welke foutmelding verschijnt er? Wat gebeurt er als je vanuit Windows een ODBC koppeling maakt? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2009 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2009 Dit zijn mijn instellingen voor de sql server : Tabblad log on -> this account accountname : gebruikersnaam wachtwoord : XXXXXXX Tabblad service : Hostname-> HEWLETT-10XXXX NAME : -> SQL server (SQLEXPRESS) Bij het instellen van de verbinbding (Microsoft Vislual Studio) stel ik het volgende in : Data Source -> Microsoft SQL Server (Sqlclient) Server name -> ipadres:poortnummer in het deel logon to server heb ik "Use SQL server authentication"aangevinkt Ik kan vervolgens geen database selecteren en als ik op "Test Connection" druk krijg ik als foutmelding: An Error has occured while establishing a connection to the server. When connecting to SQL Server 2005, this failure may be caused bu the fact that under the default settings SQL Server does not allow remote connections. (provider : SQL Network interfaces, error 25-Connection string is not valid) Het maken van een verbinding via ODBC kreeg ik de melding : de VERBINDING IS MISLUKT: SQLState :01000 SQL Server-fout : 11004 [Microsoft][ODBC SQL Server Driver][TCP/Ip Sockets]ConnectionOpen(Connect()) De verbinding is mislukt : SQLSatet : 08001 SQL Server-fout :6 [Microsoft][ODBC SQL Server Driver][TCP/Ip Sockets]:kan de opgegeven SQL-server niet vinden Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2009 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2009 Heb je ook de SQL management studio geinstalleerd? Deze wordt niet standaard meegeleverd met SQL Express, maar kun je [url=http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=c243a5ae-4bd1-4e3d-94b8-5a0f62bf7796]hier[/url] downloaden. Na het opstarten neem je met een rechtsklik op de betreffende instance daar de properties van en op het tabbled connections staat een vinkje "allow remote connections". Deze moet aan staan als je vanaf een andere computer een connectie wil maken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 februari 2009 Auteur Delen Geplaatst: 26 februari 2009 Het vinkje had ik inderdaad al gezet, maar ......... misschien een hele domme vraag..... Moet ik in de router poort 1433 nog openzetten ???? :oops: :oops: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 februari 2009 Auteur Delen Geplaatst: 26 februari 2009 Is de SQL Browser service gestart? In jouw geval heeft je SQL instance geen standaard naam en dus is de SQL Browser service nodig om deze kunnen "ontdekken" Als je een firewall tussen de client en de server hebt zitten, moet je er uiteraard voor zorgen dat de juiste poort open staat. Als je client en de server in hetzelfde netwerk zitten is dit uiteraard niet nodig. Als je SQL server op de standaard poort draait (1433) is het ook niet nodig om een poortnummer op te geven in je connectie string. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 februari 2009 Auteur Delen Geplaatst: 26 februari 2009 SQL browser heb ik wel proberen te starten, maar de startknop was niet "clickable", om het maar even in plat nederlands uit te drukken. Deze moet blijkbaar ook weer ergens aan gelinkt worden, zal me ook daar in moeten verdiepen.....dus. Ik meende ergens gelezen te hebben, dat als poort 1433 werd gebruikt, de sql browser niet nodig was. Ik worstel verder :? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 februari 2009 Auteur Delen Geplaatst: 26 februari 2009 Als de start knop van een service niet aan te klikken is, is de betreffende service disabled. Dubbelklik op de service, zet de startup mode op automatic en je zal zien dat de service wel te starten is. De SQL Browser is nodig, zodra je een SQL instance hebt, die een naam heeft. Een poort hoef je bijna nooit op te geven als je de standaard poort voor die applicatie gebruikt. Je zet neem ik aan ook nooit :80 achter een URL in je webbrowser... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 februari 2009 Auteur Delen Geplaatst: 26 februari 2009 Ben nu een stukje verder. Krijg nu de melding : login failed for user ..... Ik gebruik de SQL server authentication Alhoewel de login naam en het wachtwoord redelijk simpel zijn krijg ik geen toegang. De login naam heb ik ook al vooraf laten gaan door de naam van de database, maar nog steeds niet gelukt Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 februari 2009 Auteur Delen Geplaatst: 26 februari 2009 Als je SQL authenticatie gebruikt moet de betreffende login bekend zijn in SQL server. Een login die altijd bekend is in SQL is 'sa'. Het wachtwoord voor 'sa' heb je tijdens installatie op moeten geven. De login 'sa' heeft alle rechten op alle databases. Je zou je connectie natuurlijk kunnen testen met deze login, dan weet je in ieder geval dat je een connectie kan maken. Als je een andere login wil gebruiken (wat uiteraard wel aan te raden is), moet deze dus aangemaakt zijn in SQL server. Ga hiervoor in de management studio naar security --> logins. Rechtsklik en maak een nieuwe login aan. Geef de loginnaam op, selecteer de optie SQL authentication en geef het wachtwoord voor deze login op. Klik vervolgens aan de linkerkant op user mapping, selecteer de database waar de login rechten op moet krijgen en selecteer onderin db_datareader en db_datawriter. Op deze manier krijgt deze login voldoende rechten om de juiste database te kunnen gebruiken. Het is natuurlijk het mooiste om Windows authenticatie te gebruiken, zeker als je Active Directory gebruikt. In dat geval laat je de optie Windows authentication aan staan. Je maakt in Active Directory een groep aan, waar je de gebruikers in zet die rechten moeten krijgen. In het vak login name zet je dan <AD domeinnaam>\<naam van groep>. Je kan ook een enkele gebruiker hier neerzetten, maar ik vind het gebruik van groepen netter en overzichtelijker. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 maart 2009 Auteur Delen Geplaatst: 5 maart 2009 Is het nog gelukt allemaal? Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen