anoniem Geplaatst: 5 oktober 2008 Delen Geplaatst: 5 oktober 2008 Na twee maal - zo maar opeens - een crash te hebben meegemaakt met een HD met alle ellende van dien, heb ik een Synology DS508 aangeschaft met 5x een Seagate Barracuda ES2 van 1TB. Ik heb twee laptops die beiden op Windows Vista Home Premium draaien. Ik heb de 5 schijven in een RAID 5 opstelling geconfigureerd. Ik gebruik mijn laptops zakelijk ( MS Office2007 ) en prive ( Foto's, Video ( DV Camcorder / YouTube ) en muziek ( WAVE en MP3 bestanden ). Mijn router is een Speedtouch 780i WL. De Synology heb ik aangesloten met een LAN kabel aan mijn gateway 780i WL. Nu mijn vragen : 1. Ik wil goede backupsoftware aanschaffen en denk aan Acronis true Image !! Home. Het lijkt mij het meest zinvol om deze software op de surver te zetten en van daaruit een backupsysteem voor mijn beide laptops op te zetten. Kan dat ? Of moet ik het programma op een of misschien wel beide laptops installeren ? 2. Omdat de Synology deel uitmaakt van mijn netwerk speelt ook het beveidigingsaspect. Moet ik nu op de Synology ( draait op Linux met Samba zoals het artikel in CT 10 2008 aangeeft ) een firewall en antivirussoftware zetten? en zo ja wat draait onder Linux ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 oktober 2008 Auteur Delen Geplaatst: 6 oktober 2008 Indien je spreekt over een backup is een image eigenlijk geen oplossing. Voor een backup van alleen data zou ik bijvoorbeeld Syncback aan kunnen raden (maakt eigenlijk een kopie, daardoor makkelijk te restoren). Indien je een compleet systeem veilig wilt stellen is het maken van een image wel aan te raden. Het is vaak wat lastiger om één of enkele bestanden terug te zetten vanuit een image. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 oktober 2008 Auteur Delen Geplaatst: 6 oktober 2008 Ik zou een scheiding aanmaken tussen windows en je persoonlijke data. Met acronis kun je goed een backup maken van Windows maar minder van je data omdat je data alleen leesbaar is met Acronis. Backups op de dezelfde machine als het orgineel is slecht om een aantal redenen: bij brand, diefstal, waterschade en blikseminslag ben je alles kwijt. Het beste is om backups van je belangrijke spullen te backuppen op een medium die je mee kunt nemen naar een ander huis, bv je werk. Als het niet afgesloten kan zou ik de data coderen met bv truecrypt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 oktober 2008 Auteur Delen Geplaatst: 7 oktober 2008 Misschien ben ik niet duidelijk geweest met mijn vragen: De Synology DS508 wil ik enkel gebruiken als backupmedium voor mijn twee laptops. Het is dus niet mijn bedoeling om zo maar softwareprogramma's op de machine te zetten en hem als een soort derde PC te gebruiken. Als enig te installeren programma op de server denk ik een backupprogramma, zo het wijs is dat op de server te zetten i.p.v. op de laptop's. Daarover gaat mijn vraag. Ik bergrijp ook dat het wijs is een backup te maken in de vorm van een image, omdat je dan een kopie hebt van een geconfigureerde schijf. Zo blijven dan mijn vragen : Na twee maal - zo maar opeens - een crash te hebben meegemaakt met een HD met alle ellende van dien, heb ik een Synology DS508 aangeschaft met 5x een Seagate Barracuda ES2 van 1TB. Ik heb twee laptops die beiden op Windows Vista Home Premium draaien. Ik heb de 5 schijven in een RAID 5 opstelling geconfigureerd. Ik gebruik mijn laptops zakelijk ( MS Office2007 ) en prive ( Foto's, Video ( DV Camcorder / YouTube ) en muziek ( WAVE en MP3 bestanden ). Mijn router is een Speedtouch 780i WL. De Synology heb ik aangesloten met een LAN kabel aan mijn gateway 780i WL. Nu mijn vragen : 1. Ik wil goede backupsoftware aanschaffen en denk aan Acronis true Image !! Home. Het lijkt mij het meest zinvol om deze software op de surver te zetten en van daaruit een backupsysteem voor mijn beide laptops op te zetten. Kan dat ? Of moet ik het programma op een of misschien wel beide laptops installeren ? 2. Omdat de Synology deel uitmaakt van mijn netwerk speelt ook het beveidigingsaspect. Moet ik nu op de Synology ( draait op Linux met Samba zoals het artikel in CT 10 2008 aangeeft ) een firewall en antivirussoftware zetten? en zo ja wat draait onder Linux ? Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen