anoniem Geplaatst: 20 juli 2008 Delen Geplaatst: 20 juli 2008 Hallo, Binnenkort gaat er bij mij thuis een nieuwe pc bij komen en wordt alles weer doorgeschoven. Ik heb dan 1 pc over. De specs doen er niet toe maar ik zou graag willen weten hoe ik hier van een server zou kunnen maken en of je daar ook wat aan hebt. Via google had ik windows home server gevonden. Is dit denken jullie een verstandige keuze? Ik wil bestanden op de server kunnen opslaan, printer delen enzovoorts. Of kan ik beter een linux server maken. Of is het helemaal niet zo handig om een thuisserver te hebben? Ik weet niet of ik een goed beeld heb van een thuis server maar je moet dan toch inloggen op de server in plaats van op je eigen pc? of is dat weer een stap verder... Alle tips en informatie is welkom!!!! (ik ben nogal newbie op dit gebied....) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2008 Hoi, Je zegt dat je een server wil.. en vraagt wat je daar dan mee kan doen. Ik vind dit persoonlijk een beetje raar (ik heb een oplossing en ik zoek er een probleem bij?). Met het gebruik van een server bereik je het centraal beschikbaar stellen van gegevens/diensten. Als dit niet je bedoeling is dan weet ik niet of het wel handig is om de informatie op een server te zetten. De keuze tussen windows en linux ligt heel erg aan wat je op de server wil doen. In het opslaan van bestanden kunnen zowel linux als windows voldoen. Volgens mij is het voor een printserver iets handiger om windows te draaien.. maar dat weet ik niet zeker. Betreffende de file server hangt de keuze hierin vaak af van de software die je wil draaien. Windows en linux programma's bieden hierin verschillende mogelijkheden. Als je een windows server hebt is het eventueel mogelijk om gebruikers hierop in te laten loggen. Dit is geen simpele stap en volgens mij heeft het geen enkele toegevoegde waarde. Dit soort systemen zijn handig bij grotere bedrijven waar mensen op verschillende pc's moeten kunnen inloggen met hun eigen gebruikersnaam/wachtwoord. Dit lijkt me in jou situatie niet het geval. Verder staat een server eigenlijk 24/7 aan. Anders zijn de gegevens/diensten die verschillende mensen hierop hebben staan immers niet beschikbaar. Een voordeel zou kunnen zijn dat je de server aan het downloaden zet en je pc uit kan zetten. Zoals je al zegt ben je een newbie op dit gebied. Ik hoop dat ik een beetje de voor- en nadelen in kaart gebracht hebt. Ik persoonlijk denk dat het meer nadelen heeft dan voordelen. Succes met je keuze! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2008 bedankt voor je tips en informatie! Ja, ik wil vooral bestanden centraal hebben en een 24/7 bereikbare printer. Verder hoef ik niet allemaal dingen die ik toch nooit gebruik erbij te hebben zoals bijvoorbeeld dat inloggen. Dat voegt toch nogal weinig toe. Wat ik meer bedoel in mijn vraag is: is windows home server gewoon een goeie oplossing voor een thuisnetwerk? en kan ik behalve bestanden centraal hebben nog meer met een thuisserver? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2008 Home server kan een oplossing zijn, net zoals Windows 2003, maar daar betaal je natuurlijk wel flink voor. Linux is gratis en doet er niet voor onder, zolang je printer maar ondersteund word. Windows is wel iets makkelijker aan te leren denk ik persoonlijk, omdat dit zich bijna vanzelf wijst. Maar om een printer en een paar bestanden 24 * 7 centraal aan te bieden in huis... is dat niet een beetje veel energie (en geld) verspilling? bestanden kan je ook online centraal opslaan en je printer kan met een eenvoudig print server ook 24*7 beschikbaar maken en dat kost je een berg minder geld per jaar. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2008 Ja dat is wel zo. Kun je nog meer met windows home server dan alleen bestanden en printer 24/7? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2008 Microsoft kan je alles over home server vertellen :wink: [url]http://www.microsoft.com/netherlands/windows/products/winfamily/windowshomeserver/default.mspx[/url] Heb er zelf verder geen ervaringen mee, maar als het net zo betrouwbaar als Windows 2003 is dan zit het wel snor. Lijkt echter wel een karige bedoeling te zijn dat Windows Home Server. [quote:77b32be3ee]Een draadloze verbinding tussen Windows Home Server en uw netwerk wordt niet ondersteund. U moet een bekabelde Ethernetpoort beschikbaar hebben op uw router/firewall voor uw thuisserver. Thuiscomputers die draadloos verbonden zijn met een draadloze router/firewall in uw huis kunnen echter verbinding maken met uw thuisserver.[/quote:77b32be3ee] Met Windows 2003 kan je veel meer, FTP site, Active Directory, DNS, WINS, DHCP, Proxy, File en Printsharing, Sharepoint, SQL, eigenlijk alle netwerk of server functies zijn wel beschikbaar. Zal je echter wel de nodige tijd kosten om het allemaal onder de knie te krijgen. Misschien verstandiger om te kijken wat je wil en wat de beste oplossing is. Een server thuis is in de meeste gevallen niet echt meer nodig. Een beetje jaren 2007 oplossing zeg maar. Bestanden kan je tegenwoordig veel beter (en veiliger) online opslaan. Kan je overal erbij, ook als je niet thuis bent en als je huis af fikt ben je je data niet kwijt. Andere oplossing is een USB disk aan je router hangen (als je een router hebt dit dit ondersteund uiteraard). DHCP zit ook op de meeste routers. Printerserver kost bijna niets meer. Website hosten is goedkoper online dan zelf te hosten, waarbij je ook eventueel gelijk je data kan opslaan of FTP server kan opzetten. Bij hosting2go heb je al vanaf 24 euro per jaar 2,5GB diskruimte en 30GB verkeer per maand, leef je maar uit :) Microsoft bied diverse manieren van dataopslag, zoals skydrive en Microsoft Office live (http://office.microsoft.com/en-us/office_live/FX101754491033.aspx) voor het opslaan van documenten, delen van agenda's, taken lijsten, etc in Office. Allemaal gratis, online overal beschikbaar en bovendien gemakkelijk in gebruik, hoeft er weinig kennis voor te hebben :) Stuur je oude pc op net Afrika, maak je daar ook nog iemand blij :D Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2008 Phaldmmor legt wel heel mooi de mogelijkheden uit die je hebt.. maar het is misschien handig erbij te vermelden dat de kosten van de software die hij opnoemt over de 5000 euro heen schiet.. (alleen sharepoint kost al 4500,- euro). Puur om een beetje mee rond te spelen zou ik nog eerder linux erop zetten dan geld uit te geven voor het windows OS.. en de basis functies die Phaldmmor opnoemt zitten daar ook in (sharepoint gaat niet lukken :P). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2008 - Windows Sharepoint Services: versie 2.0 standaard aanwezig en versie 3.0 gratis te downloaden... - SQL Express 2005: gratis te downloaden... De andere functionaliteiten die genoemd worden zitten standaard in Windows Server 2003. Al met al kost een standaard versie hiervan al gauw zo'n 800 a 900 euro, terwijl Linux helemaal gratis is... Het is een afweging die je maakt: betalen voor heel veel standaard functionaliteit in een betrouwbare omgeving, of niet betalen, maar dan misschien het een en ander missen in je OS en op zoek naar externe applicaties... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2008 zo te zien weet de TS nog heel weinig.... want hij heeft zich nog niet eens verdiept in de materie; ga eerst eens wat lezen en experimenteren en kom dan terug met gerichte vragen. http://www.google.nl/search?q=thuisserver+handleiding&btnG=Zoeken&hl=nl&sa=2 http://www.google.nl/search?hl=nl&q=thuisserver+linux+&btnG=Zoeken&meta= http://www.google.nl/search?hl=nl&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=thuisserver+handleiding&spell=1 Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen