Ga naar inhoud

Compaq ProLiant DL380R01 lust geen OS

anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb voor een sportvereniging een Compaq ProLiant DL380R01 gekregen. Deze heeft een dual PIII 733-265 met 512 MB RAM. Het is een wat ouder beestje, maar waar ik hem voor nodig heb is het prima. Wat me echter niet lukt is om op deze machine een OS te installeren. Geen win 2000, geen win 2003, geen linux. Ik heb een smartstart cd (7.30) gekregen, maar met deze CD kan ik geen setup uitvoeren omdat deze versie van smartstart de machine blijkbaar niet ondersteund. Versie 5.5 van smartstart werkt wel, maar daar kan ik niet zoveel mee instellen. Wie kan mij een beetje op weg helpen om deze machine aan de praat te krijgen. Het gaat om deze machine maar met de genoemde specificaties [url]http://h18000.www1.hp.com/products/servers/ProLiantdl380/stdfeatures.html[/url] Een link naar een site met een installatiehandleiding of -instructie is ook welkom. Ik heb met Google nog niets kunnen vinden. Vast bedankt, Obiwan
Link naar reactie
Dat heb ik geprobeerd, maar zowel met Win 2000, win 2003 als xp pro sp2 blijft de hele handel hangen na de hardwarecheck. Met linux heb ik het probleem dat de videokaart niet herkend wordt en ik na installatie geen gui kan draaien. Omdat ik echter geen linux kenner ben gaat mijn voorkeur uit naar MS. Obiwan
Link naar reactie
Voor een server wordt een GUI ook zeer afgeraden! Installeer Debian, gewoon vanaf de net-install cd. Als je gevraagd wordt welke taken je het beestje wilt geven, selecteer dan helemaal niks (deselecteer met de spatiebalk, dan met Tab naar het OK veld). Lekker laten uitratelen. Vervolgens (de server zal rebooten) log je lokaal in op de server als root en installeer je de pakketten ssh, apache en webmin: [code:1:1dab516057] root@server: aptitude install ssh apache webmin[/code:1:1dab516057]Accepteer de dependencies en weer laten ratelen. Alstie klaar is kun je via je browser Webmin opstarten: https://<ip.adres.van.server>:10000 Let op de s optie van het http, dit is een beveiligde verbinding. De :10000 is het poortnummer. Log nu in als admin met het root pw. Nu kun je de server op afstand via je browser beheren.
Link naar reactie
Je kunt ook een linuxversie gebruiken die al speciaal toegespitst is op webbased beheer. Zelf heb ik mijn eerste Linuxserver-ervaringen opgedaan met [url=www.clarkconnect.com/]Clarkconnect[/url]. Dit is een distro die je als router of als standalone server kan draaien (ftp/webserver/filesharing) en volledig via de browser kunt beheren. Je kunt binnen een uur een draaiende server hebben. De Community Edition van deze distro kun je gratis downloaden.
Link naar reactie
Ik blijf het vreemd vinden dat er altijd nog mensen zijn die iemand welke Linux-distro dan ook willen laten gebruiken, ondanks het feit dat de TS aangeeft geen Linux te willen gebruiken... Ik vraag me af of de hardware nog wel goed is, aangezien de installatie van Windows blijft hangen, zelfs als je verschillende Windows versies geprobeerd hebt. Het installeren van Windows 2000 op deze manier moet geen probleem zijn op een DL380.
Link naar reactie
Dank jullie voor jullie reacties. De reden waarom ik een gui wil is omdat de server naast serverdoeleinden ook gebruikt moet kunnen worden door het wedstrijdsecretariaat voor het afdrukken van wedstrijdformulieren en het bijhouden van scores. Op deze manier kan ik de server zowel als server en als desktop gebruiken. Het maakt mij inderdaad niet uit of dit via Windows of Linux is, als er maar wat draait. Groeten, Obiwan
Link naar reactie
Geen idee hoeveel ruimte je binnenin hebt (zal naw niet veel zijn) maar wellicht kun je er een elcheapo videokaartje in zetten, bv een XF5200 ofzo. Trouwens, wanneer zou je een server als desktop willen inzetten, als je um als desktop gaat gebruiken buiten z'n reguliere plekkie kannie geen website meer serveren :P Wellicht zou je met een zgn thin client model kunnen werken: de server blijft staan waarie staat en de administratiemensen loggen op afstand in via een 'domme' terminal (waar overigens gewoon een GUI op kan draaien) Desnoods draadloos via een doodnormale laptop :)
Link naar reactie
Even voor de duidelijkheid. Op de server hoef ik geen website te hosten. Het probleem is echter opgelost. Via smartstart van HP moest een systemerase uitgevoerd worden. Dit verwijderd de systeeminstellingen in een bepaalde ROM van een eerdere installatie. Heb nu win 2003 server draaien (sorry Linux fans). Groeten, Obiwan
Link naar reactie
Ik ging er eigenlijk van uit dat je die erase wel gevonden had in je smartstart... Fijn dat het gelukt is met Windows 2003. Overigens komt er, speciaal voor de Linux fans die toch niet om Windows heen kunnen, in Windows Server 2008 de mogelijkheid om deze als zgn. 'core server' te installeren. Dat houdt in dat er geen GUI geinstalleerd wordt en het beheer wordt uitgevoerd door middel van MMC vanaf een desktop.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...