anoniem Geplaatst: 17 februari 2008 Delen Geplaatst: 17 februari 2008 Ik moet voor een bedrijf dat op dit moment 2 servers heeft, een plan maken voor het vernieuwen daarvan. Het betreft zo’n 14 gebruikers (10 op kantoor, 4 thuiswerkers) De reden daarvoor is dat 1e server zwaar verouderd is en de 2e server doormiddel van b-merken zelf is gebouwd door de vorige automatiseerder. Beide servers zijn voorzien van windows server 2003 (1 enterprise en 1 standard) welke beide illegaal zijn. Op dit moment zijn de rollen en programma’s die de servers vervullen: [b:a2df32e34b]Server 1:[/b:a2df32e34b] - DNS - DHCP - Exchange 2003 - File server - VPN - Domain controller - Exact compact - Backup dmv rev drive [b:a2df32e34b]Server 2:[/b:a2df32e34b] - Domain controller - Filemaker server 8 Nu is het probleem filemaker server bij het opstarten ervan de hele database inlaad voordat er mee gewerkt kan worden. Deze database is zo’n 200mb groot, dus is vpn ondanks dat het nog gebruikt word geen optie. Ik heb voorgesteld om filemaker te laten vallen en op zoek te gaan naar een ander pakket wat beter support bied voor thuiswerkers, dit heeft hij afgeslagen. Het idee van terminal server stond hem beter aan, en dus heb ik daar mijn gedachte even over laten gaan. Qua server(s) heb ik 2 keuzes gemaakt. [b:a2df32e34b]Optie1:[/b:a2df32e34b] 1 server waar al bovenstaande applicaties/rollen op draaien (minus vpn) met daarbij terminal server. Voorzien van windows server2003 standard. [b:a2df32e34b]Optie2:[/b:a2df32e34b] 2 servers, die beide wat minder zwaar zijn. 1 server voorzien van windows server 2003 sbs die al bovenstaande applicaties/rollen draait (minus vpn). 1 server voorzien van windows server 2003 standard waar terminal server op draait. In dit geval zullen beide servers een extra ethernet kaart krijgen zodat ze direct met elkaar kunnen communiceren. Persoonlijk neig ik meer naar optie 2 omdat het mij makkelijker beheren lijkt, en op deze manier de load van beide servers beter kan balancen zodat de kantoormedewerkers geen vertraging ondervinden als er mensen op de terminal server bezig zijn. Nu wilde ik graag van de meer ervaren systeembeheerders weten of ik hier goed aan doe of dat ik het ook bij 1 server prima onder kan brengen. Qua kosten zullen de prijzen ongeveer gelijk uitkomen dus dat is in principe geen reden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 februari 2008 Auteur Delen Geplaatst: 17 februari 2008 Ik zou vooral niet bezuinigen op de hardware. Koop goede servers, zoals de Proliant ML350 of 370 van HP. Gebruik sowieso een aparte terminal server en gebruik hem ook alleen als terminal server (dus geen active directory op je terminal server). Spreid bedrijfskritische applicaties zoals mail en databases. Houd dus in ieder geval rekening met twee servers, maar wellicht met 3... Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen