Ga naar inhoud

Debian Server

anoniem

Aanbevolen berichten

Beste, Ik heb al een tijdje een server draaien op basis van Debian 4.0R1. Samen met Samba draait dit prima stabiel en heb ik hem via een KVM-switch gedeeld met de bediening van mijn werk-pc. Al mijn muziek/films/fotos zijn zo via het netwerk te bereiken en mijn ssh poort is beveiligd met denyhosts en de no-root instructie. Op dit moment is het nog wel zo dat ik bv een torrent moet starten via de gui en moet hij dus dmv de kvmswitch bediend worden. Deze pc verzamelt ook al mijn email en stelt deze beschikbaar aan alle pc's in mijn netwerk. Daarbij is hij ook een MySql server voor onder andere MP3 players in het netwerk. Hiernaast draait ook een webserver op basis van ISPconfig (php, apache2, bind9, pureftp) Nu zou ik het volgende willen creeren en daar hoor ik graag jullie input over. 1) de file/download server zal volledig zonder monitor, toetsenbord en muis moeten gaan werken omdat ik hem ergens weg wil stoppen. Ik weet dat er webbased torrentclients etc zijn maar hoe zijn jullie ervaringen? En welke raden jullie aan. Mijn console-kennis is redelijk en weet er veel info over te vinden. 2) Ondanks dat er geen monitor aanhangt en waarschijnlijk zelfs geen videokaart meer in zal zitten wil ik wel een Xserver op afstand kunnen starten (soort remotedesktop dus), is dit mogelijk? 3) De server zal via FTP oid bereikbaar moeten zijn voor vrienden, familie en kennisen die bestanden mogen uploaden en bekijken. Op deze wijze kan bv mijn vader zijn fotos op mijn server zetten zodat ze meegenomen worden in de backup. De rechten hiervoor moeten snel en simpel te wijzigen zijn. Simpel voorbeeld: Vader: /ftp/ouders lees en schrijfrechten /ftp/zus leesrechten /ftp/zus/prive GEEN rechten /ftp/algemeen leesrechten Zus /ftp/zus lees en schrijfrechten /ftp/ouders/fotos leesrechten /ftp/ouders leesrechten /ftp/ouders/prive GEEN rechten /ftp/algemeen leesrechten Aangezien er toch al een MySql op draait is dit wellicht het handigst te doen met MySql (dmv een handige Webgui?) 4) De lastigste, de webserver integreren. 2 pc's zuipen meer stroom dan 1 en de server is krachtig genoeg. Ik zou zelfs een 2e NIC kunnen installeren maar het echte probleem zie ik met de FTP. Ik wil graag ISPConfig blijven gebruiken maar de FTP die daarbij draait, draait dat redelijk dedicated voor ISPC. De FTP-server draait dan ook als basisdir /etc/webdocs oid. Kan deze zelfde server 2 keer draaien? 1 keer beschikbaar voor ISPC en 1 keer voor prive? gebonden aan 2 NICS? Met name over 4 hoor ik graag jullie ideeen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...